Gamification is serious business

30 januari 2012, 04:52

Gamification, ofwel het inbrengen van game-elementen en -denken binnen (marketing) communicatie. Weer zo’n mooi woord dat langzaam in ons vocabulaire is geslopen. Bij gebrek aan beter, ook nog eens een slechte benaming aangezien het veelal geassocieerd wordt met games en dus minder ‘serieuze’ zaken. Terwijl de inzet ervan gewoon tot keiharde resultaten als loyalty, registraties, leden of engagement kunnen leiden. Mits juist ingezet.

Volgens de geweldige keynote van Seth Priebatsch (SCVNGR) op SXSW 2011 staat het echter voor de grootste verandering in communicatie van de komende tijd. Waar het volgens hem de afgelopen 10 jaar ging om het ontstaan van een ‘social layer’ rondom het web, zullen de komende tien jaar juist gaan om de ‘game layer’.

Dopamine door prestaties

Of het zo radicaal gaat worden, moeten we nog bezien. Maar er is wel een aantal zaken die wijzen op een belangrijke rol van gamification in communicatie en concepten als het gaat om het betrekken en gemotiveerd houden van je doelgroep, of zelfs bij het oplossen van problemen.

“Gamification is natuurlijk”

Het principe is simpel en van natuurlijke oorsprong: Als wij als mens iets gepresteerd hebben, geeft dit een gevoel van tevredenheid. Je hersenen schijnen dan een kleine hoeveelheid dopamine af te geven die dit gevoel veroorzaken. En een prestatie – daar komt-ie – kan dus ook het behalen van een level, ranking of score zijn.

Termen uit games, die we dus ook meer in communicatie gaan terug zien. Denk hierbij aan badges en mayorships, maar ook aan andere elementen die mensen aansporen actie te ondernemen. Elementen die we inmiddels al in vele alledaagse sites terugzien en ons motiveren ons profiel compleet te maken, anderen ergens voor uit te nodigen, in te checken, of binnen een bepaalde tijd laten reageren.

Gamification in vogelvlucht

Nu is er op Marketingfacts al vaker over gamification geschreven, maar ik kreeg erg veel positieve response op mijn presentatie die ik eind vorig jaar gaf over een korte introductie tot gamification dat ik op verzoek van Danny Oosterveer deze hier met jullie wil delen:

Gamification: Game based marketing, serious business from John Meulemans

John Meulemans
Strategy Director & Partner bij Endeavour

John Meulemans is oprichter en Strategy Director van award-winning influencer marketing agency 3sixtyfive, sinds 2022 Endeavour. Het bureau ontwikkelt campagnes & programma’s voor merken als Tikkie, Dopper, Toyota, bunq en KPMG. John is tevens host van de populaire podcast: What’s Next in Influencer Marketing. Hij was initiatiefnemer van de Taskforce Social binnen het Interactive Advertising Bureau (IAB) en is sinds 1998 professioneel actief in online marketing.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rutger Teunissen

    Hi John, erg strakke en duidelijke presentatie! Leuk om meer medelanders met gamification bezig te zien!


    30 januari 2012 om 14:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!