Marketingfacts Digital Breakfast #mfdb

20 april 2011, 10:45

Wie ‘s ochtends vroeg op Twitter zit (en Marco en mij volgt) weet dat we traditioneel vrijwel elke ochtend starten met het doornemen van onder meer onze RSS-feeds om vervolgens een setje van zo’n 8 tot 10 interessante links te delen via Twitter op het vlak van interactieve marketing. Marco en ik liepen al tijdje rond met idee om wat meer te doen met deze links. Een tweetwisseling met @fatimadevos en @yv deze week was net dat zetje dat we nodig hadden.

De links die Marco en ik delen zijn voor ons belangrijke links die we automatisch via Packrati.us ook doorzetten naar onze delicious accounts, zodat we op die manier een mooi en makkelijk doorzoekbaar archief aan waardevolle links opbouwen. Gezien de (re)tweets worden onze ochtendtweets zeker gewaardeerd. En als we een paar dagen vakantie hebben, trekken volgers zoals @roosvanvugt aan de bel omdat ze het ‘ochtendkrantje’ op twitter missen 😉

Met ingang van vandaag hebben we nu Marketingfacts Digital Breakfast met dank aan @fatimadevos voor het bedenken van deze naam en de #mfdb hashtag. De tweets van Marco en mij met #mfdb worden nu op een centrale plek getoond, zodat zelfs diegene die niet op twitter zit er gebruik van kan maken. En als je zelf een account bij delicious hebt, dan kun je via subscriptions een abonnement nemen op deze bookmarks zowel voor accountnaam Marketingfacts als Erik van Roekel in combinatie met #mfdb.

Is dit nieuw? Nee Gerard van Enk (@gvenk) bracht ons lange tijd de Gvenk Daily via @gvenkdaily maar is daar (tijdelijk) mee gestopt vermoedelijk vanwege de inspanningen die het vergt. Ook voor Marco en mij moet het leuk blijven om te doen, dus kan het best een keer gebeuren dat we een werkdagje overslaan met ons Digitaal ontbijtje. Daarnaast gaan we voor kwaliteit dus ook het aantal links kan variëren. It’s all in the game. En voor wie zich afvraagt wat is de businesscase… die is er niet 🙂

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Martin Kloos

    “En voor wie zich afvraagt wat is de businesscase… die is er niet :-)” #like!


    20 april 2011 om 10:58
    mgvandenbroek

    “An adventure 65 million years in the making… ” Top initiatief, Erik.


    21 april 2011 om 03:43
    Mark de Bruin

    Goed zeg. Mogen anderen ook meedoen?


    22 april 2011 om 03:20
    jschaap

    Het is natuurlijk altijd goed om initiatief te tonen en interessante zaken te delen. Het lastige aan de MFDB vind ik alleen dat er niks wordt toegevoegd aan de links. Marco en Erik weten en hoop en hebben vast een mening over de stukken die ze delen. Zeker bij oud nieuws (dus stukjes die al een paar uur op de diverse blogs staan) voegt alleen de link dan niks toe. Sterker nog, bij mij wekt het zelfs irritatie op. Juist die persoonlijke toevoeging van Gerard was wat mij betreft de reden dat ik de Gvenk Daily las. Dus ik zou als ik Marco en Erik was de onderwerpen verdelen (je kunt geen specialist op het hele online vakgebied zijn) en een korte duiding, verduidelijking, impact, whatever bij die links plaatsen. Anders wordt het MarketingFacts Diaree Blaat en zie ik het verschil met een bot niet echt 😉


    22 april 2011 om 10:54
    evroekel

    @mdebruin eerst maar eens kijken hoe dit gaat lopen. Moet ook niet te massaal worden.

    @Johanschaap dank voor je feedback. Snap je punt maar het zijn slechts aantal (volgens ons) interessante links die we op deze wijze delen in vaak 2×15 min of minder. Doen we al paar maanden op deze wijze en dat wordt gewaardeerd gezien reacties. Ons gedrag op twitter is ongewijzigd, alleen nu wordt eea ook op Marketingfacts getoond. Niks meer en niks minder. Gvenk daily is wat dat betreft zeker andere insteek. Maar in geval van vreselijke irritatie is er natuurlijk de unfollow knop om echt keihard finaal met ons af te rekenen. Niet te vroeg twitteren is ook een optie :)))


    22 april 2011 om 18:25
    Mark de Kock

    @EVR: dat is het punt nu juist. Ik wil je niet ontvolgen omdat ik je al lange tijd waardeer. Maar ook ik ervaar de RSS linkdumping niet als meerwaarde. Eerder overflow van links die ik niet kan duiden. Juist de filter en duiding die twitter mij vaak bied is 1 van de punten waarom ik al jaren investeer in twitter. Het betaald 200% terug tot nu toe.. Door het linking te bundelen in 1 account wordt het iig voor mensen zoals @johanschaap en mijzelf mogelijk om te kiezen het te volgen. Nu gaan jullie blijkbaar op drie accounts linkdumping uitvoeren. Begrijp me niet verkeerd, je moet doen wat goed voelt en nuttig lijkt/is voor anderen. Op deze manier weet je iig dat er ook kritiek is en dat er (in mijn ogen iig) meer waarde te halen is dan nu.


    23 april 2011 om 07:44
    Danielle Jansen

    @Johan: soms kan het inderdaad fijn zijn om bij linken op twitter bv nog in het kort de mening van de twitteraar te horen. Ik beschouw zelf de #mfdb als een ‘curated stream’ van interessante linken/wegwijzers waarmee je toch even snel gewezen wordt op interessante artikelen/sites. Juist het feit dat de linken afkomstig zijn van twee experts die weten waar ze het over hebben als het over marketing gaat, geeft genoeg importantie aan de linken ook al worden ze verder niet becommentarieerd.


    23 april 2011 om 08:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!