Vodafone meest actieve merk op Social Media.

7 september 2011, 13:00

Ruim 90% van de Nederlandse topmerken is de consument gevolgd naar social media zoals Facebook, Hyves en Twitter. Vodafone is het meest actieve merk van Nederland. Bedrijven investeren fors in social media door een Social Media Manager aan te nemen, tooling en software aan te schaffen of campagnes te voeren. Het realiseren van engagement blijft vooralsnog lastig in de praktijk voor een gemiddeld merk. Het overgrote deel van de bedrijven verwacht de investeringen in social media in 2012 verder te verhogen, zo blijkt uit onderzoek van Social Embassy onder adverterende bedrijven.

Belangrijke achtergrond informatie voor bij dit bericht:

Het onderzoek is beperkt tot de top 100 merken in Nederland op basis van mediabudget in de periode maart 2010 t/m 2011 (bron: Nielsen).

De merken zijn beoordeeld volgens een model dat is gebaseerd op de volgende constructen: aanwezigheid, content, authenticiteit, activiteit en interactiviteit op sociale media. Actiematige inzet van social media (campagnes) is buiten beschouwing gelaten.

Voor het derde jaar op rij onderzocht Social Embassy de inzet van social media door top 100 merken. Uit het onderzoek blijkt dat social media een vaste plek heeft gekregen binnen bedrijven.

Social Media vooral Marketing.

De verantwoordelijkheid voor social media is bij de meeste bedrijven ondergebracht bij marketing die ook het budget beheert.

Uit het onderzoek komen een aantal leuke cijfers naar voren:

  • 40% van de Nederlandse merken heeft een Social Media manager
  • Gemiddeld werken er twee tot drie mensen op de webcare teams
  • 16% van de topmerken heeft meer dan € 100.000,- beschikbaar gesteld voor Social Media Campagnes
  • 69% van de topmerken verwacht het budget voor Social Media te verhogen in 2012

Facebook snelste groeier.

Merken zijn over de gehele linie actiever geworden. YouTube is het meest populaire netwerk gebleven voor merken, gevolgd door LinkedIn en Twitter. Facebook is in populariteit het hardst gegroeid, 62% van de onderzochte merken is inmiddels actief op het snelgroeiende sociale netwerk. Zelfs het getergde Hyves laat een groei zien van 36%. De ranglijst wordt aangevoerd door Vodafone dat social media onder meer inzet voor marketing, service en recruitment. De top van de ranglijst wordt gedomineerd door dienstverlenende organisaties in telecom, energie of financiële dienstverlening, FMCG merken worden echter ook steeds actiever.

Steven Jongeneel van Social Embassy:

Social media is een enorme groeimarkt. Bedrijven stellen zichzelf niet langer de vraag of zij er iets mee moeten, maar worstelen nog wel met de uitvoering. Op dit moment is de focus bij de inzet van social media erg intern gericht. Bedrijven zijn vooral bezig met organisatie en tooling. Slechts 35% van top 20 merken haalt meer dan de helft van het maximum aantal punten op engagement. In 2012 zal daar de echte ontwikkeling plaatsvinden.

Onderscheid per platform.

Verdeeld over de verschillende platforms is gekeken welk merk daar het meest actief is. Hieronder de resultaten.

  • YouTube – Maybelline
  • LinkedIn – ABN AMRO
  • Twitter – ABN AMRO
  • Facebook – HEMA
  • Hyves – Heineken (huh je mag toch geen alcohol onder de 16?)
  • Communities – Tele2

Er is voor alle merken natuurlijk gekeken op al deze platforms. Social Embassy heeft alle scores per platform en merk samengevoegd en is tot de volgende top 10 gekomen.

Top 10.

De top 10 van meest actieve bedrijven in Nederland op Social Media zijn:

1. Vodafone

2. HEMA

3. Tele2

4. Essent

5. ABN AMRO

6. Citroën

7. Bijenkorf

8. Rabobank (vorig jaar nog 2)

9. T-Mobile

10. UPC

En natuurlijk hebben we ook het hele rapport beschikbaar.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

11 Reacties

    media

    Verrassende lijst waarin ik met name ING en KLM mis!?

    Weet niet of het benoemd is vandaag maar wat niet wordt meegenomen in de lijst zijn de stappen die veel organisaties intern nemen om de stap van social media naar social business te maken. Dat heeft veel meer te maken met een cultuurverandering die vooralsnog moeilijk is te meten. Bedrijven als ING en Rabobank maken daar nu flinke stappen. Wellicht aardig om deze aspecten in een volgende evaluatie ook mee te nemen?


    7 september 2011 om 13:18
    Sipke

    Ik kan Philips niet vinden (beroepsdeformatie om die te zoeken…) die zou ik persoonlijk toch wel verwachten als ik er inside out naar kijk.


    7 september 2011 om 13:33
    Jan Willem Alphenaar

    De lijst is inderdaad opvallend leeg als je kijkt naar bedrijven die actief zijn met Social Media.

    Ik denk aan KLM, Transavia, Bol.com, ING, HI.

    Maar ik denk dat al deze bedrijven niet op de lijst van Nielsen staan.

    Een bedrijf dat echt succesvol is op Social Media kan steeds meer reclamebudget laten vallen.


    7 september 2011 om 15:45
    Raedts

    Naast het feit dat ik KLM toch ook zeker verwacht had hier terug te vinden valt het me op dat dit oordeel geveld wordt op basis van uitingen en niet op basis van de reactie van een bedrijf.

    Er wordt niet gekeken welke bedrijven daadwerkelijk luisteren naar hun klanten en hun producten of processen aanpassen in overleg met hun klanten – de echt sociale merken.

    De focus ligt hier op het gebruik van de social media kanalen, dat is toch iets anders dan vriend worden, van vrienden verwacht ik dat ze ook handelen. En dan maakt het mij niet zo veel uit hoe de twitter pagina er uit ziet.

    Kortom: een heel mooi beeld van de activiteiten van deze merken maar het zegt mij nog niet voldoende over of deze bedrijven sociale media ook echt sociaal gebruiken. Het zou leuk zijn om zaken als ?richten over het merk waar op wordt gereageerd en de aard van de reacties (is het bedrijf in staat te veranderen nav de dialoog met de klanten?) mee te nemen.


    7 september 2011 om 16:55
    Casper Mooyman

    Binnen Vodafone zijn we vanzelfsprekend trots op dit resultaat en toont dat investeringen in o.a. organisatie effect hebben gehad. Dagelijks proberen we onze activiteiten te optimaliseren en zijn ook continue zoekende naar verbeterpunten en uitbreidingen. Dit stopt nu zeker niet, ondanks het mooie resultaat dat nu behaald is. Dank aan Social Embassy voor de organisatie en uitnodiging om vanmiddag ons verhaal te mogen doen. Tot volgend jaar!


    7 september 2011 om 17:15
    ARispens

    KLM en Bol.com staan o.a. niet in de Nielsen top 100. Vind het ergens wel sterk dat ze uitgaan van een bestaande benchmarkt. Maar zijn zo een paar interessante toppers die er helaas om deze reden uitvallen. Weten jullie en andere benchmark die beter zou zijn?

    @Ludo, Interactiviteit en engagement wordt wel degelijk meegnomen in de monitor. Ik ben het met jou en Marco eens dat er nog kwalitatiever gekeken kan worden naar analyse. Maar het wordt wel een heel uitvoerig onderzoek als je voor 100 merken gaat meten in hoeverre er een interne cultuur is open gebroken; het merk openstaat voor suggesties van buitenaf en hier ook naar handelt. En dus echt een sociaal merk is dus. Vaak meten merken bovenstaande zaken zelf al nauwelijks, laat staan dat je daar bij 100 bedrijven als externe onderzoek naar moet gaan doen. Lastige data om naar boven te halen lijkt me.


    7 september 2011 om 18:25
    media

    @anneli: idd moeilijk te meten, zeker voor een buitenstaander maar voor een goed overzicht eigenlijk wel noodzakelijk. Ben samen met collega’s overigens bezig met opzetten van een meetmethode om hier wel iets over te kunnen zeggen.


    7 september 2011 om 19:12
    RoosvanVugt

    En inderdaad voor de 4e keer heb ik tenenkrommend moeten kijken dat de grootste adverteerders (Nielsen top 100) alleen zijn meegenomen. Het gaat toch om (oa) de online beweging en interactiviteit en impact? Kijk naar de lijst: niet een b-t-b bedrijf terwijl, en ook bij Deloitte, daar echt veel online/social bewegingen zijn.


    7 september 2011 om 19:33
    josgovaart

    Ik blijf het punt dat Roos aanhaalt ook vreemd vinden. Gisteren tijdens de presentatie werden de prestaties van wie buiten de Nielsen top 100 vielen, niet helemaal vergeten. Het “probleem” werd even benoemd, om vervolgens over te gaan tot de orde van de dag. Wat mij betreft mag het voor editie 5 wel wat minder rigide. Nielsen als basis, maar daarna ogen en oren goed openhouden om ook andere merken toe te voegen. Tip: bouw dan een aanvraagmogelijkheid in ofzo…dat je moet voldoen aan een soort minimale eis die de lijst zou halen. Dan vervolgens inzenden en meegenomen worden in het onderzoek. Ik vind dat er in een lijst als deze ook ruimte zou moeten zijn voor innovatieve ondernemers die het verschil maken. Overigens complimenten aan Steven, Martin & co voor de verdieping die deze versie biedt ten opzichte van versie 3. Prima slag gemaakt.


    8 september 2011 om 02:54
    Rebecca Rijnders

    @janwillem: ja, zo lang je maar vaak genoeg woorden als ‘getergd’ blijft schrijven, komen we natuurlijk nooit van de vooroordelen af 😉 Ja had ook best mogen vertellen dat Media Embassy verrast was door de hoge mate van interactie die merken op Hyves genereren en ik vertelde je gisteren al dat de gemiddelde leeftijd van de Hyver 29 is. Maar ja, je probeert me natuurlijk gewoon scherp te houden… 🙂


    8 september 2011 om 06:20
    Jan Willem Alphenaar

    @ Rebecca,

    Getergd bedoelde ik als constatering en niet als waarde-oordeel.

    Laten we binnenkort eens samenzitten zodat je me alles kunt vertellen over de plannen van en ontwikkelingen bij Hyves. Ik ben er van overtuigd dat er een markt voor is!


    8 september 2011 om 06:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!