Whoopaa lanceert versie 2.0: Meer controle over wat je deelt

26 oktober 2011, 03:16

Het is al weer meer dan een half jaar geleden (15 februari) dat Whoopaa officieel de deuren opende. Whoopaa is gelanceerd als eerste sociaal platform waarbij zowel de privé als zakelijke communicatie geregeld kan worden. In de praktijk ontstond vooral het beeld dat Whoopaa bedoeld was om zakelijk en privé te scheiden, maar dat is zeker het niet geval: “Whoopaa geeft je de controle terug over de informatie die je online deelt”, aldus mede-oprichter Bass Prass. Na een hype in de media na de lancering is Whoopaa de afgelopen maanden door gegaan met het ontwikkelen van versie 2.0, waarbij er meer is ingespeeld op de in- en externe communicatie van bedrijven.

Whoopaa 2.0: What’s new

  • De grootste aanpassingen in het nieuwe Whoopaa zijn zowel de compleet nieuwe interface, de introductie van Communites binnen het platform en het feit dat Whoopaa nu naast een gesloten platform ook een open gedeelte heeft met publieke profielen van personen en communities.
  • De integratie van Twitter, Facebook en LinkedIn is verbeterd en geoptimaliseerd en daarom nu nog gebruiksvriendelijker dan enige tijd geleden.
  • Voor bedrijven en organisaties lanceert Whoopaa nu Communities. Het is vanuit een community mogelijk om zowel de interen communicatie met personeel als de externe communicatie van de sociale media accounts te organiseren en beheren.
  • Binnen Whoopaa is het nu mogelijk om zowel dingen te delen met alleen je vrienden, dit kunnen updates en foto’s zijn maar ook profielinformatie. Als je er voor kiest om iets op public te zetten kan de hele wereld het zien en komt het ook terug op je publieke profiel (het profiel wat iemand ziet wanneer die niet is ingelogd of geen vrienden is met die persoon).
  • Ook is het mogelijk om eerst mensen te volgen vanaf nu op Whoopaa, zoals Twitter. Mocht je iemand beter kennen dan dat dan is het mogelijk om te connecten in de vorm zoals we dat kennen op Facebook en LinkenIn. Volgen is dus meer bedoeld voor weak ties waar connecten zich perfect leent voor strong ties.

Deel wat je wilt

Belangrijk om aan te geven bij Whoopaa is zoals gezegd dat een onderscheid maakt tussen zakelijk en privé niet het einddoel is. Whoopaa geeft je de controle over de informatie die je deelt met anderen. De basis is dat je een zakelijk en/of privé profiel hebt. Aan de profielen kun je informatie toevoegen zoals je naam, woonplaats, contactinformatie of je complete CV. Je kunt je profiel openbaar maken of alleen met vrienden delen. Daarnaast kun je ook specifieke velden wel of niet openbaar maken:

Aan deze profielen kun je de gewenste sociale netwerken koppelen, bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn aan zakelijk, en Twitter en Facebook aan privé. In de balk bovenaan kun je vervolgens eenvoudig switchen tussen zakelijk en privé. Aan zakelijke en privé profielen kun je dus weer eigen instellingen meegeven. Wanneer je een update plaatst kun je deze privé of publiekelijk delen.

Communities

De nieuwe versie van Whoopaa is meer ingericht als communicatie middel voor bedrijven. Bas: “Een nieuwe mogelijkheid om zowel de interne als externe communicatie te regelen waardoor de organisatie meer controle krijgt over wat er namens werknemers van het bedrijf naar buiten gaat. Daarnaast kunnen medewerkers zich individueel profileren met hun eigen profiel en hun eigen netwerk onderhouden, iets wat het bedrijf ten goede komt.”

Als bedrijf kun je een eigen community starten waarbinnen de leden informatie kunnen uitwisselen en kennis met elkaar delen. Leden kunnen zichzelf aanmelden, of er kan gekozen worden voor goedkeuring door de organisatie. Aan communities kan weer (contact) informatie worden toegevoegd, en kan deze worden gekoppeld aan sociale netwerken.

Het leuke van een community is, is dat het gebruikt kan worden voor zowel interne community als externe community. Er kunnen subgroepen worden toegevoegd voor afdelingen of projecten. Het nadeel binnen veel organisaties is dat informatie die via sociale kanalen wordt gedeeld van een beperkt aantal mensen komt. Wanneer er binnen de community interessante dingen worden gezegd die leuk zijn om met de buitenwereld te delen, kan de administrator een bericht simpelweg openbaar maken, waarna deze kan worden gedeeld met de gekoppelde sociale media.

Business model

Whoopaa kent een freemium model waarbij bedrijven vrij zijn om een community te starten, maar met een enterprise account meer mogelijkheden hebben. Met een enterprise account krijg je meer mogelijkheden tot het branden van je community, met o.a. een eigen afbeelding en URL. Daarnaast is er met de betaalde account de mogelijkheid tot het inrichten van subgroepen en kunnen berichten door administrators openbaar worden gemaakt. Voor een premium community betaal je geen vast bedrag, maar koop je updates in, vergelijkbaar met prepaid tegoed. Deze credits verlopen niet en kunnen dus gebruikt worden zolang je wilt.

Relaties & communicatie

Binnen Whoopaa wordt er nu ook onderscheid gemaakt tussen de relaties die je tot andere leden kunt hebben. Het idee hierachter is gebaseerd op strong vs. weak ties. Sommige mensen ken je goed, anderen wat minder. A la Twitter kun je de publieke updates van leden die je wat minder goed kent volgen (iets waar Facebook met ‘subscribe’ nu ook op is ingesprongen). Daarnaast is er een mogelijkheden om te ‘connecten’, waarbij er sprake is van een wederkerige relatie. Naast het publiceren en reageren heeft Whoopaa ook een contacten systeem en kun je 1 op 1 berichten sturen naar leden waarmee je een wederkerige relatie hebt.

Whoopaa nu

Op dit moment telt Whoopaa meer dan 10.000 geregistreerde gebruikers, voornamelijk uit Nederland. In totaal zijn er meer dan 15.000 netwerken gekoppeld in de vorm van Twitter, FB en LinkedIn.

Bekijk de video van Whoopaa 2.0

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

9 Reacties

    JS

    Leuke en interessante ontwikkeling,

    vraag me alleen af of ontwikkelen niet vluchten voor.. is

    Waar ik het meest benieuwd naar ben, is hoeveel leden Whoopaa heeft?


    26 oktober 2011 om 05:20
    Bas

    Hi JS,

    Ontwikkelen doen we altijd, alleen bij grotere ontwikkelingen zoals deze brengen we het naar buiten. Vluchten voor wie/wat?

    Momenteel hebben we meer dan 10.000 leden en 15.000 gekoppelde sociale netwerken.

    Bas


    26 oktober 2011 om 05:45
    Js

    Hoi Bas,

    laat me voorop stellen dat ik top vinden wat jullie doen en dat jullie Whoopaa hebben opgezet. Hoop dat t groot moge worden.

    Ik vroeg me alleen af of jullie door de ontwikkeling c.q. verandering die jullie nu doorvoeren een iets andere koers willen varen. Dit kan natuurlijk positief zijn.

    Mijn vraag is, komt dit voort uit misschien iets tegenvallende resultaten (dit omdat je binnen een jaar 100k gebruikers wou hebben en nu op een half jaar zit met 10/15k).

    Daarnaast vind ik het concept top alleen wat ik risky vind is dat jullie je in de markt begeven c.q. concurreren tegen de grootste der aarden (linkedin, google, facebook e.d.). En natuurlijk willen jullie platformen koppelen (particulier en zakelijk) alleen als heir markt/kansen in liggen springen deze grote jongens er toch ook meteen op?

    Gr. Jonas


    26 oktober 2011 om 06:31
    Bas

    “laat me voorop stellen dat ik top vinden wat jullie doen en dat jullie Whoopaa hebben opgezet. Hoop dat t groot moge worden.”

    Thanks.

    “Ik vroeg me alleen af of jullie door de ontwikkeling c.q. verandering die jullie nu doorvoeren een iets andere koers willen varen. Dit kan natuurlijk positief zijn.”

    Ideeën groeien en strategien veranderen, maar inderdaad positief. We hebben bij de eerste lancering iets te hard geroepen dat je prive en zakelijk zou moeten scheiden. We denken nog steeds dat er een verschil zit in profielen, updates en foto’s en geloven heilig in deze gedachte. Nu positioneren we ons echter meer als platform waarbij je deze communicatie kunt beheren en controlen.

    Tegenvallende resultaten zou ik niet zeggen, natuurlijk moeten we vechten in een markt die zo hot is als deze, maar dat maakt het leuk.

    Wij zien FB etc. niet als concurrenten, natuurlijk is het waar dat daar onwijs veel mensen actief zijn, terecht. Maar een platform als Whoopaa die ook de mogelijkheid biedt om deze netwerken te integreren is er niet, daar zit voor ons de winst.

    We zijn al een tijd bezig met deze filosofie. Je ziet nu dat, met name Google +, inspringt op de gedachte van het delen van updates met een bepaalde groep mensen. Zij hebben dit opgelost door middel van de Circles, iets waar ik minder in geloof. Daarnaast heb je op G+ maar één profiel en moet je dus wederom kiezen hoe je dit inzet, prive, zakelijk of een mix. Whoopaa geeft je twee profielen waardoor je kan communiceren zoals je wilt, bedoeld voor of vrienden en familie of voor zakelijke contacten.

    Bas


    26 oktober 2011 om 07:05
    JS

    Bas,

    erg goede en interessante beargumentatie.

    Ik denk ook nderdaad dat jullie met deze nieuwe ontwikkeling en updates op de goede weg zijn belandt.

    Als je zoals jullie sterk willen groeien, waar zet je dan voornamelijk op in?

    platformen zoals Google, Facebook e.d. worden groot omdat mensen zich vanuit dit platform connecten met anderen en dus ook anderen uitnodigen. Bij julile beheert men de platformen meer waardoor men minder snel andere mensen zal uitnodigen voor het Whoopaa platform..

    Hoe kijken jullie hier tegen aan..? En hoe pakken jullie deze marketingaspecten op..

    Gr. Jonas


    26 oktober 2011 om 07:56
    Bas

    De groei moet voornamelijk straks komen uit het buitenland, daarnaast moeten we in Nederland nu vooral aan de weg timmeren met de communities bij grotere groepen zoals bedrijven, scholen en organisaties.

    Het viraal maken van Whoopaa is een belangrijk aspect, hier denken we elke dag opnieuw over na. Hyves is in NL een mooi voorbeeld, zij hebben dit goed gedaan tijdens hun opkomst een aantal jaar geleden.


    26 oktober 2011 om 09:07
    Jeroen

    Beste Bas,

    even in te haken op de het artikel en de onderstaande reacties.

    Persoonlijk ben ik totaal niet overtuigd door het product en concept Whoopaa.

    Whoopaa gaat er namelijk vanuit dat men behoefte heeft zakelijk en privé op Whoopaa te scheidden, als met de nadruk op als, ze dit al willen scheidden dient dit alsnog te gebeuren op de platformen zelf en kan dit niet middels Whoopaa.. Dit is echter mijn persoonlijke mening. Naast dat ik het tof vind dat jullie als jonge gasten het proberen is dat mijn persoonlijke opvatting.

    Echter ik zal mijn persoonlijke opvatting trachten te onderbouwen met gegevens en feiten.

    Ik sluit me allereerst aan bij het artikel geschreven door Anders Floor (link onderaan deze reactie), Whoopaa de oplossing voor het verkeerde probleem. Dit hoef ik zelf niet meer te onderbouwen want Anders Floor geeft dit zeer helder en duidelijk aan. Het bedrijf Whoopaa is na enkele maanden tot dezelfde conclusie gekomen als Anders Floor omdat het met de opzet van Whoopaa 2.0 een andere weg in gaat, het wordt namelijk zoals Bas aangeeft in een reactie: “Nu positioneren we ons echter meer als platform waarbij je deze communicatie kunt beheren en controlen”. Het wordt dus een beheertool. Nu vervalt het unieke eraan omdat er al tig van dit soort Tools bestaan waar je informatie en social media op kunt beheren. Het gehele idee van het platform is dus weggehaald.

    Daarnaast sluit ik me aan bij de eerste reactie van JS, namelijk het vluchten voor. Jullie, als Whoopaa, vluchten namelijk voor de muur die op jullie afkomt. Het uitblijven van een grote groei en het niet kunnen nakomen van eigen gestelde doelstellingen (100k aan users). Om deze confrontatie niet aan te gaan, gaan jullie de technische kant op en zetten alle programmeurs aan tot werk om een nieuwe versie live te zetten (Whoopaa 2.0). Misschien inderdaad de beste optie als je 5 programmeurs op de payroll hebt staan, anders eten ze ook maar uit hun neus.

    De reactie van Bas om communicaties te zoeken en richting het buitenland te gaan valt onder dezelfde noemer: “vluchten”. Als het bij de massa niet werkt zoeken gaan we naar groepen (communities). Als het in Nederland niet lukt gaan we naar het buitenland.

    Hou je bij je business! Werkt ’t niet, dan werkt ’t niet! Jammer. maar geprobeerd!

    In totaliteit hebben jullie, wat ik vernomen heb, een investering gekregen van 500k. Ik gok dat er of een hele rijke man is opgestaan die geld verdiend heeft in een andere sector zoals vastgoed en wat wou proberen op ’t internet óf dat één van jullie een zeer rijke ome heeft;). Uiteindelijk is deze investeerder jullie enige redding, want van hem kunnen misschien jullie meer kapitaal los krijgen. Van anderen zul je het niet rijgen.

    Whoopaa, ik wens jullie veel succes in de toekomst. Maar ik ben bang dat ’t niet veel verder komt. Jullie begeven jullie in een markt waar werkelijk elk Internetbedrijf op actief wil zijn: Social media. De grootste bedrijven ter wereld gooien miljoen, sorry miljarden in deze sector waar jullie 500k bij verbleekt.

    Het volgende bedrijf dat slaagt op dit gebeid ontstaat en wordt groot in een garagebox of op zolder, niet met een investering van een half miljoen.

    Succes verder!

    Met vriendelijke groet Jeroen


    26 oktober 2011 om 10:17
    Stefan

    @jonas, klinkt mij juist meer als goed/slim “vechten” tegen de grote jongens. Sinds wanneer is een beter product proberen te maken “vluchten”?

    @whoopaa, ziet er goed uit!


    26 oktober 2011 om 10:36
    Bas

    @ Jeroen

    Je zegt een aantal dingen die mij zeer vreemd in de oren klinken. Je hebt het over vluchtgedrag, waar ik het overigens niet mee eens kan zijn. Aan de andere kant heb je het over de grotere spelers in de markt, naar mijn idee bedoel je dan de Twitters en de Facebooks van deze wereld. Die zitten in het buitenland, daarom zoeken we die nu ook bewust op, het tegenovergestelde van vluchten dus.

    “Nu positioneren we ons echter meer als platform waarbij je deze communicatie kunt beheren en controlen”. Het wordt dus een beheertool. Nu vervalt het unieke eraan omdat er al tig van dit soort Tools bestaan waar je informatie en social media op kunt beheren. Het gehele idee van het platform is dus weggehaald.

    Hierboven begrijp je het verkeerd. Met het beheren van de communicatie wordt de communicatie bedoeld op Whoopaa, als platform dus, alsmede het beheren van de overige sociale netwerken. Maar ik begrijp dat je het zo wilde lezen aan je reactie te zien.

    Bedankt voor je reactie, ik vind het altijd interessant om verschillende meningen te lezen en tot me te nemen. Alleen mocht je ons de moed in de schoenen willen praten dan zul je nog een poging moeten doen 😉

    Bas


    26 oktober 2011 om 10:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!