Enterprise Marketing 2.0: Wat is de ROI van social media?

12 september 2011, 05:30

Nog ruim een maand en dan is het tijd voor Enterprise Marketing 2.0, dat 12 en 13 oktober plaatsvindt in het Mövenpick Hotel te Amsterdam. Twee hete topics tijdens deze twee dagen zijn de integratie van social media binnen de organisatie en het meten van de ROI van social. In twee video’s gaan Rob den Rooijen (eMarketing Programe Manager van DSM) en Menno Lijkendijk (Directeur van Milestone Marketing) kort in op de uitdagingen die social organisaties biedt.

De werkelijke waarde van social

De eerste vraag die je als marketeer te horen krijgt wanneer je begint aan social media binnen grote organisaties is: wat levert het ons op? Dit is waar Rob den Rooijen bij DSM ook mee te maken kreeg. Als B2B marketeer wordt van je verlangd dat je kunt laten zien wat social media je als bedrijf oplevert. Zoals elke marketeer moet je verantwoorden waarom social een hap uit het te verdelen marketingbudget verdient. Vandaar dat er grote behoefte is aan goede web analyse tools en instrumenten om sociale media te monitoren.

Rob legt uit dat de grote uitdaging hem zit in het meten van digitale marketingcampagnes. DSM is traditioneel erg sales georiënteerd. Social vereist daarom een flinke omslag van de organisatie, je wilt immers bij je B2B decision makers op de radar verschijnen.

Return on engagement

In zijn presentatie gaat Menno Lijkendijk verder in op de ROI van social media. In B2C situaties is het meten van resultaten vrij duidelijk; acties zijn gekoppeld aan bijvoorbeeld aankopen. Voor B2B ligt dat anders, de value chan is zeer complex en kent vele partijen. Hoewel Menno’s nuance van B2C in mijn ogen vrij kort door de bocht is, kan ik mij wel goed voorstellen dat het meten voor B2B een complexere aangelegenheid is.

De decision making unit is verspreid, wat er voor zorgt dat het meten erg lastig wordt. De marketingacties worden in feite ontkoppeld van de beslissing. De grootste uitdaging is om de ROI niet langer te bekijken per marketing kanaal of onderdeel. In plaats daarvan pleit Menno voor return on engagement.

Geïnteresseerd in meer informatie over Enterprise Marketing 2.0? Kijk op de site van KGS voor meer informatie & tickets.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    GianluigiCuccureddu

    Menno’s uitleg geeft slechts inzicht in Social Media ROI voor dat percentage dat daadwerkelijk converteert, zeg een 2%, het geeft geen inzicht in de overige 98%. Social Media is meer dan een distributie kanaal. Ontastbare ROI is zowel voor interne als externe doeleinden een belangrijk deel van de overkoepelende ROI.

    ROI hoeft niet alleen betrekking te hebben op financiële ROI. Het kan ook inzicht geven in niet-financiële doelen als brand image, samenwerking, interne kennisdeling enzovoorts. (via netwerk analyse)


    12 september 2011 om 11:24
    Leo

    Bedankt voor de tip, ik ga kijken of mijn baas hier in geinteresseerd is. ik zou ook graag aanwezig zijn


    12 september 2011 om 17:47
    menno

    Gainluigi, je hebt helemaal gelijk, mijn betoog is dan ook om het niet meer te hebben over ROI. Voor de financieel Directeur bestaat “ontastbase ROI” namelijk niet.


    16 september 2011 om 10:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!