1,7 miljoen Nederlandse tabletbezitters

22 december 2011, 08:45

Het aantal Nederlandse bezitters van iPads en andere tablets is per december 2011 gestegen tot 1,7 miljoen. Dat is 14% van de internettende bevolking. Dat blijkt uit het Trends in Digitale Media van Intomart GfK (n=850). In de tweede helft van dit jaar zijn er maar liefst bijna een miljoen gebruikers bijgekomen. In juni 2011 waren 725.000 personen in het bezit van een tablet. Daarnaast zijn er nog eens 1,7 miljoen Nederlanders van plan binnen afzienbare tijd een tablet aan te schaffen. 266.000 Nederlanders zijn van plan met Sinterklaas of Kerstmis een tablet cadeau te doen.

Gebruik

De tablet wordt door de meeste bezitters dagelijks gebruikt. Het gebruik is vaak gedeeld met anderen in het gezin, gemiddeld heeft een tablet 2,3 gebruikers. Uit het onderzoek van Sanoma kwam al eerder naar voren dat 71% van de tablets gedeeld wordt met anderen.

Gemiddeld zijn er 20-25 apps gedownload. Het meest wordt het tablet gebruikt voor internetten, e-mailen en social media. Daarnaast zijn spelletjes en video/televisiekijken populaire bezigheden. De top 3 media-apps op de tablet zijn YouTube, UitzendingGemist en NU HD. Het onderzoek van Sanoma kende de volgende top 3: NU HD, Twitter en Flipboard.

Smartphone

Ook de smartphone laat een sterke opmars zien. In december 2011 zijn er bijna 5,5 miljoen bezitters (45% penetratie onder de internetpopulatie), een toename van bijna 820.000 ten opzichte van een half jaar geleden in juni 2011. De laatst bekende cijfers waren van Telecompaper, en lieten zien dat 42% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder in het bezit was van een smartphone. De smartphone wordt veel gebruikt voor internet, social media en e-mailen. De smartphone wordt vaker dan de tablet gebruikt voor het maken van foto’s en radio luisteren. Op de smartphone zijn gemiddeld 15 apps binnengehaald. De top 3 van gebruikte media- apps op smartphones bestaat uit NU, YouTube en Telegraaf. Op de vierde plaats staat Teletekst. Het is opvallend hoe een klassiek product als Teletekst zo dominant aanwezig blijft in de nieuwe digitale omgeving.

Het onderzoek Trends in Digitale Media is uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met Cebuco, RAB en SPOT. De steekproef bestaat uit 850 Nederlanders 13+ die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (87% van de Nederlandse bevolking 13+). Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bert de Boer

    Danny, volgens mij gaat het om gebruikers. 1,7 miljoen gebruikers en per tablet 2,3 gebruiker. Zou namelijk wat veel zijn 1,7 miljoen bezitters.

    Ruim 739.000 aan bezitters is dus een beter getal, anders wordt het een beetje ‘kranten statistiek’ – abonnementen versus lezers.


    22 december 2011 om 11:19
    DannyOosterveer

    Net met @boezeman @JeroenHuijsdens ook al over gehad op Twitter. Het is wat onduidelijk omdat GfK de termen zelf ook door elkaar gebruikt. “Mensen maken daar geen onderscheid in: Men zegt het apparaat in bezit te hebben en het blijken bovendien gebruikers te zijn. Wij gebruiken de termen ook door elkaar.”, krijg ik via de mail te horen.

    Ik ga het uit voorbehoud veranderen naar gebruikers.


    22 december 2011 om 11:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!