30 handige aangepaste rapporten en geavanceerde segmenten voor Google Analytics

3 mei 2013, 04:59

Google Analytics stelt een aantal standaardrapportages ter beschikking waar je als gebruiker mee uit de voeten kan. Er is echter nog een hoop meer te halen uit Google Analytics. In deze blog zet ik 30 aangepaste rapporten en geavanceerde segmentend op een rijtje waarmee je meer kunt halen uit Google Analytics. Van statistieken naar dag van de week tot smartphone- en tabletverkeer.

Deze blog is een mix van rapporten en segmenten uit recente blogs (zie hier, hier en hier) op Econsultancy en eigen filters. Voor de meeste rapporten en segmenten geldt dat je ze kunt downloaden en direct kunt toevoegen aan je eigen account.

1. Dag van de week / tijdstip rapportage

Dit rapport is afkomstig van Dan Barker. Met het rappport kun je zien welke dagen in de week je website het meest bezocht wordt. Ook is het mogelijk om het uit te splitsen naar tijd van de dag. Het rapport helpt je bij het optimaliseren van je contentplanning.

In onderstaande grafiek kun je zien dat Marketingfacts het beste wordt bezocht op maandag, en dat het bezoek naar mate de week vordert afneemt. Zaterdag wordt de site het minst bezocht.

Download rapport: Time of day report

2. Tijdstrip rapportage voor e-commerce

Deze komt ook van Dan Barker, en doet praktisch hetzelfde als het rapport hierboven maar dan voor e-commerce sites. Het toont naast pageviews en bezoeken ook het aantal transacties per dag van de week en tijd op de dag.

Download rapport: Time and ecommerce report

3. AdWordsrapportage, maar dan beter

Dit rapport van Brian Clifton combineert Adwords acquisitiedata met omzetdata tot één rapport, zodat je niet hoeft te switchen tussen verschillende rapporten.

Download rapport: Better Adwords report

4. Keyword analysis

Dit rapport toont de meest gebruikte zoekwoorden en de pagina's waar bezoekers op uitkomen. Het rapport bevat bezoekcijfers, doelconversieratio's en de laadtijden. Andere tabs tonen ook de interactie- en omzetcijfers.

Download rapport: Keyword analysis report

5. Non-branded keywords

Dit rapport is eveneens een keywords rapportage, maar het filtert branded keywords. De merk-gerelateerde zoekwoorden moet je nog wel zelf toevoegen aan het rapport door op 'bewerken' te klikken. In het geval van Marketingfacts heb ik 'Marketingfacts' uitgesloten, maar ook andere spellingswijzen zoals 'Marketing Facts'.

Download rapport: Non-branded keyword report

6. Browserrapportage

Dit rapport laat zien hoe je site op verschillende browser presteert in termen van bezoeken, omzet, bounce ratte en aankopen. Door dit rapport met enige regelmaat te checken kun je mogelijke problemen spotten die zich in bepaalde browsers voordoen.

Download rapport: Browser report

7. Wat moet ik met mobile?

Dit rapport is afkomstig van Lens 10, en probeert bovenstaande vraag te beantwoorden. Op basis van metrics zoals het aantal pagina's per bezoek en doelconversieratio's kun je zien hoe je site presteert op mobiele appraten.

Download rapport: Should I go mobile? report

8. Referralrapportage

Deze rapportage van Anna Lewis van Koozai toont referrals naar het aantal bezoeken. Ik vind het persoonlijk prettig om de sociale platformen uit het lijstje referrals te filteren, omdat ik die onder de noemer social media schaar.

Download rapport: Referring sites report

9. Linkanalyse rapport

Met behulp van dit rapport van SEObook kun je in 1 oogopslag zien welk van je bestemmingspagina's het best presteert op basis van o.a. bezoeken en behaalde doelen.

Download rapport: Link analysis report

10. Duplicate transacties

Dit rapport van Matt Clarke spoort duplicate transactie ID's op die veroorzaakt zijn door incorrecte implementatie van e-commerce tracking.

Download rapport: Monitoring duplicate transactions report

11. PPC Keyword/Matched Query rapport

Met dit rapport van James Gurd is het mogelijk om per verkeersbron te kijken welke zoekwoorden voor het meeste verkeer zorgen. Ook toont het hoe types queries de performance beïnvloeden.

Download rapport: PPC Keyword/Matched Query Report

12. SEO rapport

Een all-in-one SEO rapportage van James Gurd met onder andere keywords, landingspagina's en e-commerce metrics.

Download rapport: SEO reporting suite

13. Contentimpactrapport

Dit contentrapport toont de belangrijkste pagina's op basis van onder andere instappunten en unieke bezoekers.

Download rapport: Content impact report

14. E-commerce conversierapportage

Depesh Mandalia gebruikt dit rapport als all-in-one rapport voor het identificeren van issues en kansen op e-commerce sites.

Volgens Depesh:

“Tab one is about tracking keyword performance against sales to predominantly identify paid search opportunities. Tab two is about spotting high level conversion issues, breaking down by browser and version which I keep a regular eye on.

Tab three is a basic Device breakdown again more for trending/monitoring. Tab four (not relevant for all businesses) is a Country > City > Landing Page breakdown to spot trends and opportunities.

Finally Tab five is again for trend spotting, breaking Campaigns down to Year > Month > Day > hour in particular when running timed ads (eg TV) and other short-term marketing campaigns to understand impact on bottom line.”

Download rapport: Ecommerce conversion report

15. 404-rapport

Dit rapport van Peter Meinertzhagen kost iets meer moeite om te implementeren maar is wel erg handig.

Het screenshot hieronder laat zien wat je moet instellen. Volgens Peter:

“You need to enter whatever title your 404 page uses in the “Page Title” filter. You'll then get URL's looking a little like this in the report: /404.html page=/pageonyourwebsite/&from=http://externalwebsitelinkingtowrongpage/

It's great for catching inbound links that are returning 404's.”

16. AdSense-campagnerapport

Dit rapport van James Hart is een dashboard voor je AdSense-campagnes.

Download rapport: AdSense report

17. Contentmarketingdashboard

Een dashboard dat dient als overzicht van enkele belangrijke contentmetrics, ontwikkeld door Spinnakr blog. Om hem effectief toe te passen is het verstandig om even de instructies in de blog te lezen.

Download rapport: Content marketing dashboard

18. SEO-doelenrapportage

Dit aangepast rapport van Dinkum Interactive is eveneens een all-in-one overzicht van belangrijke SEO metrics:

Download rapport: SEO goal breakdown report

19. Filter 'vragend' verkeer

Dit geavanceerde segment van Paul Gailey Alburquerque filtert zoekverkeer die woorden bevatten als 'hoe', 'wat', 'wanneer' en 'waarom' en toont de landingspagina's waar bezoekers op uit komen.

Download geavanceerd segment: Filter inquisitive traffic

20. Not provided segment voor organisch zoekverkeer

Google's beslissing om search referral data te versleutelen betekent dat sites over veel minder SEO-data beschikken. Bij Marketingfacts zijn inmiddels van ruim 40 procent van het zoekverkeer de zoekwoorden niet bekend. Nu https ook uitgerold gaat worden naar Firefox en iOS6 zal het aandeel alleen maar verder groeien. Met dit segment van kun je precies zien hoe het staat met het aandeel (not provided).

Download geavanceerd segment: Not provided custom segment

21. Organisch zoekverkeer minus not provided

Dit segment filtert alle not provided-resultaten uit zodat je je kunt concentreren op de keyworddata die je wel hebt.

Download geavanceerd segment: Organic searces minus not provided

22. Google+ verkeer

Nog altijd zeer beperkt, maar toch goed om inzicht in te hebben. Het verkeer vanuit Google+.

Download geavanceerd segment: Google+ traffic segment

23. Anatomie van zoekopdrachten

Dit segment is afkomstig van Avinash Kaushik is een mooie manier om long-tail zoekverkeer te meten. Het segment filtert zoekopdrachten van 4 of meer keywords. Wil je andere aantallen toepassen lees dan Avinash zijn blog voor uitleg.

Download geavanceerd segment: Search queries with multiple keywords segment

24. Branded vs. non-branded keywords

De kwestie branded keywords kwam ook al als rapportage ter sprake in deze blog. Dit segment is op hetzelfde principe gebaseerd: je filtert verkeer wat gezocht heeft op merk-gerelateerde zoektermen.

Om tot een non-branded keywords segment te komen doe je het volgende:

“Click on '+new segment' and select 'exclude' from the first drop-down. After this, choose 'dimension' and select 'keyword'.

Then it's a case of adding your brand keywords to exclude from the non-branded report. If you have more than one, select 'add AND statement' and repeat the process for other brand terms.”

25. Smartphoneverkeer

Google Analytics heeft standaard een segment voor mobiel verkeer. Dit is zowel smartphone- als tabletverkeer. Het is echter niet mogelijk om het mobiel verkeer uit te splitsen, dat terwijl het gebruik van tablets flink verschilt van dat van smartphones. Met dit segment kun je het smartphoneverkeer bekijken.

Download geavanceerd segment: Smartphoneverkeer

26. Tabletverkeer

Met dit segment kun je het tabletverkeer bekijken.

Download geavanceerd segment: Tabletverkeer

27. Organisch verkeer met conversies

Deze en de hierna volgende segmenten geven inzicht in waar converterend verkeer vandaan komt. Deze toont zoekverkeer dat converteert.

Download geavanceerd segment: Organic traffic with conversions

28. Sociaal verkeer met conversies

Dit geavanceerd segment filtert converterend verkeer vanaf sociale netwerken. Met reguliere expressies kun je ook zelf sociale media toevoegen. Voor Marketingfacts gebruik ik zelf de volgende filter voor sociale media:

t.co|twitter.com|facebook.com|twitterfeed|linkedin.com|dlvr.it|m.facebook.com

|hootsuite.com|plus.url.google.com|netvibes.com|scoop.it|hyves.nl|

instapaper.com|nl.wikipedia.org|pinterest.com|delicious.com|

stumbleupon.com|twittergadget.com|mobile.twitter.com|plus.google.com

Download geavanceerd segment: Social traffic with conversions

29. Diepte van bezoeken

Dit segment toont het aantal bezoekers dat 3 of meer pagina's heeft bezocht. Een erg waardevolle metric omdat het de betrokkenheid van de bezoeker duidt. Het is eveneens waar veel blogs op sturen, bijvoorbeeld met het vermelden van relevante artikelen.

Download geavanceerd segment: Depth of visits

30. Diepte van sociale bezoeken

Hetzelfde segment als hierboven, maar dan voor sociaal verkeer. Ook in dit segment kun je naar eigen smaak sociale media toevoegen. Je kunt ook de platformen opsplitsen zodat je kunt zien welk platform zorgt voor de meeste bezoekers die meer dan 3 pagina's bekijken.

Download geavanceerd segment: Depth of visits for social traffic

Afbeelding: Titanas (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Peter

    Prachtig lijstje! Complimenten!


    3 mei 2013 om 15:18
    DannyOosterveer

    Thanks! Beetje lange lijst geworden, maar desalniettemin veel moois.


    3 mei 2013 om 17:17
    Jeroen de Rooij

    Prachtige lijst voor een mooi overzicht van de statistieken, Hartelijk bedankt daarvoor


    3 mei 2013 om 17:26
    Erwin Roks

    Zeker een goed blogbericht! Zeer handig voor onze klantaccounts:) Complimenten!


    29 mei 2013 om 14:12
    Henri Gubbels

    Dank, een mooi overzicht waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt.


    18 juli 2013 om 09:34
    Roland Meijer Drees

    Hele mooie lijst en zee bruikbaar. Bedankt!


    18 juli 2013 om 12:43
    Jeffrey van Winsum

    Erg mooie lijst!

    Bedankt! 🙂


    4 december 2013 om 09:43
    Martijn van de Leest

    Hi Danny,

    Leuk artikel en erg nuttig! Ik heb een vraag: is het Time and ecommerce report (nummer 2) ook beschikbaar voor Adwords?

    Ik heb het ingeladen in Analytics en segmenten aangemaakt per Adwords campagne. Nu blijkt dat via segmenten alleen de data van 3 maanden verschijnt. Ik zou graag de data van het afgelopen jaar willen hebben.

    Weet jij of dit kan via een adwords rapport of op een andere manier via Analytics? Ik weet dat het via dimensions (nog) niet mogelijk is.

    Hoor graag van je!

    Gr Martijn


    11 december 2013 om 11:45
    DannyOosterveer

    Hi Martijn,

    Oef dat zou ik niet durven zeggen, dat is net even te specifiek. Ik moet bekennen dat ik zelf weinig ervaring heb met Google AdWords.


    11 december 2013 om 15:40
    Martijn van de Leest

    Hi Danny,

    Een vraag over de e-commerce rapportage. Is het ook mogelijk om de conversieratio per product te zien? Wij hebben de e-commerce goed ingesteld en krijgen wel een algemene conversieratio te zien, maar nog niet per product of per product categorie.

    Ik hoor graag van je!

    Gr. Martijn


    15 april 2014 om 10:02
    Martijn van de Leest

    Hi Danny,

    Nee, want dan krijg je doelconversieratio en geen e-commerce conversieratio.

    Ik kijk nog wel even verder. Toch bedankt.


    17 april 2014 om 10:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!