ReclameReview: Oxfam Novib

14 april 2011, 11:26

Als je de programma’s van Stef Biemans niet kent, dan zou het best kunnen dat je deze commercial van Oxfam Novib heel irritant vindt. Persoonlijk houd ik wel van zijn aanpak, die goed past bij het onderwerp en de boodschap van deze campagne. In deze commercial wordt het vooroordeel “Ontwikkelingswerk is toch gewoon een zak met geld sturen?” ontkracht.

Credits:

Bureau: N=5

Account: Merel Hoogendorp, Anouk Zink

Animatie: Joost Gulien

Creatie: Mariken van Himbergen, Jasper Diks, Eduard van Bennekom, Amber Franssen

D.O.P.: Marijn Zurburg

Editor: Stef Biemans

Klant: Tom van der Lee, Jurrian ten Hove, Marieke Kamperman, Willy van der Luit

Producer: Albert Klein Haneveld

RTV: Christ Bloemheuvel

Regisseur: Stef Biemans

Strategie: Marc Oosterhout, Mirte Stut

Postproductie: AVP

Muziek: Massive Music

De doelstelling:

Inzicht geven in wat Oxfam Novib eigenlijk doet (propositiebekendheid vergroten) om zo mensen bij het werk van Oxfam Novib te betrekken en gezamenlijk het werk te verbeteren.

De uitwerking:

In de nieuwe campagne ‘Eerlijk over ontwikkelingswerk’ worden vooroordelen en misverstanden rond ontwikkelingshulp middels een vraag- en antwoordvorm door programmamaker Stef Biemans onderzocht. De online campagne en bijbehorend platform triggert tot dialoog. Oxfam Novib roept mensen op om hun mening over het werk te geven en om ideeën aan te dragen hoe ze onderdelen van hun werk anders of beter kunnen doen via http://praatmee.oxfamnovib.nl.

Het oordeel:

Ik houd wel van de manier waarop Stef Biemans zijn programma’s maakt, al kan ik me best voorstellen dat er mensen zijn die hem irritant vinden. Biemans gaat voor zijn programma’s de hele wereld over en komt ook op plekken waar armoede heerst. Om die reden is hij natuurlijk de perfecte persoon om mee te werken aan een campagne voor Oxfam Novib. Bovendien draait Biemans niet om dingen heen: hij zegt gewoon wat hij denkt in de dialogen die hij met zichzelf voert. Ook dat past uitstekend bij de open manier van communiceren die Oxfam Novib nastreeft.

Ik mis alleen wel de link naar http://praatmee.oxfamnovib.nl. In dit andere nieuwe filmpje praat Oxfam Novib over communicatie, maar ze communiceren het platform niet in hun commercial. Gemiste kans of gewoon een andere doelstelling?

Edit: in de vernieuwde versie van de commercial is dit probleem opgelost, waarvoor hulde!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Hardcopy

    Bedankt, Jurr!

    Ik heb de nieuwe versie erbij gezet en mijn opmerking over de verwijzing naar de website gerectificeerd.


    14 april 2011 om 13:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!