Economisch weerbericht (127): Frog en de toekomst van productontwerp

25 april 2011, 08:08

Een interessant onderwerp is de vraag waar het naartoe gaat met productontwerp als de nadruk steeds meer komt te liggen op digitale content. Het wereldberoemde frog design hield er op 15 april een sessie over tijdens de dit jaar 50-jarige Milaanse Salone Internazionale del Mobile. Het centrale vraagstuk werd als volgt gepresenteerd:

Will objects become only

windows onto content and

meaningless as forms? Or

can the physical form become

more important as a talisman

of the ecosystem that it represents?

And what and how can it tell us

about its own identity?

Vormloze eenheidsworst dus, zoals app-phones en tablets, of blijft er toch nog ruimte voor eigen identiteit? Zo ja, hoe en waar?

Ironisch genoeg klaagde Apple op diezelfde vrijdag Samsung aan voor het slaafs overnemen van het iPhone- en iPad-ontwerp in de Galaxy phone- en tabletlijn tot aan de verpakking en bepaalde icoontjes toe. Het verweer van Samsung zal ongetwijfeld zijn, dat de meeste overeenkomsten voortkomen uit functionele noodzaak. En je klaagt natuurlijk op jouw beurt ook de ander aan. Dat gebeurde dus op Goede Vrijdag. In de pc-periode leverden Apple, Microsoft en Xerox al verbitterd strijd betreffende de user interface en het ontwerp van personal computers.

De Virtuo SmartJuke: “talisman of the ecosystem it represents“

Vanzelfsprekend had frog design het antwoord al klaarliggen. TouchTunes Interactive Networks had de hulp van frog ingeroepen om voor de horeca de jukebox te doen herleven. Niet zo’n nagemaakte Wurlitzer, maar een heuse customizable multimediakast in een modern jasje, oftewel een SmartJuke voor een smart smart audience, zoals TouchTunes-CEO Charles Goldstuck zei:

Sure to become a focal point of social interaction and a conversation piece, the Virtuo has a multifaceted touchscreen that lets users easily browse and search music catalogs. The modern-age jukebox aims to free users from complex and tiresome interfaces, and make the overall experience truly engaging. The users can also customize the Virtuo interface to suit their liking and the venue.

Een mooi staaltje van hoe moderne technologie en interactiegedrag het icoon van industrieel ontwerp, dat de jukebox is, kan doen herleven. De camera legt de momenten vast die je met je maten meelallend op de muziek doorbrengt en voor wie nog wat extra herinneringen wil ophalen of anderszins geïnteresseerd is, verbindt een 3D-webinterface contextuele zaken als genre, discografie en levensloop van de uitvoerende artiesten. Saillant detail: de afspeelknop is speciaal ontworpen om een klap van een dronken zwaargewicht te kunnen weerstaan.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

8 Reacties

    JaapBloem

    Sorry: RolsTon > Mark Rolston


    3 mei 2011 om 07:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!