Sociale media voor bioscopen en filmtheaters

15 september 2011, 02:46

Bioscopen en filmtheaters hebben een haat-liefdeverhouding met het wereldwijde web. Internet is als medium en distributiekanaal een geduchte concurrent. De omzet van bioscopen en filmtheaters staat sinds de opkomst van de downloadcultuur dan ook onder druk. Aan de andere kant brengen nieuwe media ook nieuwe kansen voor de sector met zich mee. In Holland Film Nieuws, het vakblad voor het film- en bioscoopbedrijf, schreef ik onlangs een drieluik over (de inzet van) sociale media voor bioscopen en filmtheaters. In deze blogpost wil ik enkele belangrijke punten uit dit drieluik op een rijtje zetten.

Het illegaal downloaden en verspreiden van films via het internet is een doorn in het oog van het filmbedrijf. Aan de andere kant is het internet ook juist een plek waar filmliefhebbers, producenten en vertoners elkaar (kunnen) vinden. Reviewsites als IMDB.com en MovieMeter.nl bieden filmfans handvatten om hun passie met elkaar te delen. Trailers en previews van films behoren op videowebsites als YouTube en Vimeo tot de meest bekeken video’s. Gedeelde passie voor film nodigt uit tot interactie en sociale media kan deze interactie voor een deel faciliteren. Het biedt bioscopen en filmtheaters bovendien de mogelijkheid om bezoekers op een blijvende manier aan zich te binden.

1. Waar liggen de behoeftes?

Het is inmiddels een bekend fenomeen: veel bedrijven praten binnen sociale media te vaak voor hun beurt. Ze zien de sociale kanalen als een (extra) podium om hun boodschap te verspreiden. Het zenden van informatie waar geen behoefte aan is verspilde energie. Een succesvolle sociale strategie begint daarom met goed luisteren. Zo ook voor bioscopen en filmtheaters. Waar zijn de filmliefhebbers te vinden online? Waar hebben ze het over? Wat zijn hun wensen en verwachtingen t.o.v. filmvertoners? Sociale media kan prima gebruikt worden om insights over deze (potentiële) bezoekers te verzamelen. Het ligt misschien voor de hand, maar de meest effectieve manier om informatie te verzamelen, is door vragen te stellen aan je doelgroep. Maak daarvoor bijvoorbeeld gebruik van een enquête en/of panel, om de behoeften en drijfveren bij de doelgroep naar de oppervlakte te halen. Dit kan online via social media, maar ook offline door vragen te stellen aan bezoekers. Waar staan jouw bezoekers voor in de rij?

2. Wat wil je bereiken?

Bepaal je doelstellingen op basis van de in kaart gebrachte behoeften en drijfveren van de (potentiële) bezoekers. Maak daarbij duidelijk onderscheid tussen middelen en doelstellingen. Twitter-, Hyves-, YouTube en Facebook-accounts zijn middelen om een doel te bereiken en mogen nooit een doel op zich worden. Waar wil je deze middelen voor inzetten? Wat wil je bereiken en/of veranderen? Een account aanmaken op een platform is niet de uitdaging. Maak de belangrijkste doelen voor jezelf helder en, waar mogelijk, meetbaar.

Bijvoorbeeld:

• de kaartverkoop van films stimuleren;

• acties en evenementen (beter) onder de aandacht brengen;

• een stijging van terugkerende bezoekers;

• beter en directer contact met bezoekers;

• het servicegebied vergroten;

• de doelgroep betrekken bij productinnovaties;

• meer positieve publiciteit in de media of

• een combinatie van bovengenoemde doelstellingen.

3. Kroon content tot koning

Een fanpagina of een twitter-account inrichten en optimaliseren is, zoals gezegd, niet het grootste probleem. Er zal echter een constante stroom aan unieke, activerende en/of waardevolle content geproduceerd moeten worden, waarbij elk stukje content een steen is van de weg naar jouw doelstelling(en). Content, in welke vorm dan ook, is daarin de sleutel. Fans verliezen snel hun interesse als je te vaak content plaatst of herhaalt, niet genoeg toegevoegde waarde biedt of als de content verkapte reclame is. Bij het uitstippelen van een contentstrategie is het van belang om vanuit de doelgroep te denken. Vraag je af wat de doelgroep graag zou willen lezen/weten van een bioscoop of filmtheater. Waarom zou een een bezoeker het Twitter-account van een bioscoop willen volgen? Waarin zit de meerwaarde t.o.v. andere kanalen? Waar kunnen ze zelf waarde toevoegen? Gebruikers van sociale media vragen zich voortdurend af: ‘What’s in it for me (or my friends)?’ Wanneer het antwoord hierop niet bevredigend of onduidelijk is, haken ze af. Er is echter genoeg interessante content te bedenken, bijvoorbeeld:

• Filmnieuws: Algemene informatie over films, acteurs en regisseurs. Hier zijn echter al genoeg andere bronnen voor, dus verhoog de toegevoegde waarde door de content te koppelen aan de actualiteit, (lokale) context en/of relevante activiteiten.

• Bioscoopnieuws: Data en tijden van filmvertoningen en evenementen, maar ook speciale aanbiedingen voor fans, informatie over opengebroken straten en leuke restaurants om te eten voor of na een voorstelling, etc.;

• Exclusief materiaal: achter de schermen, bloopers, interviews, deleted scenes, storyboard, bio’s, special effects, stunts, locaties. Te vergelijken met het materiaal dat normaliter in de extra’s op een DVD zouden verschijnen.

4. Kroon je bezoeker tot keizer

Sociale platformen bieden de mogelijkheid om interactief met bioscoopbezoekers te communiceren. Sta open voor vragen van klanten. Of beter nog, nodig klanten proactief uit om wensen te delen. Op die manier kun je het aanbod nóg beter op de vraag laten aansluiten. Waardevolle vragen kunnen zijn:

• Welke film wil je nog een keer op het bioscoopdoek zien?

• Hoe ziet jouw ideale filmmarathon eruit?

• Wat kunnen we verbeteren aan de bioscoopfaciliteiten?

Met deze vormen van crowdsourcing en cocreatie hoef je geen klanten meer bij je producten te zoeken, maar zoek je producten bij je klanten. Met interactie verhoog je de loyaliteit van een filmliefhebber voor een bioscoop. Exclusieve voordelen voor (actieve) fans, kan fans motiveren en activeren, wat in bijna alle gevallen een sterk viraal effect heeft. Denk hierbij aan:

• Speciale (voor)vertoningen;

• Give-aways (gratis kaartjes, goodies, consumpties, meet & greet);

• Deelname aan een winactie of loterij

Nog een vorm van interactie is het verkrijgen van User Generated Content: daag mensen uit om zelf reviews te schrijven en beloon deze activiteiten. Op deze manieren creëer je een hechte community van filmliefhebbers en bind je ze aan jouw bioscoop of filmtheater.

5. Kopieer en/maar differentieer!

Waarom het wiel twee keer uitvinden? Er zijn een aantal hele mooie initiatieven te vinden in binnen en buitenland, ter inspiratie en motivatie. Voor drie case-studies (Pathé, Upload Cinema en Kriterion) wil ik je graag doorverwijzen naar het derde deel van mijn artikel in HFN. Probeer echter niet alles 1 op 1 te kopiëren, maar ga uit van je eigen kracht en context. Probeer jezelf te onderscheiden met unieke, ludieke en/of verassende acties.

Naast het uitdenken van een gedegen (content)strategie, is het vaak ook een kwestie van ‘gewoon’ beginnen. Definieer een roadmap inclusief deadlines, investeer in kennis of zoek mensen die je op weg kunnen helpen. En niet onbelangrijk: maak mensen verantwoordelijk en zorg dat ze tijd vrij kunnen maken voor deze activiteiten. Cases en artikelen zoals deze kunnen je hierbij op weg helpen en inspireren. Blijf echter niet hangen in het bekijken van trailers en laat de show beginnen. Jouw bezoekers zitten er klaar voor.

Heb jij aanvullende tips en/of ideeën m.b.t. content en acties voor bioscopen en filmtheaters? Drop ze in de comments!

Delen van deze blogpost zijn eerder verschenen in Holland Film Nieuws (HFN)

Joost Geurtsen
Creatief Crossmedia bij Endemol Nederland

Business Development @ Endemol NL | Creatief Strateeg | Social Media / Crossmedia specialist | Branded Content | TV 2.0 | Blogger | Spreker | Religieus Humanist

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jan Willem Alphenaar

    Goed stuk.

    Bioscopen moeten zich richten op de meerwaarde. Een film in een fijne stoel op een groot scherm met een grote groep kijken, zonder vervelende mensen die lopen te klieren, is nog steeds een ervaring die ons naar de bioscoop moet trekken. Daar moeten bioscopen zich op richten.


    15 september 2011 om 04:04
    Filmonderzoek

    Bioscopen en filmdistributeurs zouden zich ook meer bezig moeten houden met zoekmachine marketing of SEO. Dit gebeurt nu veel te weinig.


    15 september 2011 om 06:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!