Game insights: MMO games zijn hét helemaal in 2011

18 november 2011, 04:47

Recent onderzoek heeft aangetoond dat MMO (Massive Multiplayer Online) games aardig in de lift zitten. Dit komt tot uiting in het aantal spelers die helemaal verslingerd zijn aan het genre, de kwaliteit van de games en het aantal MMO’s die beschikbaar zijn op het moment van schrijven. Echter, het grote aanbod zorgt er ook voor dat de inkomsten per publisher onder druk komen te staan. Een uitkomst met twee gezichten dus, maar wat overheerst er? Newzoo deed onderzoek naar de feiten en cijfers.

Het MMO landschap is de afgelopen 5 jaar drastisch veranderd. De kwaliteit van de games is verbeterd, en het aanbod van MMO games is flink toegenomen. Daarnaast hebben uit de grote poel van kleine aanbieders zich een aantal grote publishers gevormd. Ook de verdienmodellen zijn gewijzigd. Consumenten besteden meer geld aan games, maar de omzet per spel en uitgever staan onder druk. F2P games zijn sterk in opkomst. Dat zijn games die gratis te spelen zijn (free-to-play), waarbij de inkomsten worden gehaald uit in-game aankopen. Daar tegenover staan P2P games (pay-to-play).

De uitgevers laten de keuze aan de speler zelf. Hoewel het zeker vanzelf gaat, zijn F2P games in staat snel grote groepen gebruikers aan te trekken. Toch verwacht Newzoo dat in toenemende mate games gebruik zullen maken van beide verdienmodellen. Dus waarbij er zowel voor het spel betaald moet worden, als voor in-game items.

Groei, groeier, groeist

Algemeen genomen kunnen we vaststellen dat er elke dag van het jaar wel een MMO game uit komt. Dit heeft z’n uitwerking op de marges. In plaats van concurreren op het ontwikkelen van de kwalitatief beste game, zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo wordt de game-ervaring in toenemende mate doorgetrokken naar meerdere schermen, denk aan de televisie of een mobiel platform.

In Azië kunnen ze er wat van. Aziaten zijn onomstotelijk de meest actieve MMO’ers. Jaarlijks wordt er 2,2 miljard dollar besteedt aan virtuele dwergen, draken en wapens. Maar er is ook steeds meer interesse vanuit het Westen, en daar spelen grote Aziatische ontwikkelaars als Nexon, PerfectWorld, Shanda en Tencent op in. Dat doen zij niet alleen, ook vele andere ontwikkelaars uit deze regio is druk bezig games te ontwikkelen voor ‘onze’ markt.

Feitjes & Cijfers

Hoe staan wij er voor als het gaat om de investeringen in MMO games? Niet verkeerd, in Europa stoppen we jaarlijks 1,1 miljard dollar (ruim 73 miljoen Euro) in deze markt. Amerika (1,2 miljard) en Azië doen het nog wel beter. De opkomende markt (Brazilie, Rusland en Mexico) staan op 400 miljoen dollar.

Over het algemeen gezien speelt de meerderheid (+- 46%) de games het liefst via de browser zelf. Het is in veel gevallen ook mogelijk om de game via een zogenaamde ‘client’ te spelen. Dit is een mini-programma wat je download als een soort snelkoppeling om de game op te starten. Kun je mooi op je bureaublad neerzetten, en met 1 klik zit je midden in de game. Dit is een stuk minder populair, wij in Europa vinden dit met een magere 17% de meest handige optie.

Als we naar onderstaande afbeelding kijken, dan zien we bijvoorbeeld dat de gemiddelde leeftijd van de Amerikaanse MMO-speler onder de 35 ligt en dat wereldwijd over het algemeen mannen dit soort games spelen. Viel uw mond ook open bij deze laaste 2 onthullingen? Die van mij ook niet.

Zowel de Aziatische F2P als P2P games zijn het meest populair in het Role-Playing genre. Hierbij neemt de speler de rol aan van een (meestal fictief) personage en verdient ervaringspunten naarmate de speler in het spel vordert. Respectievelijk 55% en 57% geven hier de voorkeur aan. Sportspellen zijn het minst populair in deze landen, Slechts 19% van de Free 2 Play en 16% van de Pay 2 Play gamers houden van het zich virtueel in het zweet werken met dit soort MMO’s. In Amerika is de game League of Legens het meest geliefd, waar we in Europa graag ‘World of Tanks’ opstarten met zijn allen. Als laatste wil ik u niet onthouden dat in Latijns Amerika de game ‘Shaiya’ de eerste plek heeft veroverd.

Het rapport

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!