Het App-Effect > Sociaal is het nieuwe Kapitaal

24 januari 2012, 12:47

We verbazen ons altijd over wat er om ons heen gebeurt. Sinds Aristoteles is zulke verwondering steeds de eerste stap naar nieuwe inzichten. Logisch dus, dat de VINT-verkenning Het App-Effect begon met verbazing over hoe nieuwe technologie ons hele sociale en professionele leven heeft veranderd. Mensen onderweg, thuis, op de zaak of in het uitgaansleven: het duurt nooit lang voordat we weer naar onze mobiele devices grijpen. Iedereen is of wil aan de smartphone en de tablet, en vooral ook aan zijn eigen apps. Prachtig al die “tech”: zo mooi en intens is het nog nooit geweest.

Download hier kosteloos het nieuwe Creative Commons VINT-boek “Het App-Effect”.

TECH = Technologie + Economie + Cultuur + Historische ontwikkeling

Smartphones, tablets en hun apps hebben digitale functionaliteit nog verder door ons leven heengeweven. Zodanig zelfs, dat het koosnaampje “tech” nu feitelijk staat voor één grote optelsom. De som van technologie, economie, cultuur en historie. Dat geeft ons een prima kijk op de realiteit en op de toekomst. Miljarden apps worden er de komende jaren gedownload. Al onze aandacht, beleving en kennis vloeit er doorheen. We kunnen het zo gek niet bedenken of er is wel een app voor.

Een Nieuwe Economie van aandacht, beleving en kennis

Daar is ze dan, de echte Nieuwe Economie – weliswaar twaalf jaar na dato – op basis van die andere gedoodverfde drie: de Attention, Experience en Knowledge Economy. Nog onvoldoende weliswaar om de huidige schuldencrisis van banken en landen snel eventjes weg te poetsen, maar toch. Dit alles bij elkaar moet iedereen enorm verbazen of ten minste opgevallen zijn. Bewust of onbewust.

Het App-Effect en Social Business

De verbazingwekkende “tech”-verandering om ons heen is erg intrigerend, maar het gaat natuurlijk daadwerkelijk om de effecten daarvan. Dat complex hebben we Het App-Effect genoemd, naar het meest opvallende fenomeen. Aan de ene kant is er die diepe crisis met daar tegenover juist die explosie van apps op de meest krachtige en handzame computertjes ooit. In de combinatie van aandacht, beleving en kennis, en doelbewust gekoppeld aan onze sociale aard wordt hier nu businesswise volop garen bij gesponnen.

Sociaal is het nieuwe kapitaal

Doorpakken vanuit het sociale web naar Social Business: dat is de boodschap. Eerst was er de beweging van het consumenten-experiment e-commerce in 1994 (het begon met Pizza Hut) naar robuuste eBusiness in 2002. Social Business is een logische doorontwikkeling daarvan. Met zijn focus op people-first, engagement en transparantie sluit Social Business naadloos aan op het consumenten-experiment van Web 2.0, dat in 2004 begon. Parallel daaraan verliep de geschiedenis van Facebook: dat werd opgericht in 2004 en ging in 2012 als eerste sociale-mediagigant naar de beurs. Sociaal is dus overduidelijk het nieuwe kapitaal!

Naar groei met Social Business en Digital Commons

De radicale groei van apps en mobiel is een scherp contrast met de maar graduele groei in grote delen van de economie. Toch is het App-Effect ook hier richtingwijzend. Apps en mobiele devices markeren het groeiproces waarin nieuwe structuren opkomen en zich settelen als fundament voor nieuwe radicale groei en bloei in de rest van de economie. Daar wordt nu vooral dood hout gekapt als voorbereiding op een nieuwe cyclus. Hetzelfde als met de jaargetijden dus.

Empowerment, transparantie en engagement

Het opmerkelijke “tech”-karakter (technologisch + economisch + cultureel + historisch) van het App-Effect uit zich ook in cultuurclashes. Die zijn op zich van alle tijden, maar tevens intenser dan ooit vanwege onze digitale mondigheid en andere empowerment, zoals hacktivisme en cybercrime. Tegen- en subculturen, zoals WikiLeaks, Anonymous en Occupy, om de meest opvallende te noemen, moeten worden geaccomodeerd met transparantie en engagement. Zo moeten ze worden meegenomen naar een nieuwe een Digital Commons-situatie: naar een Social Society.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Edwinres

    Interessante gedachtes waarin ik voor een heel groot deel in mee ga! Bedrijfseconomisch moet het model kloppen maar er gaat veel meer gestuurd worden op sociaal kapitaal. Heb het e-book gedownload, nu nog tijd maken om het te lezen!

    ik zou zelf niet voor “the app effect” hebben gekozen als titel omdat hiervan de perceptie wat nauw kan worden geïnterpreteerd btw.

    Aardig is nog je extra comment over social business: ik ben benieuwd of dat soort grote instituten houdbaar blijven. En IBM is dan misschien direct uitzondering op de regel. Maar waar ik vorige week ook nog naar keek, een presentatie op RSA youtube kanaal van Nassim Taleb ging over de grootte van bedrijven. We hebben jarenlang gelooft in economies of scale. Maar dat werkt helemaal niet!

    Social business is misschien ook wel tijdelijke verbintenissen en losse relaties. Snel aanschakelen van de juiste personen/ bedrijven en vervolgens hier ook weer snel afscheid van nemen (maar niet de relatie verbreken).


    25 januari 2012 om 14:05
    JaapBloem

    @EdwinRes Ja man, je vraagt je altijd zelf ook af – tenminste ik wel – hoever over de top het wel niet is, wat je allemaal bedenkt en bij elkaar sprokkelt. Zeker als er concepten bij betrokken zijn: grote lijnen, schetsen. Daarom blijven wij (relatief) concreet bij TECH, in de definitie hierboven. Dat is volgens mij echt kristalhelder. Maar je kunt ook zeggen dat het weer een te ruime kapstok is en dat de opschaling naar zinnige toepassingen altijd zal verbleken bij en zwemmen in allerlei crapp. Heeft “de mensheid” iets aan het App-Effect? En zo ja, wanneer? Ik ben bottom line van mening dat het belang van devices/tools/media/toys/gadgets/apps erg wordt onderschat. Apps R Us 😉


    25 januari 2012 om 14:25
    Jeroen Spierings

    Mooie blogpost! In mijn beleving moet Social Business ervoor zorgen dat bedrijven zich onderscheiden. Dat organisaties zich opnieuw gaan uitvinden. Waar sta ik voor wat wil ik zijn en op welke manier gaan we groei realiseren of geld verdienen. Veel bedrijven staan stil en Social Business is de manier om die organisaties weer in beweging te krijgen. Mensen zijn het die het verschil kunnen maken, niet systemen, technologie of processen. Natuurlijk zijn apps belangrijk en technologie is er om dit proces te ondersteunen. Sociaal kapitaal heeft ook te maken met meer duurzame relaties opbouwen met klanten. Op een andere manier zaken doen. Bezitten behoort in die wereld tot het verleden en delen wordt steeds belangrijker. Dit wordt mooi beschreven door Ronald van den Hoff in zijn laatste boek Society 3.0 maar ook door Lisa Gansky tijdens haar TED toespraak. Grote organisaties vinden het lastig om hiermee om te gaan. Social Business betekent dat TOP DOWN controle per definitie niet meer werkt en dat men moet loslaten en faciliteren. Dit heeft impact op het leiderschap van deze organisaties. Managers ook mensen vinden dit ook lastig. Ik ben ervan overtuigd dat Social Business een succes wordt en dat het voor veel bedrijven een perfect hulpmiddel is om zich door de crisis heen te worstelen op weg naar een nieuwe succesvolle toekomst.


    2 februari 2012 om 11:44
    ewpsxigq

    tsjzqxy0

    jn5hcbv1

    insurance

    b5gy8b00

    ekiskwlc


    3 december 2014 om 02:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!