SoundTracking: muziek als content

29 juli 2011, 10:49

Na de lancering tijdens de SXSW in maart dit jaar, was social music sharing app SoundTracking direct een hit in de App Store. Apple riep het uit tot ‘App of the week’, Gizmodo tot ‘App of the Day’ en met 100.000 downloads binnen twee weken – 250.000 niet veel later in april – en een muziekshare elke 5 seconden, kunnen we aannemen dat er een behoefte is om ook muzikale momenten te delen. In een notendop: wat Instagr.am doet voor momenten met foto’s – zie waarom Instagr.am rules – doet SoundTracking voor momenten met muziek.

Als fan van het eerste uur van Instagr.am, word ik ook erg blij van SoundTracking. Sommige momenten zijn nu eenmaal alleen te beschrijven met die éne track, al dan niet voorzien van een foto, locatie en/of tekst, om vervolgens gedeeld te worden via Twitter, FourSquare en Facebook. Ondanks de flitsende start van SoundTracking, lijken nog niet veel mensen het ontdekt te hebben.

Goede reden om er alsnog in te duiken, te zien hoe én waarom het werkt en welke mogelijkheden het marketeers kan bieden.

SoundTracking is slim

En slim betekent minder werk om een track te delen. De interface is simpel, intuïtief en logisch. SoundTracking begint, hoe kan het ook anders, met het selecteren van de track die je wilt delen. Dat kan via de logische manier van het zoeken op artiest of track, maar SoundTracking heeft ook twee slimme functies aan boord: Shazam-achtige muziekherkenning en iPod herkenning. Dus komt nèt die track voorbij op de radio of iPod die het moment helemaal pakt, even SoundTracken en klaar. Handig.

SoundTracking is social

Natuurlijk moet een social sharing service social zijn. Daarmee doel ik niet alleen op de integratie met Twitter, FourSquare en Facebook (en daar zie ik graag nog een aantal diensten aan toegevoegd), maar ook tussen gebruikers onderling. Dus ook SoundTracking werkt met een stream van je vrienden en hun SoundTracks, kun je SoundTracks favoriten en liken en zien welke SoundTracks trending zijn.

SoundTracking is nieuw

De inburgering van smartphones heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van bijvoorbeeld Twitter. Altijd en overal een kort tekstbericht met de wereld delen is zo gebeurd. Dankzij de camera aan boord kunnen we berichten ook nog eens voorzien van beeld. Een gemakkelijke vervolgstap is gezet naar Instagr.am voor diegene die graag iets meer met z’n foto doet en de fotograaf in zichzelf wil loslaten.

Net zoals een foto soms meer zegt dan duizend woorden, zegt een track dat ook. Zeker voor de fervent muziekliefhebber die misschien zelfs denkt en herinnert in muziek. Die ene track die je hele vakantie typeert of je juist door dat lastige moment heeft heen geholpen. Daarom ook de passende slogan van SoundTracking: Share the soundtrack to your life. SoundTracking is een nieuwe manier om je gedachten, gevoel of stemming te delen.

Marketeers en SoundTracking?

Ek platform waarop gebruikers actief zijn en zaken met elkaar delen is automatisch een mogelijk interessant medium voor marketeers. Zeker vanuit de filosofie dat content op social services koning is. SoundTracking is dan ook geen zendmedium waarop je vooral veel je boodschap moet gaan verkondigen, maar slechts een éxtra manier om mensen aan je te binden. Net zoals Facebook, Twitter en Instagr.am dat doen.

Muziek zal niet bij iedere marketeer bovenaan de contentlijst staan. Soms terecht, maar er zijn genoeg mogelijkheden te bedenken voor een brede groep. Het meest voor de hand ligt natuurlijk de promotie voor muziek. Radiostations, platenmaatschappijen, clubs, bands, poppodia, etc. SoundTracking biedt ze een extra platform om mensen aan zich te binden met hun core business: muziek. Maar ook in andere branches kan het interessante mogelijkheden bieden. Denk aan het terras op hoek dat elke dag de SoundTrack van de dag kan delen om alvast de sfeer te maken. Of een koffiemerk dat ‘gezellige’ tracks deelt. Of een biermerk dat het weekend inluidt met apres-ski tracks.

Meer dan muziek…

SoundTracking is méér dan alleen muziek. SoundTracking gaat over een sfeer neerzetten, emoties oproepen en stemmingen bepalen. Termen waar menig marketeer mee worstelt: mensen niet zozeer binden aan je product, maar aan je merk. Helaas zijn vooralsnog weinig merken actief op SoundTracking, maar of SoundTracking nu the next big thing wordt of een andere soortgelijke dienst dit oppikt / integreert: het heeft in ieder geval al ogen geopend en laten zien dat ook muziek onderdeel kan en moet zijn van marketing.

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!