Drie belangrijke marketinglessen uit het achtste seizoen van Game of Thrones

19 mei 2019, 07:00

Want de nacht is donker als je het licht niet aansteekt

Het achtste en laatste seizoen van Game of Thrones loopt ten einde. Binnenkort weten we wie er op de Iron Throne zit en wie onbeschaamd ten onder gaat. De grootste en populairste tv-serie ooit heeft iedereen veel plezier en verwondering gebracht, maar we kunnen er ook enkele belangrijke lessen uit trekken voor marketeers. The things we do for knowledge.

In maar liefst 170 landen wordt reikhalzend uitgekeken naar de afloop van het verhaal dat begon in 1991, op de schrijftafel van George R.R. Martin. Bijna dertig jaar later zijn we dichtbij de ontknoping en uit het boeiende laatste seizoen kunnen we meer dan één wijze levensles halen.

“Game of Thrones is een toonbeeld van uitstekend uitgevoerde marketing”

Tegelijk is de serie een toonbeeld van uitstekend uitgevoerde marketing. De draken mogen dan wel alle aandacht naar zich toezuigen, maar de geweldig slimme campagnes die de makers er omheen hebben opgezet, hebben zonder twijfel een grote invloed op het enorme aantal kijkers. Dankzij een sterke mix van online en offline strategieën zorgt HBO er consequent en vakkundig voor dat de marketingcampagnes een groot publiek aanspreken, de loyaliteit van de kijkers versterken en resulteren in een hoge mate van engagement.

Dit zijn enkele onmisbare marketinglessen uit het allerlaatste seizoen van Game of Thrones:

1. Gebruik locaties om spanning op te bouwen

Om de hype voor het laatste seizoen op te bouwen, lanceerde HBO een wel heel bijzonder initiatief: de zender stuurde fans op een wereldwijde tocht, op zoek naar zes replica’s van de Iron Throne. Via sociale media kregen de avonturiers tips en subtiele aanwijzingen om ze te vinden en hen op te eisen. Het resulteerde in een grootse zoektocht waarbij ook de mensen thuis mee konden zoeken. En dat voor een verwaarloosbaar budget.

De les? Kleine stukjes informatie vergroten de honger naar het volledige verhaal. Always leave them wanting more geldt niet alleen in showbizz, maar ook voor alles dat met verhalen te maken heeft. Met relevante brokjes content op het juiste moment wakker je de interesse aan en zullen je volgers reikhalzend uitkijken naar je volgende bericht. Verklap dus nooit zomaar de clue!

2. Vergroot de hype met de juiste partners

Vele handen maken licht werk. Het is nooit verkeerd om het alleen te proberen, maar een strategische samenwerking met een ander merk kan de impact van jouw inspanningen exponentieel vergroten. Dat beseften ze ook bij HBO: Bierbrouwerij AB Inbev maakte een reclamespot gebaseerd op ‘GoT’ voor de peperdure advertentieplekken van de Amerikaanse ‘Super Bowl’. Ook Oreo maakte een soortgelijke campagne en beiden gingen haast meteen viraal.

“Co-branding leidt tot nieuwe fans”

De les? Als de combinatie klopt en de uitvoering is van een kwalitatief hoog niveau dan kan co-branding een uitstekende manier zijn om nieuwe klantsegmenten te bereiken. Trouwe fans (zowel van de merken als van de producten) vinden het fantastisch als populaire merken op onverwachte manieren met elkaar samenwerken. Iedereen wint: de fans krijgen leuke content en de merken krijgen nieuwe bronnen voor klantgegevens en – hopelijk – nieuwe klanten.

3. Doe niets overhaast

Terwijl de vele fans zich elke week verlekkeren op een nieuwe aflevering van hun favoriete serie, klinkt er toch steeds meer kritiek. De regisseurs en schrijvers wijken steeds meer af van het geëffende pad dat Martin voor hen voorbereidde. Ergens begrijpelijk (Martin loopt ondertussen al bijna twee volledige boeken achter!), maar langs de andere kant zorgt het ervoor dat de makers ook steeds meer afwijken van wat de serie in de eerste plaats tot zo’n kijkcijferkanon maakte. De serie werd geroemd om zijn slimme politieke spelletjes en de diepgaande weergave van de personages. De laatste tijd lijkt de tijdsdruk echter zwaar door te wegen, met een algemeen gevoel van overhaasting tot gevolg. Niet alle fans kunnen dat verdragen.

De les? Denk goed na over je plannen en de uitvoering ervan. Probeer niet overhaast te werk te gaan, maar neem je tijd. Je volgers en klanten verkiezen kwaliteit boven snelheid of kwantiteit. Maar wees natuurlijk ook niet té traag; zoek de juiste balans en vertel steeds een samenhangend verhaal.

“Afwijken van het geëffende pad maakt Game of Thrones tot kijkcijferkanon”

Zet je dus schrap voor het spannende slot van GoT en bedenk ondertussen hoe je je marketingactiviteiten naar een nog hoger niveau kunt tillen door middel van zeer gepersonaliseerde interactie met je trouwe klanten. De troon gaat misschien aan je neus voorbij, maar je profiteert wel van meer engagement en een hogere ROI. En ook dat is de moeite meer dan waard.

Dennis Peters
Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent

Dennis Peters is Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud. Selligent is een platform voor de automatisering van marketing. Het werd in 1990 in België opgericht en is vandaag de dag een wereldspeler die het vuur aan de schenen legt van Salesforce, Adobe, Oracle en SAS.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!