Marketingfacts Curation Service #mcs

Marketingfacts Curation Service #mcs

Wie Marco en Erik op Twitter volgt op Twitter weet dat ze elke ochtend links naar interessante artikelen over interactieve marketing delen. Sinds april dit jaar werden deze links gedeeld onder de hashtag #mfdb (Marketingfacts Digital Breakfast). Om meer invulling te geven aan de Twitteraccount van Marketingfacts (die kort geleden van @marketingtwit naar @marketingfacts werd omgedoopt) worden deze links nu ook via de Marketingfacts account gedeeld.

Het idee hier achter is vrij eenvoudig. Er wordt elke dag zoveel goede content geschreven op het web; veel meer dan waar we hier op Marketingfacts over kunnen schrijven. En anderen doen dat soms ook beter dan wij. Omdat we deze content toch al op waarde schatten, kunnen we zo een stukje curatie van informatie bieden. Daarom willen we deze links nu ook graag vanuit Marketingfacts met de volgers delen. De rol van curator is er een die we in de toekomst vaker willen gaan vervullen.

Daarnaast zullen vanaf nu ook mijn links via de M! account worden gedeeld. Om de verandering te duiden heeft Erik het digitale ontbijt omgedoopt naar de Marketingfacts Curation Service. We gaan er de komende tijd mee experimenteren, als het gewaardeerd wordt breiden we het mogelijk uit. Gezien de retweets die Marco en Erik nu krijgen hebben wij er wel vertrouwen in. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, deel vooral je mening in de comments.

Klein update voor de nerds
Voor wie zich afvraagt hoe is dit opgezet een korte uitleg door Erik. Via search.twitter.com wordt voor elk account (@marketingfacts, @dannyoosterveer en @evr) alle tweets met #mcs opgevraagd. De 3 rss feeds daarvan worden vervolgens binnengehaald in Yahoo Pipes. Een pracht service van Yahoo die je in staat stelt allerlei bewerkingen met data uit te voeren. In Yahoo Pipes worden vervolgens een aantal bewerkingen gedaan:

  • de RT’s van elkaar worden uitgefilterd
  • de short URL wordt via een API expanded en de volledig url wordt in een aanvullend veld vastgelegd
  • de 3 feeds worden gebundeld en uniek gemaakt op basis van de volledige url
  • de overgebleven items worden opgeschoond (#mcs gaat eruit) en voorzien van de tekst “via @accountnaam”
  • wat overblijft wordt omgezet in een RSS-feed.

Yahoo Pipes levert een kant en klare RSS-feed op die via @marketingfacts account geautomatiseerd de deur uit kan. Op de server van Marketingfacts is hiervoor een curation php-script aangemaakt dat de RSS-feed van Yahoo Pipes inleest en items die de laatste 10 minuten zijn aangemaakt via een API twittert op @marketingfacts. Via een cronjob wordt dit script automatisch elke 10 minuten uitgevoerd en gaan de tweets dus automatisch de deur uit.

Foto credit: Marina Noordegraaf


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Stoere move. Uiteindelijk gaat het om je doelgroep bedienen. Als de verhouding gezond is wat mij betreft een toegevoegde waarde.

    geplaatst op
  • Goed plan, wellicht een idee om ook zo'n "nieuws van de dag post" op de site te posten?

    geplaatst op
  • Zeker! Ik zat zelf ook al met het idee van een weekoverzicht te spelen. Eens kijken hoe het loopt...

    geplaatst op
  • Prima move. Maar hoe besluit je al dan niet over een van die links te bloggen? Welke rol speelt het blog in de curatie?

    geplaatst op
  • Andersom eigenlijk. Om te bepalen waar over geblogd wordt maak je al een selectie van waardevolle artikelen. Omdat er simpelweg niet overal over geschreven kan worden, en omdat je sommige stukken niet zelf beter kan doen, is het wel boeiend dat te delen / naar te verwijzen.

    geplaatst op
  • Klinkt goed. Krijg ik ze dubbel als ik alle drie de accounts volg?

    PS Ik heb wel geleerd dat je een makkelijk te onthouden naam moet verzinnen voor nieuwe producten of diensten.

    geplaatst op
  • Die krijg je dan wel dubbel inderdaad. Omdat het niet al te veel links zijn geloof ik wel dat de 'ruis' mee moet vallen. Erik heeft er wel een check ingebouwd dat hij nooit dezelfde artikelen zal tweeten (hij checkt op basis van URLs).

    geplaatst op
  • Wat ik persoonlijk een mooie stap zou vinden is dat in het weekoverzicht de statistieken bepalen welke links hot zijn geweest. Welke links MOET ik lezen. Dailynerd.nl doet dat ook heel mooi. Die cureert voor mij de beste links en deelt ze op die manier.

    Het is zelfs een idee dat anderen sommige links extra promoten. Diegene die dat het beste doet die mag een gastblog schrijven over die link op M!.

    geplaatst op
  • Hi! kwam hier terecht bij een Google search op curation en zag toen mijn plaatje http://www.flickr.com/photos/verbeeldingskr8/3638834128/ bij jullie tekst. Niet om heel flauw te doen, maar mijn materiaal is gewoon Creative Commons beschikbaar. Dus gebruiken staat jullie hartstikke vrij. Leuk ook. Maar is het dan echt teveel moeite de naam van de maker er bij te zetten? Je kunt foto's van Flickr met een klik op de knop embedden en dan linkt het vanzelf naar de maker. Easy does it. Take credit,give credit? Just curious. Groeten van @verbeeldingskr8 (Marina Noordegraaf)

    geplaatst op
  • Hi Marina helemaal gelijk, heb de crecit aan het eind vh stuk toegevoegd. Excuses.

    geplaatst op
  • @DannyOosterveer fijn, dank je!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.