Gamification wordt serious business in 2012

9 januari 2012, 05:36

Vorig jaar zagen we al tekenen van gamification, dit jaar doen we daar nog een schepje bovenop en zien we het ook terug in andere markten. Althans, dat is uitkomst van een onderzoek wat PSFK heeft gepubliceerd. Als we het over ‘gamification’ hebben, dan hebben we het over het implementeren van game-elementen in de werkomgeving. Het idee is dat wanneer je de incentives en psychologische verlokkingen uit games vertaalt naar een beleid binnen je bedrijf, je de productiviteit van personeel bevordert (lees hier meer over wat gamification wel en niet is).

Fun + productiviteit

Het rapport ‘The Future of Gaming’ behandelt 3 onderdelen van gamification: het doel, spel-elementen, en als laatste het systeem. Als we kijken naar het doel van het gebruik van gamification, dan kan het bijvoorbeeld worden ingezet om met een grote groep mensen een bepaald vraagstuk op te lossen of om meer binding met je klant te creeren. Games kunnen precies zo worden geprogrammeerd dat ze juist dat doel najagen wat de organisatie wenst. Zo wordt ‘fun’ met productiviteit gecombineerd, wat dit laatste in serieuze mate kan bevorderen.

Doelen gamification

PSFK groepeert deze doelen in zeven hoofdcategorieën: spellen gebruiken om complexe problemen op te lossen, bevorderen van crowd-sourcing, het opleiden van personeel als het gaat om de werking van complexe systemen, nieuwe vaardigheden leren, een gezonde levenshouding benadrukken, fondsenwerving aanmoedigen en fungeren als een marketing-kanaal.

Spelmechanismen

De volgende sectie geeft een overzicht van spelmechanismen en hoe ze kunnen worden gebruikt om de resultaten te structureren. De lijst is niet volledig, maar er is een mooi rijtje aan voorbeelden; van het SAPS-model tot hoe de status, toegang, macht, en dat soort zaken met succes kunnen worden ingezet als motivaties van gewenst gedrag. De laatste twee hoofdstukken van het verslag introduceren diverse platformen en game-systemen die gebruikt kunnen worden voor gamification, gevolgd door een diepe duik in “Gaming for Good” en hoe gamification het verschil kan maken in een duurzame toekomst. Zie bijvoorbeeld de blog van Jan-Willem Alphenaar over FoldIt (crowdsourcing tegen Aids).

Dan blijft de vraag: denk jij ook dat we dit jaar serieus gaan kennismaken met gamification? Of is het een hype die zal overwaaien?

Het rapport

Hieronder kun je een samenvatting (alsnog 79 slides) van het rapport nalezen.

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Bram

    Kent iemand een Nederlandse webbureau dat ervaring heeft met het bouwen van websites met gamification?


    9 januari 2012 om 07:15
    paulvandertorre

    @ Bram, mayb kunnen de mannen van Gamifly (punt nl) je van dienst zijn? 🙂


    9 januari 2012 om 08:12
    Bart

    Goed stuk!

    @Bram

    Wil je spel-elementen in een bestaande site? Dit doet “ik Bof” op dit moment bij een grote internationale uitgeverij.

    Of wil je een compleet nieuwe site met spel-elementen?


    9 januari 2012 om 08:14
    Bram

    Bart,

    Ik ben van plan een website te laten ontwikkelen waarin gamification een grote rol speelt. Het gaat dus om een concept dat nog gebouwd dient te worden.


    9 januari 2012 om 08:43
    SvenCooler

    *Correctie, Badgeville heeft een kantoor in Amsterdam voor Badgeville Europe maar je moet nog steeds via USA contact opnemen


    9 januari 2012 om 12:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!