5 tips voor succesvol online innoveren: leer meer dan alleen de moonwalk

21 mei 2015, 08:00

Online innoveren, hoe doe je dat? Hoe zorg je dat jouw idee naar een resultaatgericht iets transformeert? Zelf stond ik vorig jaar voor deze uitdaging en deel graag hier mijn ervaringen.

De uitdaging

Ik werk als marketeer bij Nyenrode voor de Modulair Executive MBA-opleidingen. Dat is een flexibele en, op basis van losse modules, zelf in te delen master of business administration. Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker pleit al langere tijd voor meer flexibiliteit in het onderwijs. Maar hoe breng je zo’n nieuw concept vervolgens aan de man?

Deelnemers aan de Modulair Executive MBA-opleidingen zijn met name managers en ondernemers met ambitie die behoefte hebben aan persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze steken veel tijd in hun carrière en hebben een druk sociaal leven, waardoor ze niet veel tijd over hebben voor een MBA-opleiding. Allemaal goede excuses om geen MBA te doen. Ik leg ze graag uit waarom ze wél bij ons terecht kunnen. Omdat de flexibele opbouw van de opleiding nieuw is, hebben we gekeken hoe we dit online via een handigheidje helder konden communiceren.

Het concept

We hadden een online omgeving voor ogen waarin de bezoeker eenvoudig het concept van de flexibele MBA uitgelegd krijgt. En waar hij of zij zelf een eigen (MBA)programma kan samenstellen. We gaven het domein de voor zichzelf sprekende naam www.createyourownmba.nl. We wilden dat de bezoeker één of meerdere modules kon selecteren binnen de focusgebieden business & IT, food & finance en public & private. Door tien modules te selecteren, geef je op deze wijze je eigen, persoonlijke MBA vorm. Ik noem deze online omgeving voor het gemak even een tool. In deze animatie wordt het principe stap voor stap uitgelegd:

We wilden video’s een cruciale rol laten spelen in onze tool. Navraag bij onze doelgroep leerde ons ook dat referenties en reviews hen helpen bij het maken van een keuze voor een MBA. Daarom bedachten we dat in de tool per module video’s moesten staan met verhalen van huidige deelnemers, docenten en mensen uit het bedrijfsleven. Uiteraard moest alles responsive zijn zodat de website meeschaalt op het scherm van pc, tablet en smartphone.

Het resultaat

Op 14 maart 2014 lanceerde wij de allereerste online tool in de wereld waar je je persoonlijke MBA kunt samenstellen. Na de introductie van de tool zagen we een enorme toename in websitebezoeken en brochure-aanvragen. In minder dan een jaar waren de video’s meer dan 60.000 keer afgespeeld (de target stond op de helft daarvan). Doordat men online via de tool hun interesse kon aangeven, konden de recruiters van Nyenrode ze beter adviseren. Hierdoor besloten meer mensen de opleiding te gaan volgen. Resultaat!

Leuk dat je tot nu mijn ervaring hebt gelezen of direct naar dit gedeelte van de tekst bent gescrold. Ik heb veel geleerd van dit project en deel graag wat tips met jullie om zelf online te innoveren:

Tip 1 : gun Google ook eens wat rust!

Kom achter die pc vandaan. Research is goed, maar gun Google ook even wat rust en ga met je klanten/prospects praten. Misschien is het een open deur, maar je komt op andere ideeën. Zo kwam ik na het verlaten van mijn comfortabele bureaustoel op het idee van de ’online tool‘ doordat onze deelnemers en prospects aangaven behoefte te hebben aan een duidelijkere structuur op het web waarmee ze hun eigen traject naar een MBA inzichtelijk konden maken.

Tip 2: stook een vuurtje

Ga in een zo vroeg mogelijk stadium met je ontwerp naar intern betrokken partijen en de klant. Teken je idee uit op een velletje en ga je idee evangeliseren. Reken niet meteen op enthousiast gejuich, maar een groot vuur begint altijd met een klein vlammetje. Met het concept in handen en de support van collega’s en je klant kan je al vrij snel aan de slag om je idee te gaan realiseren.

Tip 3: als je video niet over kittens gaat, houd het kort

Video stelt mensen in staat snel informatie tot zich te nemen. Voor ons waren video’s dé manier om kort en bondig ons verhaal te delen. Door onze deelnemers zelf aan het woord te laten over hun ervaring is het verhaal authentiek. Help degene voor de camera het verhaal kort en bondig te vertellen, want een video van langer dan een minuut wil niemand kijken, tenzij het over schattige kittens gaat.

Tip 4: wees een troubadour!

Alles begint met een goed verhaal, zo ook een socialmediastrategie. De video’s die wij hebben gebruikt voor onze online tool hebben we overal op social media gedeeld. Kern van het succes in mijn ogen is dat de video’s puur zijn. Het echte verhaal, informatief, reviewend, energiek en ook niet altijd perfect. En het werkt. De 30 video’s zijn binnen een jaar meer dan 60.000 keer bekeken.

Tip 5: leer meer dan alleen de moonwalk

In de periode dat mijn held, Michael Jackson, nog leefde was alles anders. Toen waren tablets bijvoorbeeld nog geen onderdeel van ons landschap. Nu beweegt de markt sneller dan ooit en IT geeft mogelijkheden hierop in te spelen. Durf daarom te gaan voor nieuwe ideeën en concepten. Als je vasthoudt aan bestaande patronen lijk je misschien vooruit te gaan terwijl je achteruit loopt. Blijf dus niet hangen in de moonwalk! Succesvol online zijn betekent continu nieuwe moves leren om je publiek er bij te houden.

Rogier Peters doet dingen omtrent marketing bij Nyenrode Business Universiteit. Dat uit zich vooral in creatieve uitbarstingen omtrent strategische zaken voor Executives. Rogier is als kind “Out-of-the-box” geduwd en er nooit meer terug ingeklommen. Studeerde Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht waar hij heeft geleerd dat extreem complexe dingen best wel complex zijn, maar ze wel eenvoudiger uitgelegd kunnen worden. Met zijn holistisch, creatief en analytisch denken in combinatie met een gezonde portie humor en pragmatische insteek, zorgt hij ervoor dat mensen onderweg een beetje aan hem blijven kleven. Rogier heeft dan ook een ongenuanceerde passie voor het enthousiasmeren en inspireren van mensen en het verder brengen van organisaties. Hobbies? Jazeker. Alles met muziek, koken en vrienden, het liefst in combinatie.

Categorie

4 Reacties

    media

    Rogier, 30 video’s die binnen een jaar meer dan 60.000 keer bekeken zijn is een mooie score, zeker in deze sector. Maar wat heeft het nu uiteindelijk opgeleverd aan nieuwe aanmeldingen?


    21 mei 2015 om 17:17
    Rogier Peters

    Beste Marco, laat ik je zeggen dat we over de conversie behoorlijk tevreden zijn:).


    21 mei 2015 om 18:40
    media

    @Rogier had al zo’n vermoeden dat je met zo’n reactie zou komen! 😉


    22 mei 2015 om 06:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!