Nalden: “Merken moeten stoppen met het verspreiden van shit”

19 mei 2011, 05:00

Heeft hij eigenlijk wel een achternaam? De man die zichzelf Nalden noemt, en waar merken als Nike, Vodafone en Apple voor in de rij staan. Hij rijdt electrisch, en vergelijkt het ook wel met crack. Hij was medeoprichter van Wetransfer.com waar op dit moment drie miljoen bezoekers gebruik van maken. En hij verdient hier goed geld mee. Nee niet met banners, die verkrachten je design. Beluister het SparkCast interview op de Energize site.

Jouw moeder is zijn doelgroep. Daarom is Wetransfer zo simpel en succesvol. Iedereen kan het gebruiken. En de verwachtingen zijn hoog. Het komende jaar verwachten ze meer dan 10 miljoen gebruikers. Maar hoe verdient hij toch geld aan deze gratis service?

Trendwatcher is hij zeker niet. Eerder trendsetter. Toch deelt hij wat trends in deze SparkCast. En hoe hij up to date blijft in een wereld die sneller gaat dan de gemiddelde elektrische auto.

Nalden spreekt over het opvoeden van mediabureaus en de kracht van goede, niet opdringerige advertising. Mensen ‘liken’ de uitingen die Nalden inzet, why?

In het -Engelstalige- interview o.a. de volgende onderwerpen:

1. Hoe een blogger wordt gevraagd door Apple en Nike

2. Waarom Flash over 3 jaar dood is

3. Upgrades voor Wetransfer

4. Zenden mag, zolang het maar cool is

5. Hoe grote merken jonge kunstenaars kunnen steunen

Alle SparkCasts zijn ook te downloaden via iTunes. Je kunt je tevens gratis abonneren voor de podcast feed.

De fijne audio edit en de geluidsopname is verzorgd door Studio Dedacom in Amsterdam.

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Jan

    Houdt Nalden, als merk, dan ook op met zichzelf te verspreiden?


    19 mei 2011 om 06:32
    Emily

    Hij blogt en wij zoeken hem op. Ik heb nog nooit een banner, abri, radiocommercial of iets anders gezien waarmee Nalden zichzelf verspreid. Of zie ik dat verkeerd?


    19 mei 2011 om 08:29
    Justin

    De achtergrond van Wetransfer is toch eigenlijk een grote banner?


    19 mei 2011 om 08:46
    Tatiana

    Dat zie je inderdaad verkeerd ja. ik heb hem meermaals op tv gezien. weliswaar geen radio- maar een tvuitzending. die geldt ook toch?


    23 mei 2011 om 14:52
    Stephan ten Kate

    @Tatiana Als hij daar voor gevraagd wordt, is dat toch prima? Of je info dat hij betaalt voor zijn tv optredens?


    23 mei 2011 om 18:33
    Emily

    Precies, hij betaald er niet voor om zo nu en dan op tv te komen of een radio uitzending te doen. Ik heb nog nooit een banner of abri of andere reclame uiting van Nalden gezien. Hij is toch ook per ongeluk een hit geworden? Zijn insteek was never commercieel. En nu verdient hij geld door andere merken op een toffe manier te laten etaleren op zijn websites. Dat is wel commercieel, maar gaat niet om hem maar juist om die merken. Ik vind het een vette gast die het goed voor elkaar heeft 😀


    25 mei 2011 om 11:30
    Nalden

    kijk, Emily snapt het!


    25 mei 2011 om 20:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!