De staat van de mobiele markt in Nederland

7 september 2011, 10:45

Michael Ebeling zette afgelopen week bij Emerce enkele mooie cijfers op een rijtje over de staat van de Nederlandse markt van mobiele apparaten. Het artikel geeft een mooi overzicht van de markt, en geeft inzicht in de verwachtingen voor de komende jaren. Wat mij opvalt is dat de groei van smartphones af lijkt te vlakken. Begin dit jaar was 38% van de Nederlanders in het bezit van een smartphone, in augustus is dit toegenomen tot 42% (n=19.200, NL’ers >15 jaar).

GfK heeft al aangegeven dat er dit jaar voor het eerst meer smartphones dan gewone mobiele telefoons zullen worden verkocht. Gedurende de eerste zes maanden van dit jaar gingen er in totaal 1.482.000 smartphones over de toonbank. Vorig jaar werden er 821.000 toestellen werden verkocht, dat is een stijging van meer dan 80 procent. Daarmee lijkt de Nederlandse markt volwassen te zijn geworden.

Ter vergelijking: de Amerikaanse cijfers (gerapporteerd door comScore) lijken nog wel linear te groeien.

Verder is de verdeling over leeftijdsgroepen interessant. Het smartphone bezit is het hoogst onder jongeren van 15 tot 29 jaar (60%). De smartphone is tevens populair onder 30-39 jarigen (50%). Het zal geen verassing zijn dat het smartphone gebruik naar mate men ouder is afneemt. Van de 50-64 bezit ‘slechts’ 20% er een.

Lees hier verder voor meer stats over de Nederlandse smartphone markt.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jaycee

    I am often to blogging and i really appreciate your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and keep checking for new inoftmarion.


    12 juli 2016 om 00:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!