5 tips om je nieuwsbrief te optimaliseren

27 december 2011, 07:05

Vaak houdt de optimalisatie van nieuwsbrieven op bij het testen van een onderwerp. Je kunt echter nog veel meer doen om het rendement van e-mail marketing te verhogen. Recentelijk heeft MarketingSherpa onderzoek gedaan naar wat de meest effectieve elementen zijn om te testen in je nieuwsbrief. In dit artikel vind je dé vijf aandachtspunten die bij elke e-mail marketeer op zijn radar moeten staan.

Deze gastbijdrage is geschreven door Bart Fellinger. Bart is E-mail marketing consultant bij Acervus.

1. Gesegmenteerd mailen

Stuur jij een nieuwsbrief altijd naar het hele bestand? Tenzij je maar 1 product of dienst verkoopt, is dit helemaal fout. De grootste bron voor uitschrijvingen is dat abonnees berichten ontvangen die niet relevant zijn. Bied abonnees daarom de mogelijkheid om hun interesses op te geven en noteer op welke manier ze lid zijn geworden van de nieuwsbrief. Zo kun je het bestand segmenteren en iedereen voorzien van relevante informatie. Het resultaat: hogere conversie en minder uitschrijvingen.

2. Optimaliseer je landingspagina

E-mail marketing gaat verder dan de nieuwsbrief. Zodra je abonnees op de call to action klikken, is het zeer belangrijk dat zij op een landingspagina terecht komen die naadloos aansluit bij de boodschap uit de nieuwsbrief. Zorg dat een bezoeker niet hoeft te zoeken en de aanbiedingen/producten uit de nieuwsbrief direct terugziet op de landingspagina. Verken hiervoor ook de mogelijkheden van bijvoorbeeld dynamische landingspagina’s.

3. Personaliseer

Bij het personaliseren van nieuwsbrieven denkt iedereen meteen aan de veelgebruikte persoonlijke aanhef: ‘Hoi Bart’. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden om de inhoud van een nieuwsbrief af te stemmen op de kenmerken van de lezer. Stel een lijstje op met alles dat je van je abonnees weet en richt een deel van je nieuwsbrief in met dynamische content die voor elke lezer persoonlijk interessant is. Denk bijvoorbeeld aan aanbiedingen voor producten die aansluiten op eerdere aankopen.

4. Call to actions

Elke goede nieuwsbrief is voorzien van een aantal heldere ‘call to actions’. Denk bijvoorbeeld aan knoppen met de tekst ‘download’, ‘bestel’ of ‘schrijf je in’. Naast dat het loont om verschillende call to actions te testen, adviseer ik je ook om call to actions te gebruiken die de waarde voor de consument weergeven. Oftewel: ‘what’s in it for me?’. Denk aan call to actions als ‘download gratis whitepaper’, ‘bestel hier met korting’ of ‘krijg gratis toegang’.

5. Onderwerp testen

Als afsluiter wil ik toch nog even terugkomen op het punt waar dit blog mee begon en wat het effect blijft om te testen: het onderwerp van de nieuwsbrief. Hoewel er naast het onderwerp nog zat andere punten zijn om het rendement van je e-mail marketing activiteiten te verhogen, betekent dit niet dat het onderwerp minder belangrijk is. Een goed onderwerp moet opvallen, nieuwsgierig maken en perfect aansluiten op de inhoud. Ga daarom vooral door met het testen van verschillende onderwerpen voor je nieuwsbrief, maar vergeet niet dat er meer mogelijkheden bestaan om de conversie te verhogen.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!