Uitspraak Duitse rechtbank bepalend voor Opnamepakket KPN TV

15 juli 2011, 10:40

Amper een week geleden kondigde KPN de cloud-opname dienst Opnamepakket aan en nog geen twee weken later lijkt het eerste bommetje alweer onder deze nieuwe service te zijn gelegd. Het Oberlandesgericht (OLG) in Dresden deed begin deze week een uitspraak ten gunste van de Duitse online videorecorder dienst Save TV na een jarenlange juridische strijd met RTL. Save TV biedt de Duitse consument al sinds jaren een online video opnamedienst voor 45 Duitstalige TV zenders voor EUR 4,99 (oplopend tot 14,99) per maand. Hierdoor kan de TV kijker eenvoudig zijn eigen (advertentievrije) TV avondprogramma samenstellen.

Het enige dat de consument nodig heeft is goede internetverbinding. Save TV is wat dat betreft vergelijkbaar met het Opnamepakket van KPN, zij het dat je dat je dan ook verplicht wordt tot een abonnement op KPN Interactieve TV.

Na zo’n 6 jaar juridisch getouwtrek heeft het OLG kortgeleden bepaald zelf de opnames van de programma’s initiëren en dat daarmee de handeling vergelijkbaar is met die van het opnemen van TV programma’s middels een conventionele videorecorder. Hiermee stelt het OLG onherroepelijk dat het reproductierecht van TV zenders niet wordt geschonden en dat er geen sprake is van de wederopenbaarmaking van TV programma’s. Alhoewel dit de uitspraak van een Duitse rechter betreft en dus niet vanzelfsprekend ook in Nederland van toepassing hoeft te zien, kan deze uitspraak wel als goed nieuws voor KPN worden bestempeld.

Datzelfde Oberlandesgericht deed daarnaast echter nog een tweede uitspraak en die is op zich minder goed nieuws voor KPN. Het is Save TV namelijk niet toegestaan om zonder toestemming van RTL (en daarmee ook de andere TV zenders) programma’s op te nemen via de netwerk PVR service. Gezien de jubelende reactie van RTL Duitsland hieromtrent kan ik me dan ook voorstellen dat RTL Nederland soortgelijk zal reageren op het Opnamepakket van KPN.

Het lijkt me dan ook redelijk cruciaal dat bij het leveren van een opnamedienst zoals die van KPN, dat de consument optimaal dient te kunnen profiteren van deze service. Je hebt er als TV kijker toch niet zoveel aan als je beperkt wordt tot slechts een gering aantal zenders. Neerlands op een na grootste digitale TV aanbieder moet dan ook, mijns inziens, vooreerst goede afspraken maken met de diverse Nederlandse en buitenlandse TV zenders, want anders voorzie ik geen snelle consumenten acceptatie van het Opnamepakket.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!