#LeWeb 2011: Google lanceert Social Data Hub om ROI social te bewijzen

7 december 2011, 15:00

Vandaag, tijdens een workshop van Google op LeWeb 2011 (#leweb), heeft Google een product aangekondigd dat een antwoord moet bieden op een vraag die velen van ons hier op Marketingfacts en ver, ver daarbuiten bezig houdt: hoe meet je de waarde van social media? Wat is de ROI, wat is de conversie en hoe… meet ik dat. Tuurlijk, aantallen followers en likes zijn prima “hard” te maken, maar analytics om ROI te bewijzen, daarvoor moet je verder gaan, vinden ze bij Google. Dus komen ze met de Google Analytics Social Data Hub. Meer informatie dan in deze link is er op dit moment nog niet echt…. Dus heren en dames experts, kom er maar in ;).

Wat zit er in?

In het dashboard zie je ook de conversaties op social media in je “gewone” analytics dashboard. We hebben het dus over een geheel nieuwe “afdeling” binnen analytics van Google: Social analytics. Op de website lees je:

“Plug your social data into Google Analytics. As the number of social networks and activities performed grows, there’s no comprehensive way for marketers and publishers to see the big picture of how social behavior really impacts their brand, let alone understand how these social actions lead to engagement or true return on investment (ROI) of their content. That’s why we’ve developed the social data hub – so any network can integrate their activity streams – like +1, votes, and comments – into Google Analytics Social Analytics reports, which will be available next year.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Wouter

    Leuk bericht maar handig te vermelden dat Hyves en Facebook niet ondersteunt worden (op dit moment dan …)

    The list of partners integrated with the social data hub includes:

    Google Plus

    Google Groups

    Gigya

    Reddit

    Diigo

    Digg

    Blogger

    Read It Later

    Delicious

    VKontakte

    Livefyre


    8 december 2011 om 05:16
    Lidwien van den Wollenberg

    Ja inderdaad. Titel is veelbelovend maar in mijn branche (bibliotheken en informatiemanagement en dienstverleners, cultuur en mkb) ben ik geinteresseerd in voornamelijk: facebook, twitter en LinkedIn


    8 december 2011 om 08:05
    Jorrit de Jonge

    Lidwien heeft helemaal gelijk, je mist de belangrijkste social media: Facebook, Twitter en LinkeIn! Als Google die gaat ontsluiten ben ik meteen van de partij en vooral als je daarmee kruisverbanden kunt leggen.


    8 december 2011 om 09:21
    Jeroen Nieuwstad

    Als je de stats bij #tvoh ziet van Hyves en Facebook dit jaar en vorig jaar zie je dat in 1 jaar de situatie compleet om kan draaien. Misschien in Google+ volgende jaar wel wat Facebook nu is en Hyves vorig jaar was ? Google is wel een topmerk, ze rollen Google+ nu rustig uit, maar in 2012 ? Ik denk dat ze gaan knallen…..


    12 december 2011 om 19:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!