Pinterest voor marketing: vergroot de merkbetrokkenheid

14 februari 2012, 08:32

Welke strategieën kunnen merken voeren?

Op dit moment heeft ieder wel gerespecteerde blog, zoals CNN en Mashable het over de explosieve groei van Pinterest. In eerste instantie is het platform an sich niets nieuws, omdat social bookmarking websites als Pinboard, del.icio.us en Reddit al heel lang bestaan en hetzelfde doen. Het grote verschil zit hem echter in de simpelheid en de enorm groeiende vrouwelijke gebruiksgroep. Om deze reden is het interessant om uit te vinden welke strategieën merken (kunnen) voeren en hoe ze meer betrokkenheid generen.

Groeicijfers

In het kort kan Pinterest worden beschreven als een virtueel prikbord (board) waar je interessante links, foto’s of video’s deelt. Gebruikers kunnen bepaalde interesses instellen en vrienden volgen. Het is in 2009 opgericht en kent sindsdien een explosieve groei. In oktober 2010 hadden ze 40.000 gebruikers en binnen slechts een jaar later zijn ze uitgegroeid naar 4,9 miljoen gebruikers. Volgens Google ad planner bestaat 80 procent van de gebruikers van Pinterest uit vrouwelijke gebruikers die gemiddeld 14 minuten per dag op het platform spenderen.

Op dit moment zorgen ze voor 3,6 procent van het verwijzende verkeer op sociale netwerken. Dat is meer dan Linkedin, Google+ en YouTube bij elkaar generen. Daarmee eindigen ze 1,5 procent onder StumbleUpon en 22 procent onder Facebook. Deze explosieve groei hebben ze mede te danken aan de gebruiksvriendelijkheid en simpelheid van het platform, maar ook door het Times artikel waarin ze zijn uitgeroepen tot een van de 50 beste websites van 2011. Dit heeft natuurlijk ook meegeholpen! Indien deze groei blijft aanhouden, zal Facebook of Google zich eerder zorgen moeten maken over Pinterest dan Google+.

Zoekgedrag verandert

Op dit moment is Google diep geïndoctrineerd in het beslissingsgedrag van internetgebruikers. Iedereen is er in getraind om via een zoekwoorden tot content en transacties te komen. In ruil voor het sorteren van resultaten vraagt Google aan merken geld voor adverteren. Facebook heeft verandering hierin gebracht, omdat content op basis van vrienden wordt geselecteerd. Pinterest ontkentent echter een revolutie door informatie te organiseren op basis van interesses. Dit zorgt ervoor dat het ontdekkingsgedrag nu online zichtbaar is. Het gevolg is dat de stap naar een transactie sneller wordt gemaakt. Deze verandering heeft grote invloed op het zoekgedrag en zet op den duur Google buitenspel.

6 basisrichtingen voor merken

Pinterest is geschikt voor elk merk. Het is wel eerder geschikt voor merken uit de lifestyle (tijdschriften, fashion), restaurantwereld, culturele (musea!) reishoek. Bij dit soort merken moet vooral via een impliciete sfeerbranding het merk worden overgebracht. Verzekerings- en techbedrijven zullen creatiever moeten omgaan met de invulling van hun merk. Pinterest laat namelijk duidelijk weten in haar etiquette dat ze geen platform is waarop merken aan zelf-promotie kunnen doen. Dit dwingt merken om na te denken vanuit mogelijke interesses. Er zijn zes basisrichtingen opgesteld die vanuit de interesse gedachte laten zien hoe merken gebruikers inspireren en betrokkenheid generen.

  1. Verleng je merkpersoonlijkheid Nederlands interieur blad VTwonen verlengt haar merkwaarde door gebruikers te inspireren met beelden voordat het magazine is gepubliceerd. Het voelt als een logisch fit, omdat VT dagelijks geconfronteerd wordt met foto’s en ideeën. Op deze manier zijn (potentiële) kopers eerder betrokken en is het blad meer top-of-mind in het aankoopproces.

  2. Promoot een lifestyle In het verlengde van merkpersoonlijkheid kan er ook worden gekozen voor een niche. Industrie agglomeraat General Electric, een bedrijf dat niet snel op Pinterest wordt verwacht, verrast followers door op andere wijze te tonen welke producten ze produceren en spreken in de comments over hoe hun producten bijdragen aan een betere wereld. Dit is een slimme manier om mensen te betrekken bij producten die normaal niet bekeken worden.

  3. Creëer user-generated boards Online vintage en retro kleding retailer ModCloth nodigt gebruikers uit om hun inspiratie te delen op een guest board. Iedere gebruiker kan tegelijkertijd een afbeelding toevoegen en moderator zijn. Gebruikers de macht geven over content is een eenvoudig manier om actieve betrokkenheid te stimuleren. ModCloth gaat zelfs een stap verder door boards van top gebruikers te belonen. Op deze manier wordt het heel makkelijk om testimoniums te creëren.

  4. Host een wedstrijd Wedstrijden werken altijd goed voor merken mits er een duidelijke vraag wordt gesteld en er een prijs te winnen valt. Design website ‘High Point Market’ heeft in oktober 2011 trendsetters gevraagd hun favoriete producten en trends te pinnen. Door middel van likes vanuit de gebruikers zijn er vier winnaars gekozen. Het voordeel van een contest is dat gebruikers vrijwillig pins injecteren in de Pinterest feed waardoor merken geen kosten maken. Het is een briljante oplossing om zowel bereik op te bouwen als een dialoog te stimuleren tussen gebruikers.

  5. Publiceer events Het San Franciso Museum of Modern Art (SFMOMA) geeft een visueel beeld van hun events. Zonder de nadruk te leggen op zelfpromotie om bezoekers te generen, geven ze een overzicht van alle exhibities die er zijn. Deze manier van visualeren creëert indirect een sfeer en helpt de promotie op gang van het eerstvolgende event.

  6. Gebruik het als een focusgroep Vrijwillig creëren gebruikers een visueel beeld van een merk . Dit is een uitgelezen kans voor merken om inzichten te vergaren en bovendien om een dialoog aan te gaan. Om te ontdekken hoe gebruikers merken definiëren kan er gebruik worden gemaakt van de search optie

Los van de hierboven beschreven richtingen is het essentieel om de pin knop toe te voegen aan de merkwebsite, waardoor gebruikers de mogelijk krijgen om afbeelding te pinnen. Dit helpt het bevorderen van verspreiding.

Potentie

Jazeker! Pinterest maakt het ontdekkingsgedrag van gebruikers online zichtbaar en merken kunnen op eenvoudige wijze gebruikers actief betrekken. Dit is pas het begin van de interesse revolutie en een eerste aanzet van de reeks aan mogelijkheden die zij te bieden heeft. Het is wel opvallend dat veel merkvoorbeelden uit de VS komen en het adaptie niveau van Nederlandse merken laag is.

Nu rest is alleen de vraag: Wanneer springen Nederlandse merken in op de potentie van Pinterest? Naar mijn idee zou Koffiemerk Douwe egberts haar geschiedenis in kaart kunnen (of laten) brengen, verfmerk Histor zou kunnen laten zien wat je allemaal kan met bijvoorbeeld de kleur paars. Ten slot zou fashiontijdschrift Cosmopolitan gebruikers kunnen vragen om zelf trends samen te stellen. Kortom voldoende mogelijkheden om gebruikers te inspireren en te betrekken.

Bart van de Kooij
Strategy Consultant & Startup mentor bij NEXT - Google for Entrepreneurs

Passie voor reclame, psychologie en winnen. Gewoond in Shanghai. Op lokaal en internationaal niveau strategisch advies gegeven op projecten van diamanten tot tandpasta. Mede-oprichter van opleidingsinitiatief RA*W en maakt zich hard voor ontwikkeling van jong account en strategisch talent binnen Nederland. Momenteel helpt Bart als mentor, startups via "Google For Entrepreneurs" programma. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Ik gebruik het nu eindelijk dagelijks (Naast al het andere social media geweld wat ik al bij houdt). Gelukkig hebben ze een prachtige app waarmee het erg makkelijk gaat. Boards beginnen steeds voller te raken en krijg steeds meer zin om geïnspireerd te worden.

    Wat ik heel erg mis is prive boards tussen bijvoorbeeld mijn klanten en mij. Dat ik een custom bookmarklet kan maken zodat klanten kunnen vertellen wat ze gaaf vinden en ik dat kan gebruiken voor nieuwe ontwerpen.

    Ik zie in mijn following lijst ook mijn eigen pins. Dat vind ik onnodig. Als je dan even 15 minuten bezig bent kun je oneindelijk scrollen om meer van je followers te zien.

    Ze hebben ook al een optie om het op je website te integreren zodat je makkelijk kan ‘pinnen’. Ze hebben in ieder geval goed nagedacht over hoe de content verspreid kan worden. Mijn advies is verder nog wel om niet standaard alle boards van iemand te volgen, maar alleen de leukste. Zorgt voor een interessantere timeline.

    Usabilla is ook met een soortgelijke dienst bezig. Discover. Werkt ook heel erg mooi!


    14 februari 2012 om 09:25
    Mike van Hoenselaar

    @Remco:

    Je krijgt nu wel dat content nu nog verder verspreid wordt. Klopt. Maar wat ik persoonlijk erg fijn vind is de categorisering in boards. Dus de vrijheid om bepaalde zaken van mensen te volgen. Juist om die visuele prikkels te verminderen. Toegegeven, het is niet makkelijk scanbaar nu. Ik wil nog dieper kunnen filteren. Nu kan het wel op categorie en dan op boards. Dus dat is al erg fijn. Facebook is filter op persoon. Pinterest op interesse. Twitter met Lists heb je ook en soort van Boards, maar heel erg op gezicht en tekst gebaseerd. Dat heeft Pinterest helemaal niet. Puur focus op het visuele element. Niet persoon of tekst er bij.

    Ik zie Twitter als inspiratie- en interactiemedium, maar dan echt voor artikelen. Pinterest is veel meer voor visuele elementen. Daarom doen de Bruiloften, Kleding, Natuurlandschappen en Food het goed nu. Ik zie Pinterest niet extreem anders dan al bestaande social bookmarking software, maar ze maken het gewoon erg makkelijk om zaken te liken en te herpinnen. Contentcreatie is niet moeilijk binnen Pinterest.

    Eens even zien of ik een workshop in elkaar kan zetten :-). Ik zie veel mogelijkheden voor grote bedrijven. We hebben de eerste klant al die daar gebruik van wil maken. Erg leuk om te doen! Zodra de API er komt nieuwe mogelijkheden bouwen :-).


    14 februari 2012 om 12:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!