Bol.com ook in strijkijzers en weegschalen

12 april 2011, 03:57

Het blijft extra productcategorieen regenen bij bol.com. Naast in het verleden toegevoegde categorieeen speelgoed, electronica, tweedehands boeken en nog véél en véél meer stapt de webwinkel nu ook in de wereld van de huishoudelijke artikelen met waterkokers, strijkijzers en weegschalen. Bol.com lijkt op deze manier van plan ongeveer alles wat online een beetje ‘schuift’ te verkopen: het specialisme is er nu wel uit. De strategie is ‘alles’. In het persbericht van vanmorgen claimt bol.com gelijk het grootste assortiment. Marketingdirecteur Michel Schaeffer heeft het laten onderzoeken:

“De toevoeging van deze winkel is voor ons een logische stap. In recent onderzoek van Synovate geeft 1 op de 6 ondervraagden aan bol.com te overwegen als het gaat om de aanschaf van huishoudelijke artikelen. Zonder dat wij dit daadwerkelijk aanboden. Dat is na vandaag wel anders, nu wij maar liefst 54 nieuwe categorieën aan het assortiment toevoegen.”

Bol.com wil de markt van huishoudelijke artikelen “flink afstoffen” en binnen twee jaar een plek in de top 5 van aanbieders van huishoudelijke artikelen van Nederland te bereiken. In die markt ging, zo meldt het persbericht, volgens GfK-metingen in 2009 in totaal 360 miljoen euro (exclusief BTW) om. Op dit moment vindt de verkoop van deze productgroep voor slechts zo’n 10 procent op internet plaats, terwijl dit aandeel voor veel andere elektronica categorieën veel hoger ligt. De winkel verwacht dat dit door het grote assortiment in combinatie met de scherpe prijs en de bekende service van bol.com snel gaat veranderen. Schaeffer:

“De consument kan zich op internet op elk gewenst moment oriënteren op zijn aankopen en eenvoudig merken, producten en prijzen vergelijken. Groot bijkomend voordeel is dat we in onze winkel niet worden belemmerd door het gebrek aan ruimte waar veel andere winkels mee te maken hebben. […] Daarnaast is het ook een kwestie van gemak. Het is prettiger om een magnetron of stofzuiger thuisbezorgd te krijgen, dan dat je er een middag mee door de stad moet sjouwen.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!