Amatweet.nl: Live amateurvoetbal via Twitter

26 augustus 2011, 11:31

Al enige tijd is het mogelijk om via real time applicaties de tussenstanden te bekijken in de meest exotische competities in de wereld, van El Salvador tot aan Oezbekistan en van Costa Rica tot aan de Faeröer Eilanden. Voor de plaatselijke VV was er echter nog niks. Twee Tilburgse studenten bedachten daarop Amatweet.nl, waarmee je real time op de hoogte kunt blijven van alle gebeurtenissen op de amateurvelden in Nederland.

Middels Twitter is het mogelijk om middels unieke hashtags (bijvoorbeeld #amatweet1 voor de Topklasse zaterdag) alle live updates op de velden te clusteren. Amatweet.nl dient als het platform waarop alle competities overzichtelijk staan weergeven met een koppeling naar de unieke hashtags. Het gevaar is dat het platform afhankelijk is van input van gebruikers. Het zal dus afhangen van de social/online kennis op de velden (hashtag? Twitter?) hoe solide de informatie op Amatweet is.

Leuk voor alle voetballiefhebbers die hun favoriete amateurclub willen volgen op locatie, maar ook een leuke tool voor in de voetbalkantine. Veel kantines zijn tegenwoordig voorzien van narrowcasting. Up to date facts op de andere velden kunnen een nieuwe dimensie geven aan de belevenis van de gehele voetbalcompetitie op de verschillende sportparken. Als we vanuit commercieel oogpunt kijken, wat is er dan allemaal mogelijk met dit concept?

Competities in het amateurvoetbal zijn ingedeeld naar regio, district of landelijk. Elke competitie heeft vervolgens weer haar eigen unieke hashtag welke gekoppeld is aan een aparte pagina binnen Amatweet.nl. Adverteerders kunnen dus heel gericht bepaalde gebieden in Nederland penetreren. Het concept is geschikt voor adverteerders op regionaal niveau, maar ook interessant voor grote partijen welke visibility door heel Nederland ambiëren. Naast het adverteren kan Amatweet.nl uitgroeien tot een groot online platform van voetbalminnend Nederland wat interessant kan zijn voor het creëren van een community bijvoorbeeld.

Afgelopen weekend is gestart met de twee topklassen, de overige competities beginnen pas het eerste weekend van september. Bij de twee topklassen werd er gretig gebruik gemaakt van de tool. Al met al dus een innovatief idee van twee studenten met een passie voor Social Media en voetbal. Ik ben enorm benieuwd waar Amatweet.nl halverwege het seizoen staat!

Kijk op Sport28 voor een interview met de bedenkers

Erik Wiese
Co-founder bij Blauw Gras

Blauw Gras is hét social content bureau van Nederland. Opvallend, herkenbaar & relevant. Als één van de eerste dedicated social content bureaus in Nederland weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Erjon

    Leuk blog over een creatieve toepassing van Twitter! Ik hoop dat mijn club amatweet gaat gebruiken in de kantine, lijkt me een leuke manier op je competitie op een andere manier te volgen. Vraag me wel net als Erik af of dit overal aan gaat slaan. Ik speel wel eens in kleine dorpen, vraag me af of ze daar naar ieder doelpunt gaan twitteren 😉


    26 augustus 2011 om 13:14
    Erik Wiese

    @ Peter, ik zie veel overeenkomsten met Amatweet, waar zit met name het grote verschil? Ik blijf graag op de hoogte van de ontwikkelingen. Wanneer verwachten jullie live te gaan?


    27 augustus 2011 om 20:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!