#ofnaarnickensimon

5 mei 2011, 04:11

Soms zijn er trending topics op Twitter waarvan je je afvraagt waar het over gaat. Gisteren was dit weer het geval. Tenzij je de nieuwe TV-commercial van C1000 hebt bekeken, want dan weet je precies waar #ofnaarnickensimon over gaat. De TV commercials van C1000 met Tineke Schouten vind ik echt verschrikkelijk. Maar ach, ik ben dan ook niet de doelgroep denk ik dan altijd maar.

De nieuwste commercial kan ik echter wel waarderen. Niet omdat ik nou zo’n grote fan van Nick en Simon ben (dat zijn geruchten waar ik me bij deze van wil distantiëren), maar meer omdat het de humor is waar ik wel om kan lachen.

#ofnaarnickensimon

En dan ontstaat er ineens een hype rondom dat ene zinnetje. Want dat kun je prima achter elke tweet zetten. Al sinds vanochtend is #ofnaarnickensimon trending in Nederland. En als je eenmaal trending topic bent met iets herkenbaars als dit, dan blijf je dat ook wel een tijdje zo. Al is het maar door al die mensen die zich afvragen waarom het trending is. Wie er mee begonnen is? Geen idee. Stiekem hoop ik dat er een strategie of een idee achter zit. Van een bureau. Dat het grappig is, is een ding dat zeker is.

Vertaling TV commercial naar online

Waarom ik hoop dat er een idee achter zit? Omdat het helaas zo weinig voor komt dat een televisiecommercial goed doorvertaald wordt naar online. Ik mis er ongetwijfeld een aantal, maar ken slechts de onderstaande.

HI – Hi vertaalt haar commercial altijd goed naar online campagnes. Pokkie Foetsie, Dinges. Allemaal goed vertaald naar een Hyves campagne. Ik moet zeggen dat de nieuwe online campagne op Facebook, hoe gaaf ik ‘m ook vindt, minder aansluit bij de commercial. Of thé big idea, als je het zo wilt noemen.

KPN Zakelijk – De bekendheid van het woordje ‘Goeiemogggel’ hoef ik natuurlijk weinig over uit te leggen. Onder ander met Goeiemoogle.nl is dit goed vertaald naar online.

Sultana – De bekendheid van Mr Jummy is allemaal begonnen met zijn hoofdrol in de Sultana commercials. Vanuit o.a. de vraag via de klantenservice en de Hyves groep naar de pop is dit een leuke case geworden.

Old Spice – En dan nog een voorbeeld uit het buitenland. ‘The man your man could smell like’ had online natuurlijk nooit zo groot kunnen worden zonder het ophypen van het karakter op de televisie.

Ik ben benieuwd of er nog meer cases zijn die ik nog niet heb behandeld, waarbij je ook zo’n duidelijke doorvertaling van een TV commercial (of misschien wel andersom) ziet. Bedoeld of onbedoeld.

Sytse Kooistra
Strategy Director bij Isobar

Sytse werkt als Strategy Director bij digitaal creatief bureau Isobar. Hij heeft een digitale achtergrond, respect voor sterke merken en een zwak voor speciaalbier.

Categorie
Tags

8 Reacties

    remcojanssencom

    Je ziet ze weer eens vliegen ;-). Leuk stukkie! Ben benieuwd, of we deze ergens als case tegen gaan komen bij een award of zo.


    5 mei 2011 om 04:56
    christiaanbeem

    Persoonlijk denk ik niet dat er een bureau achter zit. Ik merkte zelf bij het zien van de reclame ook al dat het zinnetje erg blijft hangen en dat je het bijna vanzelf gaat gebruiken in je eigen zinnen.

    Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit een interessante case is. Want dit geeft wel aan dat het zou kunnen lonen om dergelijke trending topics te fabriceren door hele catchy dingen in je TV commercial te stoppen.

    En zelfs al zou hier geen bureau achter zitten, dit is wel iets waarop C1000 mooi zou kunnen aanhaken.


    5 mei 2011 om 06:21
    Sabien

    Het was inderdaad sterk geweest als C1000 hier meteen op ingesprongen was. Na de negatieve reacties op de commercials met Tineke Schouten, is dit een mooie gelegenheid om weer wat aan positieve branding te doen.

    Er is wel een koppeling met Hyves om je vrienden op te roepen om mee te sparen, dit is in mijn ogen een beetje summier. Zeker gezien het succes van de hashtag zit er meer in. Vooralsnog blijft het stil, zelfs na meerdere tweets richting C1000, jammer een gemiste kans.


    5 mei 2011 om 08:50
    Sytsevliegen

    Eerlijk gezegd denk ik ook dat het ‘per ongeluk’ gegaan is. Maar inderdaad een mooie kans voor C1000 om op in te haken.

    Tijdens de lunchpauze kwam er nog een andere doorvertaling van een TV commercial naar online naar boven: DE met Alain Clark en Jacqueline Govaert waarbij je het duet met 1 van de twee kunt zingen.


    5 mei 2011 om 10:16
    Paul Hottinga

    Grappige ontwikkeling van irritante commercial naar populaire hashtag. Kan haast niet geloven dat dit onderdeel uitmaakt van het concept.


    5 mei 2011 om 13:52
    Martijn de Haas

    Leuk stuk. Vandaag zag ik in Noordwijk een vliegtuig dat met de tekst “ofnaarnickensimon” laag over de Nederlandse stranden vloog.

    Daar zit natuurlijk een bureau achter die zorgt dat dit in korte tijd overal zichtbaar is. Een zorgvuldig geplande strategie als je het mij vraagt. Twitter alleen vind ik niet direct een goede indicator omdat de gebruikers geen gebalanceerde afspiegeling van de samenleving vormen maar ik vemoed dit zinnetje nog wel op straat te horen.

    Lastiger is om de effectiviteit van de promotie te bepalen. Nick & Simon profiteren er zeker van.


    7 mei 2011 om 18:42
    Tailynn

    Your post captures the issue perfyctle!


    25 april 2016 om 18:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!