ABN Amro Visie op Media 2011

ABN Amro Visie op Media 2011

“Met de + 1 button zie je: o wacht even, maar Menno of Suzanne vond dat een goed zoekresultaat. Het is belangrijk om te begrijpen wie uit jouw sociale omgeving dat zoekresultaat leuk vond. De + 1 buttonaanbeveling komt op een moment dat dat relevant is voor de surfer, en niet eerder.” Aan het woord is Pim van der Feltz, in een interview in ABN Amro’s visie op Media 2011. In het rapport, dat je hier via deze kekke social media release kunt downloaden en hieronder is te vinden via SlideShare, veel wederwaardigheden over omzetontwikkelingen in de reclamebranche, verwachtingen en de visie van dé bank.

Visie on en offline marketing

“Het medialandschap is door de digitalisering sterk in beweging en automatisch zorgt dit ook voor ingrijpende veranderingen in de advertentiemarkt. Naast de traditionele media heeft internet zich stevig gevestigd als nieuw advertentieplatform. En dankzij internet, smartphones en tablets, is de mediaconsumptie ook een stuk mobieler en flexibeler geworden. Het mediagedrag van de consument is daardoor complexer en minder goed voorspelbaar. Digitale media bieden voor adverteerders wel veel meer (interactieve) mogelijkheden en digitale campagnes kunnen hierdoor beter inspelen op de individuele consument. Maar de mogelijkheden van on line marketing - en dan vooral het effectief combineren van online en offline marketing over meerdere platforms - zijn nog lang niet volledig benut.”

Visie op concurrentie mediabranche

“Tevens hebben gespecialiseerde onlinemarketingbureaus over het algemeen nog steeds een voorsprong op de meer gevestigde communicatiebureaus. Reclamebureaus en mediabureaus beconcurreren elkaar om de adviesfunctie rondom mediastrategie en –planning. Want het bureau dat de klant als eerste aan zich bindt, heeft de grootste kans om de beste marge te behalen. Meer dan in het verleden rekenen adverteerders communicatiebureaus af op hun toegevoegde waarde en de behaalde resultaten van hun campagnes. Juist in deze tijd van grote verandering en concurrentie is het voor bureaus dus cruciaal om zich met vernieuwende campagnes en mediastrategieën sterk in
de markt te zetten.”

Visie op audiovisuele media

“De consumptie van audiovisuele media versplintert hierdoor en de branche heeft te maken met concurrentie van partijen als YouTube en sociale media als Facebook en Twitter. Op zich hoeft dit niet negatief te zijn, zolang televisie- en radiozenders hun bereik op de verschillende mediaplatforms - televisie, internet en mobiel - kunnen vasthouden. Het gebruik van internet, om de band met de kijker te versterken via diezelfde sociale media en websites voor programma’s, kan de positie van televisie en radio zelfs versterken. Momenteel verandert ook het verdienmodel van commerciële audiovisuele media, waar de publieke omroepen juist gebonden blijven aan sterkere overheidsregulering. Producenten treden vaker op als totaalaanbieder van mediaconcepten op verschillende platforms.”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Adformatie schrijft weer een heel ander stukje hier over http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/communicatiebureaus-groeien-weer

    Wat mij dan opvalt is dat men stelt: “positioneren als full-service bureau met vernieuwende campagnes en mediastrategieën’.

    Dat klinkt dus als een contradicio interminus. Full service en vernieuwend... kom je niet tegen. Full service is uitvoerend en helaas komen ze dan te vaak ook in de positie waar ze strategie gaan doen, maar dat is meestal de doodsteek van de vernieuwende strategie. Helaas denken de meeste klanten nog steeds niet in toegevoegde waarde (dat zeggen ze wel, doen ze niet) en willen ze juist zoveel mogelijk in één hand in plaats van de kralen te rijgen van toppers.

    geplaatst op
  • @Bas: Scherp. Is inderdaad geschreven vanuit de wens van de klant. Je ziet dat bedrijven daar vervolgens op proberen te schakelen. Zou best kunnen uitmonden in een golfbeweging. Dat na een aantal jaar weer ruimte bestaat voor nieuwe partijen.
    Full service, uitvoerend versus vernieuwend is ook een punt. Hier speelt standaardisatie een rol. Zoals internetbouwers in het begin goede marges konden maken omdat er weinig kennis was bij de klant en er strategische waarde aanhing. Nu is dat uitgehold tot een standaarddienst. Met nieuwe ontwikkelingen (zoals app bouwers, social media integratie) ga je dat waarschijnlijk ook zien. Bedrijven die daar in gespecialiseerd zijn groeien nu hard en vervallen als ze niet oppassen in een standaarddienst. Dus gaan ze ook strategisch advies geven en hun dienstverlening verbreden. Zie je de golfbeweging alweer aankomen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.