Groupon in de problemen voor beursgang

24 september 2011, 15:20

De Amerikaanse advertentiesite Groupon dat elke dag geregistreerde gebruikers een deal in de buurt probeert aan te bieden, heeft vrijdag door een boekhoudkundige wijziging zijn inkomsten uit 2010 moeten bijstellen aldus The Wall Street Journal (via: NU.nl).

Na de aanpassing blijkt dat de omzet van Groupon over 2010 niet 713,4 miljoen maar 312,9 miljoen dollar. Een daling van meer dan 55 procent. Ook de omzet van dit jaar is aangepast. De omzet over de eerste helft van 2011 is aangepast naar 688,1 miljoen dollar. Eerder zei het bedrijf nog dat het om 1,5 miljard dollar ging. De advertentiesite rekende eerst alle inkomsten van haar aanbiedingen mee, zonder het deel dat naar de ondernemer gaat eraf te halen. Omdat Groupon een beursgang voorbereidt hebben toezichthouders van de Securities and Exchange Commission de boekhouding van het bedrijf onder de loep genomen waardoor ze deze hebben moeten aanpassen.

Naast deze boekhoudkundige blunder kent Groupon nog meer problemen. Zo maakte Wall Street Journal vandaag ook bekend dat COO Margo Georgiadis (ex-Google) binnen enkele maanden het bedrijf al weer verlaat. Maarten Reijnders gaf eerder deze maand in Webwereld een uitstekende analyse van het bedrijf. Reijnders wijst in zijn analyse op de Bernie Madoff-achtige strategie van Groupon met alle risico’s van dien. Het zou mij dan ook niet verbazen dat de beursgang van Groupon dat nu staat gepland voor oktober, opnieuw zal worden afgeblazen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Tim P.

    Begrijp niet hoe zo’n grote partij als Groupon nog dit soort domme fouten kan maken! Ze weten toch dat iedereen naar ze kijkt?


    25 september 2011 om 08:42
    Chris

    Zelf gebruik ik zaken als Groupon en Vakantieveilingen niet, maar ik hoor steeds meer om mij heen van zowel ondernemers die aan Groupon meedoen, maar ook gebruikers dat het enthousiasme slinkt. Gebruikers willigen ook vaak hun gewonnen deals niet in, ondernemers zijn niet altijd te tevreden en dan dit soort terecht aanhoudende en negatieve reacties, zorgen er waarschijnlijk voor dat over max een jaar Groupon afgestorven is.


    25 september 2011 om 09:50
    BasvdBeld

    @Tim omdat het allemaal veel te snel voor ze gegaan is ben ik bang.

    Het business model van dit soort sites is best gevaarlijk overigens, ze moeten het uiteindelijk hebben van degenen die de deals willen aanbieden, maar juist van die groepen ‘pakken’ ze een enorm percentage. Dat kan niet goed blijven gaan volgens mij.


    25 september 2011 om 16:35
    Mathijs

    Groupon is van een generatie ondernemers die nooit geleerd hebben hoe je waarde toevoegt. Het zijn piramidespellen bedoeld voor het Walstreet Casino.


    25 september 2011 om 17:20
    carpinteyrolsa

    So good,2013 We all dream of have short cocktail dresses We can start with this, try different life.


    27 augustus 2013 om 15:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!