Mobiele data wordt duurder… maar voor hoe lang?

2 augustus 2011, 09:30

De kogel is door de kerk. Nu ook T-Mobile in navolging van KPN en Vodafone nieuwe abonnementen heeft aangekondigd, gaan we met z’n allen meer betalen voor mobiele data. Vanuit de providers beredeneerd een logische en begrijpelijke stap. Consumenten maken steeds minder gebruik van de traditionele moneymaker ‘bel- en smsbundels’ en doen steeds meer binnen het extraatje ‘onbeperkt mobiel internetten’. Willen providers een rendabel en winstgevend bedrijf blijven, dan moeten de prijzen omhoog (of kosten omlaag, maar dan staan mensen op straat en hebben we nog meer herrie). Kortom: geen speld tussen te krijgen. Vanuit de consument beredeneerd een beleid waar ze waarschijnlijk twee jaar mee weg komen. Dus om te voorkomen dat we over twee jaar weer verrast worden, een aantal ontwikkelingen op een rij. Providers, let u even op?

Soms is het zo simpel als kerstmis

De eerste keer dat providers zich achter de oren moesten krabben, was de tijd waarin iedereen massaal aan het MSN’en sloeg. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen week, kon (en kun) je elkaar berichten voor niks sturen. Waarom bellen met één vriend als je ook tien gesprekken tegelijk kon voeren via chat? Uiteindelijk zakten de prijzen van sms’en van 50 guldencent naar enkele centen dankzij Telfort.

Even later werd Skype gelanceerd en VoiP-telefonie bij de internetproviders. Gratis of tegen een laag bedrag kon je ineens onbeperkt bellen. Mobiel bellen werd uiteindelijk weer goedkoper en om alles nóg aantrekkelijker te maken werd onbeperkt mobiel internet voor niks of een schijntje bij het abonnement gedaan.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat we nu zijn aanbeland bij ‘verwende’ consumenten die gewend zijn weinig tot niks te betalen voor mobiel internet, duurdere data abonnementen en het aan banden leggen van dataverkeer met datalimieten. Inderdaad, dat wat internetproviders begin jaren ’00 ook deden.

Natuurlijk is het achteraf gemakkelijk praten. Met de kennis van nu trends en ontwikkelingen duiden, maar sommige zaken zijn net kerstmis: dat zie je jaren van tevoren aankomen. Duurdere databundels lijken voor nu de logische opvolger van bel- en smsbundels, maar voor hoe lang? Hoewel niemand in de toekomst kan kijken – wie weet waar we over vijf jaar mee online zijn? – kunnen we wel bekijken welke ontwikkelingen nú bezig zijn.

Hotspots

Een meest voor de hand liggende ontwikkeling is de verdere inburgering van de wifi hotspots die internet vrij toegankelijk maken op honderden locaties in het land. Veelal uitgebaat door providers zelf (met name KPN en T-Mobile), kunnen we onderweg in de trein of tijdens het happen van een burger even de mail checken. Nu geregeld gratis of ze zitten bij het abonnement in, gaan we daar straks ook voor betalen?

Waarschijnlijk niet, want een slimme horeca-uitbater of dienstverlener biedt gratis internet aan. Wellicht kunnen providers deals sluiten met deze locaties om hún hotspot gratis aan te bieden, maar gratis wifi is nu al één van de zaken die wordt meegenomen op de checklist voor een hotel, waarom niet voor een kroeg, terras of lunchroom?

Power to the people

Naast de commerciële hotspots zijn inmiddels ook een aantal initiatieven bedacht door slimme consumenten. Het principe is simpel: deel thuis een beetje wifi, krijg ergens anders een beetje wifi. In ruil voor het toegankelijk maken van jouw netwerk voor gasten (hetzij via een gastnetwerk of een speciale router), krijg jij toegang tot miljoenen particuliere hotspots van mensen die precies hetzelfde doen. FON is zo’n dergelijk initiatief.

Minder ingewikkeld is de dienst HotSpotr. Zij brengen simpelweg wereldwijd gratis wifi netwerken in kaart. Evenals diverse websites die wifi spots op stadsniveau in kaart brengen.

SuperWifi en Google Voice

Ook ontwikkelingen uit ‘onverwachte’ hoek van niet-telecomproviders zijn denkbaar. De grote spelers van 2015 kunnen nu nog aan het knutselen zijn in een schuur. Wie kende Facebook of YouTube tien jaar geleden? Of, natuurlijk, andere spelers die staan te popelen markten te veroveren: Apple, Microsoft of Google.

Zo zou Apple werken aan een superversie van wifi: Super WiFi. Hierbij wordt gebruik gemaakt van oude analoge televisiefrequenties. De open gedeeltes op het tv-netwerk zouden een geweldige potentie hebben om meer mensen sneller mobiel internet te bieden. Het resultaat: tot 100 kilometer van huis inloggen op je thuisnetwerk. En dus gratis internet. Microsoft is in Engeland ook bezig met de ontwikkeling van SuperWiFi netwerken. Samen met de BBC, British Sky Broadcasting en BT zullen ongebruikte tv-frequenties worden ingezet SuperWifi aan te kunnen bieden.

Google meldt zich inmiddels ook op de telefoniemarkt. Niet alleen met Android toestellen, maar ook Google Voice. Vooralsnog alleen beschikbaar in de VS, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Voorlopig staan hier providers nog niet buitenspel, maar als Google zelf glasvezel wil aanleggen, waarom geen eigen zend-/ datamasten?

Wanneer en hoe lang?

Wat nu nog ondenkbaar is, kan morgen werkelijkheid zijn. Dat data uiteindelijk goedkoper én overal verkrijgbaar (moet) worden lijkt logisch, wanneer is de andere vraag. Inmiddels breiden de telecomproviders hun diensten dan ook driftig uit naar andere takken van sport (Telfort vast internet, T-Mobile kocht Orange, etc.), maar hoe lang gaan ze dure data abonnementen volhouden?

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Robbie Veldwijk

    Ik vind het stom, als het zo door gaat dan stop ik gewoon met online via internet en ga ik Wifi netwerken gebruiken zoals je hier ook al zegt. Wat ik niet zo goed snap is dat er niet 1 van de 3 grootste providers het vertikt om het duurder te maken. Dit is juist het moment voor één van hen om zich sterk op te stellen en zichzelf te verzekeren van meer klanten. Ik zou rustig overstappen van KPN naar een anders als de prijs beter is bij de ander… Het resultaat is vrijwel hetzelfde, want voor het cadeau dat ik een toestel met korting kan krijgen omdat ik al zolang klant ben bij KPN is ook niet naar een juiste verhouding…


    2 augustus 2011 om 09:43
    Kyrill Poelmans

    Vergelijking met isp’s is idd interessant.

    Wat ik me afvraag: lopen we nu voor of zijn we terug in de mobiele middeleeuwen met deze dataprijzen? In landen als Oostenrijk en Duitsland betaal je een fractie van de huidige NL tarieven, zelfs met prepaid sims kun je voor 1 cent per mb internetten en voor e 20 per maand heb je 1000 belminuten + 1000 smsjes + 1gb dataverkeer. Wat gaat er bij ons mis?


    2 augustus 2011 om 09:44
    jos

    Stel, je belt en sms’t weinig, maar gebruikt mobiel internet intensief (tot 1GB p/m), dan mag je nu de hoofdprijs betalen. Waar je eerst nog kon kiezen uit een abo van 15 euro per maand + tientje voor internet, is het nu 20 euro per maand, inc. een belachelijk aantal MB’s. Alleen T-Mobile is nog redelijk te doen.

    Ik denk verder dat deze limieten tijdelijk zijn. Wanneer UPC/Ziggo of Tele2 met 4G netwerken komen, dan zal het me niet eens verbazen als je een vaste prijs per maand voor alle diensten betaalt. Bijvoorbeeld 30 euro voor gebruik van internet, waarbij je alleen nog extra betaalt voor een sms’je of een belletje buiten VoIP om. Uiteindelijk zal alles via internet, zoals nu bij veel providers ook het geval is: Internet, IPTV + VoIP pakketten.


    2 augustus 2011 om 12:12
    Simon van Duivenvoorde

    Ik kan niet anders dan vermoeden dat dit handelen komt door druk van stake- en shareholders. Deze zijn hoofdzakelijk gericht op de korte termijn en de hierbij horende winstgevendheid. Minder bellen en sms-en resulteert in minder omzet, wat natuurlijk ‘goed’ moet worden gemaakt.

    Ook het ‘mobiel dataverkeer is duur’ ballontje gaat niet helemaal op. Natuurlijk doen consumenten tegenwoordig veel meer binnen de bundel onbeperkt dataverkeer. Echter zijn de afgelopen jaren de kosten voor de hoeveelheid en snelheid significant afgenomen en deze trend zal, zoals ook met vaste lijn het geval is, enkel doorzetten.

    Ik ben het eens met Sander dat de providers moet diversifiëren in hun productaanbod. Meer betalen voor aanvullende services en dienstverlening. Misschien niet zozeer schroeven aan een datalimiet, maar meer aan snelheid.


    2 augustus 2011 om 12:34
    Rene

    Ik snap het niet helemaal geloof ik: de hoeveelheid en snelheid van het mobiele dataverkeer zijn afgenomen. Dan betekent het toch gewoon dat er te weinig capaciteit is? Schaarste, dus prijs omhoog. Zeker nu iedereen aan de smartphone wil.


    3 augustus 2011 om 12:06
    Dennis Sievers

    Iedereen kon vijf jaar geleden al aanvoelen dat de markt voor Telcoms verschuift naar ISPs. Ze hebben jarenlang lekker gegraaid en nu moet er een beetje geld bij omdat ze geen tijd hebben vrijgemaakt om een fatsoenlijk meerjarenplan op te stellen. Een simpele student van de hogeschool zal toch in al die jaren wel eens een porter model hebben gemaakt waarin deze risico’s zijn beschreven.

    Om de groei van het dataverkeer op het netwerk aan te kunnen is ‘meer’ geld niet altijd de oplossing. Door net zoals de ISP’s verschillende bandbreedtes beschikbaar te stellen kan dit prima gereguleerd worden. Met dat beetje bandbreedte dat ik nodig heb voor whatsapp en twitter kan ik dan een goedkoop pakketje halen. Als iemand films wil kijken dan neemt hij of zij een iets duurder pakket. Als dat dan 25 euro per maand moet kosten, dan kunnen zij zelf die afweging wel maken, dat betaal je immers bij een Ziggo ook.

    Nu de boot echter vertrokken is en de Telcoms nu nog moeten reageren, kan de consument voor de kosten opdraaien. Dat geld investeer ik liever in alternatieven. De broekzak wordt de komende jaren al leeg geklopt door stijgende lasten en prijzen voor primair levensonderhoud. Organisaties met een puur winstoogmerk moeten nu zelf maar wat water bij de wijn doen.


    3 augustus 2011 om 12:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!