TenPages.com: meer dan vijftig verkochte manuscripten in anderhalf jaar via crowdfunding

31 oktober 2011, 10:20

De eerste tien pagina’s van een manuscript zijn vaak bepalend: pakt het verhaal je, lees je door of niet en leg je het weg, om nooit meer te bekijken? In februari 2010 schreef ik over de lancering van TenPages.com. Een Nederlands crowdfunding initiatief: lezers financieren een boekpublicatie vooraf door aandelen te kopen á € 5. Zodra er op deze manier € 10.000 is opgehaald, wordt het boek uitgegeven. Als dit bedrag niet wordt gehaald, dan wordt € 4 per aandeel geretourneerd. Sinds die publicatie is het hard gegaan met TenPages.com. De teller staat inmiddels op eenenvijftig manuscripten die het benodigde aantal aandelen verkocht hebben.

Valentine van der Lande, oprichter/directeur van TenPages.com vertelt dat er inmiddels voor dertig manuscripten ook daadwerkelijk een uitgeefcontract is afgesloten. Niet onbelangrijk in het concept, maar een onderdeel van het concept wat in het eerste jaar qua uitvoering achterbleef. Dit werd veroorzaakt door een hoger dan verwacht aantal uit te geven manuscripten in het eerste jaar: Tweeëntwintig in plaats van de verwachte zes, hetgeen veel werk opleverde . Sinds er een fulltime Uitgeefmanager is aangenomen (dit jaar), loopt het aantal uitgeefcontracten flink op. Een van de gepubliceerde manuscripten is bijvoorbeeld de bestseller ‘ZoZuidas’. Maar ook ‘Arie-Wubbo: de ultieme roadmovie (op papier)’ is via TenPages.com uitgegeven: een boek, een populaire soundtrack en een iPhone-app. En qua zakelijke uitgaven is bijvoorbeeld ‘Meer inzicht en overzicht met mindmappen’ een succesvolle publicatie. Ook het aantal uitgeverijen is verbreed. Noodzakelijk ook, door het toegenomen aanbod manuscripten vanuit meer dan twintig verschillende genres: kinderboeken, thrillers, business, romans etc.

Meer dan vijftig ‘verkochte’ manuscripten in anderhalf jaar tijd is best bijzonder, vertelt Van der Lande. Jaarlijks worden er in Nederland van totaal zo’n 75 debutanten opgestuurde manuscripten gepromoveerd tot een daadwerkelijk uitgegeven boek, waar TenPages.com dus niet alleen een belangrijk aandeel inneemt: ze vergroot de debutantenmarkt. Naast de inkomsten per aandeel deelt TenPages.com ook mee in de royalty’s die de gepubliceerde boeken genereren. Mede door het succes van ‘ZoZuidas’ wordt er geroken aan het break-even punt. Ook de aandeelhouders in het boek delen bij TenPages.com mee in de boekverkoopopbrengst: bij Zo Zuidas kregen ze al tweeënhalf keer hun inleg terug.

Naast TenPages.Com is Schrijversmarkt.nl een andere partij in de markt van crowdfunding voor boeken. Beide partijen zijn ongeveer gelijk begonnen, de teller qua uitgegeven boeken staat bij Schrijversmarkt op 3. Crowdfunding staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar de markt groeit: in aanbieders en opbrengsten. De totale markt wordt door TenPages.com op maximaal zo’n € 1,5 miljoen omzet geschat, waar zij zelf het grootste aandeel in hebben. Pionier Sellaband heeft na een doorstart Nederland verlaten. In de kunstwereld is Voor de Kunst wel een goed voorbeeld, met zo’n € 300.000 aan opbrengsten tot nu toe. Cinecrowd richt zich op films. Daarnaast zijn er diverse (kleinere) platformen waar ondernemers plannen kunnen indienen om mogelijke investeerders te interesseren. ABN AMRO heeft Seeds opgericht “waarbij een ondernemer op internet vraagt om financiële en/of inhoudelijke steun voor een nieuw project of bedrijf”, een vergelijkbaar voorbeeld is WeKomenErWel.

De belangrijkste lessen van de afgelopen anderhalf jaar? Er is geen sprake van een long tail effect. De populaire boeken krijgen snel meer dan gemiddeld aandacht. Het aantal boeken wat niet het vereiste aantal aandelen behaalt, is lager dan vooraf bedacht, hetgeen een lagere inkomstenstroom uit die hoek tot gevolg heeft. Aandeelhouders schrijven in op meerdere boeken met meerdere aandelen.

Qua marketing is het vanuit TenPages.com lastig om aspirant-aandeelhouders direct te bereiken. Daarom ligt de focus primair op ondersteuning van de schrijvers. Deze kunnen bijvoorbeeld via widgets (voor hun blog of Facebook) de eerste tien pagina’s beschikbaar stellen en aandacht voor het manuscript vragen binnen hun eigen netwerk. Een volgende stap qua ondersteuning aan de schrijvers is printmateriaal, geschikt voor promotie, zoals posters en visitekaartjes in de huisstijl van TenPages.com.

TenPages.com publiceert nu naast boeken ook e-books. In de toekomst wil TenPages.com meer experimenteren met diverse verschijningsvormen van het boek, zoals nu al is gedaan met de app voor ‘Arie Wubbo’. Innovatie van het aanbod blijft noodzakelijk om te kunnen blijven groeien.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Christo

    Sinds Mei 2012 is er nu een handboek voor succes op TenPages. Uitgever Gezocht 3.0 van Maurice Smit. In het boek geeft Smit ips en aanbevelingen om succesvol een manuscript te promoten.

    Hij plaatste zelf ook met succes zijn manuscript op TenPages en weet dus uit eigen ervaring hoe het werkt. Ook komen er in Uitgever Gezocht 3.0 diverse collega schrijvers en aandeelhouders aan het woord die al hun promotiegeheimen prijs geven.


    18 juli 2012 om 11:25
    lbroekman

    @christo: dank, nuttige toevoeging.


    18 juli 2012 om 11:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!