2011: Het complete jaaroverzicht

2011: Het complete jaaroverzicht
, Adfactor
@phileasfox

Bij Adfactor delen we intern wekelijks het belangrijkste nieuws in de wereld van online advertising. Elke week is een andere collega verantwoordelijk voor het delen van “WMOIDM”, ofwel ‘wat mij opviel in de media’. Het leek ons leuk om dit te verzamelen en dit als hét jaaroverzicht der jaaroverzichten met jullie te delen.

Januari

Android zet in 2011 haar opmars gestaag door. Het duurt niet lang meer of Android zal Apple passeren als meest gebruikte Mobile OS. De Android Market heeft in 2010 6 keer meer beschikbare applicaties in de markt gekregen: het totale aantal staat eind 2010 op 130.000. Aankondigingen voor iPad rivalen schieten als paddestoelen uit de grond: de Motorola Xoom (Android), Playbook (Blackberry), gerucht: Microsoft (Windows 7) en ook Dell, LG en Acer. Alleen al op de CES worden er maar liefst 70 geïntroduceerd. Een maand later komen ook Sony en HTC met een Android tablet op de proppen.

Advertenties worden steeds vaker gepersonaliseerd, maar is dit wel effectief? Waar bureaus op dit moment het liefst inzetten op online adverteren (84%), zien adverteerders hun reclame nog steeds het liefst in de krant (57%), gevolgd door online (49%), aldus onderzoek van Adrime.

Virals & vette campagnes
Actie in de twittertaxi
Is sneeuw de ultieme e-mailmarketingtool?
Heineken’s The Entrance
De betere middelvinger van de Belgen
Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot…

Februari

De afgelopen jaren is door een grote verspreiding van tekstlinks en banners over een website bij de bezoeker ‘bannerblindheid’ ontstaan. Simpel gezegd, men ziet de banners niet meer. De ‘Angel’ is een nieuw formaat dat advertenties, content en social media samenbrengt in 1 uiting (lees verder). Een artikel van Daan Koek op Marketingfacts wijst op de kansen van Event Driven Marketing. Google geeft marketeers veel informatie voor het identificeren van klantgedreven zoekmomenten. Door deze informatie te vergelijken met mediabestedingen hebben marketeers de mogelijkheid om momenten te bevestigen, maar ook om nieuwe kansen te identificeren. Ook verschijnt deze maand een interessante whitepaper van AOL over de waarde van content marketing.

Vette campagnes
- Dacia: Pick-up lines
- Smart: smallest turning radius
- BMW: Activate the future

Vette virals
- Most amazing beat box ever
- KLM Personal space experiment
- Leo Burnett Budapest Musical Awards
- Benjamin Gleitzman - Automatic DJ
- Ingenieuze videoclip voor de Jeugd van Tegenwoordig
- Whois looking at my rear?

Maart

In maart overschrijden in de VS voor het eerste de online advertentie inkomsten van nieuwssites die van de print markt. Samen met AOL en andere exploitanten wordt het interactieve advertentieformaat ingediend bij het IAB. Naast het ‘portrait’ formaat introduceert het IAB in maart nog 5 andere advertentieformaten. ‘Het Cookiemonster’ Adatus komt in de media als handelaar in profiling en cookies. In het kort koopt deze partij data in bij websites als kieskeurig.nl en autotrack.nl, en verkopen ze deze data aan mediabureaus en adverteerders.

Verder staat maart, hoe kan het ook anders, in het teken van de lancering van de iPad 2 (zie ook de review). Hoewel de iPad nog altijd domineert in de tablet markt, is 99,7% van de wereldbevolking nog altijd niet in het bezit van een tablet. Nog volop kansen dus.

Foto uit eigen doos: zó dun is de iPad 2

Maart was eveneens de maand dat de Charlie Sheen gekte toesloeg. Na door de producer ontslagen te zijn van de succesvolle serie Two And A Half Man slaat Charlie online terug. Binnen 25 uur en 17 minuten behaalt hij 1 miljoen Twitter volgers. Het succes gaat door: binnen no-time is er een sponsorship met Interschips.com, krijgt hij een eigen kookshow en scoort hij met zijn online TV serie (laatste aflevering 1,8 miljoen views).

Vette campagnes 
- Het is niet alleen Adidas’ grootste campagne ooit, het is ook de eerste keer dat Adidas alle drie de submerken – adidas Sport Performance, adidas Originals en adidas Sport Style – samenbrengt in één campagne.
- Je kan ook teveel details delen online
- Beste branded content campagne ooit: Gatorade Replay
- Transavia daagt consumenten mee te denken over een nieuwe slogan. De afloop is minder rooskleurig.

April

Marktonderzoeksbureau Nielsen maakt bekend dat de mediabestedingen vorig jaar met 10,6 procent zijn gegroeid in vergelijking met 2009. Er is in 2010 wereldwijd voor 503 miljard dollar gespendeerd aan advertenties. Onderzoeken van Jakob Nielsen en WebAds gaan in op in hoeverre het belangrijk is dat advertenties gepositioneerd zijn boven of onder de vouw. Eyetracking laat zien dat bezoekers al zo getraind zijn dat de ogen vooral naar het content blok uitgaan. Volgens een artikel op Techcrunch is het dan ook logisch dat advertenties steeds meer ‘in stream’ verschijnen (integrated advertising).

De intentie van Google om ITA Software over te nemen doet de markt afvragen of Google niet te dominant wordt. Dezelfde maand neemt Google de financiële prijsvergelijker BeatThatQuote over voor 44 miljoen euro. De overname zorgt voor vragen; is dit voor Google een stap richting vertical search? Websites zijn er in toenemende mate gebaat goed over te komen in Google. Ongewenste websites kunnen worden verborgen van de zoekresultaten. De macht van Google wordt steeds groter, is Google evil?

De weblog voor uitgevers Publishr doet stof opwaaien door aan te kondigen de stap naar print te maken. Publishr zegt dat het online bezoek terugloopt na de papieren uitgave. Even daarop komen we weer met beide benen op de grond.

Mei

De AMMA Awards worden uitgereikt. O.a. Discovery Networks, Mindshare en Sanoma vallen in de prijzen. Nu we het toch over awards hebben: de guerrila campagne van Allsecure valt in New York in de prijzen. Het belang van een strategie voor mobile groeit. Onderzoek laat zien dat 1 op de 3 bedrijven beschikt over een mobiele strategie. Waar 2012 volgens veel trendwatchers het jaar van mobile gaat worden, was 2011 toch echt het jaar van social. Bedrijven springen er massaal op in, waarvan velen te overhaast. Bezint eer ge begint.

Vette campagnes & virals
- Dirt Devil - The Exorcist
- Theme song van Angry birds gaat viral (bijna 1 miljoen views)
- Coca Cola bestaat 125 jaar en pakt uit (of in, kan je beter zeggen)
- Axe Engeland (LYNX) komt met een app om je epische stap avond vast te leggen
- The Punk trap

Juni

Net als in Amerika, is de markt van online advertising in Nederland groter dan die van TV, aldus onderzoek van het IAB. Tevens worden deze maand de aanpassingen aan de Telecomwet in de tweede kamer besproken. De meest besproken onderwerpen zijn netneutraliteit en de cookiewetgeving. Een kamermeerderheid stemt voor het cookievoorstel waarbij mediabureaus zelf of via het IAB of STIR er voor moeten zorgen dat websites de bezoekers jaarlijks om toestemming vragen om gerichte reclame (en cookies) toe te staan.

Vette campagnes & virals
• Vette nieuwe actie van Dubbelfrisss met waterballonnen
Fox Crime Shockvertising, je zou het maar tegenkomen tijdens het duiken…
• Hoe Durex inspeelt op de EHEC bacterie
Doneer je fout gespelde woorden aan Unicef. Supergoed gevonden!
De digitale strategie van Diageo

Juli

Na maanden en misschien wel jaren van speculatie, is het moment dan toch eindelijk daar: Google lanceert zijn eigen sociaal netwerk: Google+! Het sociale netwerk heeft veel weg van Facebook en wordt gemixt ontvangen in de media. Binnen twee weken groeit het aantal gebruikers naar 10 miljoen. De populairste gebruiker is ironisch genoeg Facebook CEO Mark Zuckerberg. In juli publiceert het IAB het onderzoek naar interactieve advertentieformaten. Het onderzoek toont aan dat het interactieve ‘portrait’ advertentie formaat beter scoort dan standaard display advertenties.

Het is eveneens de maand waarin het Sanoma geweld nog harder gaat toeslaan. Met haar bestedingen aan online media is Sanoma veruit de grootste en de grootste stijger afgelopen jaar.

Een foutje in de boekhouding van Groupon komt aan het licht. De werkelijk gerapporteerde omzet blijkt geen 713,4 miljoen maar slechts 312,9 miljoen dollar. De beursgang wordt uitgesteld.

Augustus

2011 was toch wel het jaar van Facebook. Op FacebookPro vind je de grootste Nederlandse merken op Facebook, op de Marketingfacts Facebook pagina vind je de meest interactieve merken. Het onderzoek van McKinsey “we are all marketeers now” duidt nogmaals dat het tijdperk van consumer engagement is aangebroken. Dit is ook hoe merken Facebook moeten zien: een loyaliteitsprogramma. De gegevens van de 750 miljoen leden van het socialen netwerk gaan de data van Nielsen’s panel aanvullen, waardoor adverteerders appels met appels kunnen vergelijken.

De bron van online data is vaak niet bekend bij bedrijven. Dit artikel op AdAge beschrijft wat er niet aan klopt. Demand Media, die eerst uit Google werd gegooid vanwege Link Farming en andere dingen die niet door de beugel kunnen, heeft nu een deal met Google en is op overname pad. HTC kondigt deze maand de HTC Titan aan, waarmee HTC ook inzet op Windows Phone 7. Tevens verschijnt er een handig artikel voor het schrijven voor de perfecte sponsored topic. Moet je korte of lange teksten gebruiken?

Leuk & opvallend
Geluid van TV commercials teruggeschroefd naar normaal niveau
Je huis inrichten met een app - Aan de hand van foto’s maakt deze app een plattegrond van je huis en dan kan je vervolgens het huis inrichten
Hoe maak je een viral? Het oubollige Teleac meets 2011 en vertelt in meerdere afleveringen hoe je een viral maakt
Een filmpje over de mooie constructie van schuim

September

Het legaliseren van kansspelen op internet wordt uitgesteld. De huidige online kansspelen genereren 300m euro bruto marge. De Telegraaf kondigt daarnaast een eigen advertentie netwerk aan,  AdAudience. Daarmee kunnen adverteerders binnen en buiten het premium netwerk van TMG inkopen. RFS Holding is de grootste online verkoper van Nederland in 2011. RFS exploiteert onder andere Wehkamp.nl. Totaal zetten de top 100 retailers 3,1 miljard euro om.

Virals & leuke campagnes
Geslaagde co-creatie met jongeren over het ideale condoommoment
MTV Serbia pranks Serbia
Kobe Bryant is The Black Mamba
Schilderijmensen tot leven gebracht
Brandfighters start Post-It War samen met T-Mobile voor lancering Ideafighters
Trailer ‘Slavery - The Game’ blijkt viral
Nu we in Nederland ook aardbevingen hebben, kan dit nog van pas komen
Leuke gadget voor de theeliefhebber

Oktober

In oktober overlijdt Steve Jobs, CEO van Apple en één van ‘s werelds beste marketeers. De verkoop van de Steve Jobs coltrui neemt hand over hand toe. Zie ook dit interview uit 1985.

In oktober vindt het internetcongres, de Web 2.0 Summit, plaats. Bekijk hier een overzicht van de meest interessante sprekers, en bekijk hier de belangrijkste technologie trends van Mary Meeker.

Oktober is de maand waarin de lang verwachte Windows Phone van Nokia wordt gelanceerd. Het belangrijkste toestel is de Lumia 800, lees hier de review.

Op Frankwatching verschijnen twee goede artikelen: een uitleg over het display netwerk van Google, en een blog van Kittyhawk over waarom consumenten merken volgen.

Op Forbes verschijnt een prachtig artikel over Dropbox:
“Dropbox, the digital storage service that has surged to 50 million users, with another joining every second. Dropbox’s ascent has been just as stunning. The 50-million-user figure is up threefold from a year ago, and it has solved the “freemium” riddle, with revenue on track to hit $240 million in 2011 despite the fact that 96% of those users pay nothing. With only 70 staffers, mostly engineers, Dropbox grosses nearly three times more per employee than even the darling of business models, Google. Houston claims it’s already profitable but won’t reveal margins. It’s only going to get better. That 96% of nonpaying customers is throwing their stuff into Dropbox at such a pace that thousands of people each day blow through the free 2 gigabytes of storage, and upgrade to 50 gigs for $10 a month or 100 gigs for $20.”

Virals & vette campagnes
- 25 vette voorbeelden van street-art
- Creatief met QR codes: een bedrijf uit Austin heeft een QR code op het dak van zijn fabriek laten verven
- Hou je het liever dichter bij huis? Neem dan een interactieve tatoeage
- Asics steunt marathon lopers door persoonlijke boodschappen onderweg te laten zien via chip
- 5 voorbeelden van impactvolle online branding
- 5 voorbeelden van impactvolle advertentieformaten
- Online betalen in real life

November

Mobile advertising heeft dit jaar veel aandacht gekregen, maar haar echte doorbraak wordt door veel trendwatchers op 2012 geschat. Op Clickz verschenen in november twee interessante artikelen over tablets en mobile. Als zoveel mensen op deze apparaten hun media gebruiken waarom blijven die adverteerders dan toch achter? Mobiele apparaten, maar ook andere bronnen van data, zorgen er voor dat we steeds rijker kunnen targetten. Maar het combineren van al die datastromen is niet zo 123 gepiept. Zie de voorspellingen van Gartner over ‘big data’.

Generatie Z, wie zijn dat en wat gaan ze doen? Kijkt Generatie Z nog wel TV? Of bereiken we ze straks alleen nog maar via het internet?

Vette virals & campagnes
Welke Volkswagen wordt de Facebook fan wagen?
Catvertisement
Ikea: the home showroom

December

Wordt 2012 een goed jaar voor de bureaus? Voor een groot aantal bureaus wel. Voor ons was 2011 in ieder geval een topjaar. We zijn erg trots dat we dit jaar zijn verkozen tot favoriete media exploitant.

2011 was ook het jaar van de protestanten. ‘The protester’ werd door TIME uitgeroepen tot persoon van het jaar. Deze video visualiseert ‘the power to the people’. De toekomst van het internet is dan ook: de mens.

Vette virals & campagnes
McDonalds “is” Better than Burger King
Siri helps Santa
Samsung Note: Who is Notasso?
Top tien in Nederland best bekeken commercials op YouTube
Beste social media campagnes 2011
Google zorgt wél voor een witte Kerst


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.