Ondergewaardeerde vernieuwing – Durex vs T Mobile

28 juli 2010, 08:07

Dat advertising wel wat vernieuwing kan gebruiken, dat weten we allemaal. De consument bekijkt gapend de zoveelste slim gevonden 45 seconden-clou van Centraal Beheer, maar kan niet meer geboeid worden. Want die consument is al jaren toe aan iets nieuws. We maken er grappen over, dat iedereen gaat plassen tijdens de reclame, maar het geeft wel aan dat er iets fundamenteel mis is met al die blokken gevuld met middelmatige meuk. Om nog iets van aandacht te krijgen gaat het volume van die blokken harder dan het programma waar het blok in zit – hoe sneu kan het zijn.

Maar niet getreurd, want ze zijn er! Al die jongens en meisjes die communicatie verzinnen die je voor je lol beleeft. Die zo leuk is dat je die spontaan aan je vrienden laat zien. En dan maan je ze ook nog tot stilte als ze het lef hebben te praten terwijl ze nu effe hun klep moeten houden: “dit is leuk, nou muil houden!”

T-Mobile

Toch mogen we van mij wel eens wat meer aandacht geven aan al die vernieuwende vormen van communicatie. Ik heb het wel gehad met zo’n film als die van T Mobile, die dan ook nog ‘ns groter dan groot in de Adformatie besproken wordt. Wat een flutfilm! Bekijk ‘m hier maar eens,…Guus Meeuwis bezingt een of andere oude schommel, want die is jarig. Midden tijdens een concert in een overvol stadion, en ik snap er geen bal van. Is dit de tiemoobaail-familie? 35.000 man? Of kan ik zo’n event winnen als mijn oma jarig is? En waarom is iedereen in het Oranje, en wat doet dat Quick-logo op Guus’ jasje? of was dat vanwege het WK? Om te janken…

Durex

Nee, dan Durex. Wat heb ik daar al veel voorstellen en ideetjes voor gezien in alle mappen van creatieven die bij mij langskwamen. Maar niet één haalt het bij datgene wat Durex zelf de wereld inslingert. Ze hebben nu een App-je dat mannen nog eens wijst op de consequenties van het krijgen van kinderen. Je i-Phone wordt omgetoverd tot een veeleisende baby, die ’s nachts ineens begint te huilen, en een schone luier wil. Die je overdag, midden op straat, ineens in slaap moet wiegen. Jonge mannen zijn namelijk helemaal niet zo bang voor een SOA maar wel voor het krijgen van een baby. Noem het belevenismarketing, App-art, ik noem het briljant. Kijk, nou hebben wij het er ook al weer over: het werkt dus! 😉

Al 20 jaar werkt Vincent Mispelblom Beyer in de reklame. Dat deed hij op heel verschillende plaatsen: aan bureau- én aan klantzijde, in de reklame en ook in de PR, op de sets van film, foto en TV. Maar vooral toch als bemiddelaar van toppersoneel voor de communicatiewereld, zowel voor adverteerders als reclamebureaus. Vincent werkt bij FlexFirm, wat in 10 jaar tijd uitgroeide uit tot dé bemiddelaar van art directors, copywriters, strategen, accountpersoneel, project managers en designers. Doordat FlexFirm al zo lang actief is op de markt van de communicatie is ze in staat als geen ander een match te maken die steeds weer leidt tot blije gezichten aan beide zijden van de tafel. Meer weten? Bel FlexFirm op 06 54 79 62 51.

Categorie
Tags

5 Reacties

    mgvandenbroek

    Mooie eerste post op M!, Vincent! Dat er nog maar vele mogen volgen.

    Ik heb een zwak voor Guus. Daar kan ik niets aan doen. Moet eerlijk bekennen dat ik de Durex reclame nog niet gezien had. Vind het trouwens best wel tricky: als condoommerk ‘eerlijk toegeven’ dat mannen geslachtsziekten niet al te boeiend vinden. Maar een baby….


    28 juli 2010 om 08:57
    Stijn Kruijssen

    Een leuke post, zeker.

    Maar een traditionele TV-reclame vergelijken met een iPhone app. ook nog eens van twee totaal verschillende branches.. weet niet echt of dat inhoudelijk nou zo sterk is. Commentaar op de T-Mobile commercieel is ook niet echt onderbouwend, want hoezo boeit het merk jasje van Guus & “een of andere oude schommel” .. tsja.

    Volgens mij was de T-Mobile commercial overigens ook een slot van een serie (of iig 1 eerdere commercial) waarin het belang van telefonie op een leuke manier wordt getoond. Niet dat ik nou helemaal wild word van deze reclames, maar echt slecht zijn ze zeker zijn. Of, om in Vincents bewoordingen te spreken “Kijk, nou hebben wij het er ook al weer over: het werkt dus! ;)”


    28 juli 2010 om 10:07
    Bram Koster

    “Noem het belevenismarketing, App-art, ik noem het briljant. Kijk, nou hebben wij het er ook al weer over: het werkt dus! ;)”

    We hebben het in hetzelfde artikel ook (weer) over T-Mobile. Die werkt dus kennelijk ook, hoe verschrikkelijk irritant die ook is?


    28 juli 2010 om 11:32
    Wendy de Haan

    Hoe heet de app van durex? Ik kan de baby app niet vinden in de app store.


    28 juli 2010 om 12:25
    Joost Houben

    Mooie case die Durex app; wel goed om erbij te vermelden dat hij niet echt bestaat. Het was een ingezonden case voor de Future Lions in Cannes.


    28 juli 2010 om 18:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!