61% van de bedrijven koppelt e-mailmarketing niet aan centrale database

12 juni 2012, 05:30

Resultaten van de DDMA E-Mail Barometer Special 2012

Net als een half jaar terug heeft de DDMA e-mailend Nederland tegen het licht gehouden. Uit dat onderzoekt blijkt dat het budget voor e-mailmarketing licht stijgt (voor 41% v/d organisaties neemt het toe en voor 50% blijft het gelijk). Overigens is bij de meeste organisaties (61%) het CRM-systeem of centrale database niet gekoppeld aan een e-mail marketing platform. Bij 39% is dit wel het geval. Een ‘kwalitatieve verzendlijst’ is de meest belangrijke factor bij het behalen van een optimale deliverability.

Om te zien of er sprake is van een verschuiving tussen de kanalen in de mix van e-mail, social en search engine marketing, is de marketeer ook gevraagd naar de laatste twee budgetten. Het budget voor social marketing is het meest gestegen ten opzichte van vorig jaar (54%), gevolgd door search engine marketing (46%). E-mail marketing kent de minste stijging (41%) van de drie budgetten in deze marketingmix.

Updaten database belangrijkste data-doelstelling

Aan de marketeer is tevens gevraagd welke data-doelstellingen de organisatie heeft binnen haar e-mail marketing activiteiten. De ‘database up to date houden’ is het meest genoemd, namelijk door 57% van de marketeers. ‘Segmentatie’ en ‘profielverrijking’ zijn de data-doelstellingen die volgen (51% resp. 49%).

Optimale deliverability

De marketeer vindt drie factoren belangrijk bij het behalen van een optimale deliverability, waarbij het percentage bounce en complaint zo laag mogelijk is. De belangrijkste factor is ‘kwalitatieve verzendlijst’, bijvoorbeeld door het verwerken van complaints en afmeldingen, dat een score heeft van 4.1 op de schaal van 1 tot 5 (niet belangrijk tot heel belangrijk). De factoren ‘opmaak & content mailing’ en ‘engagement’ (het stimuleren van opens en clicks) volgen met een score van 4.0.

Combi e-mail en social media voor groter bereik

70% van de organisaties combineert e-mail marketing met social media in een campagne. Dit percentage is gestegen in vergelijking met 2011 (62%). Deze kanalen worden voornamelijk gecombineerd om een groter bereik te genereren (69%). Dit doel komt nu nog duidelijker naar voren dan vorig jaar (60%). Het werven van fans en volgers is voor 45% van de organisaties het doel om de twee kanalen te combineren.

Overige resultaten

  • 70 procent van de organisaties combineert e-mailmarketing en social media. Deze kanalen worden voornamelijk gecombineerd om een groter bereik te genereren (69 procent).

  • Het up to date houden van de database is de meest genoemde data-doelstelling (57 procent) die een organisatie heeft binnen de e-mailmarketingactiviteiten. Bij de meeste organisaties (61 procent) is het CRM-systeem of centrale database niet gekoppeld aan een e-mailmarketingplatform.

  • 79 procent van de organisaties heeft dit jaar haar e-mailactiviteiten aangepast naar aanleiding van de nieuwe Code E-mail, of het was al in orde. 21 procent heeft het (nog) niet aangepast.

  • 75 procent van de marketeers is volledig op de hoogte van de opt-in en opt-out regels rondom e-mailmarketing.

  • 54 procent van de organisaties maakt gebruik van dubbel opt-in.

  • Bij 66 procent van de organisaties is altijd de oorsprong van een e-mailadres bekend (waar deze vandaan komt en op welke wijze toestemming is gegeven).

  • 36 procent van de marketeers vindt dat de OPTA te weinig doet om spam aan te pakken.

  • 70 procent van de organisaties analyseert het gedrag van de ontvangers en doet hier iets mee. 18 procent analyseert het gedrag niet.

  • Segmentatie op basis van profiel en interesse is de belangrijkste innovatie voor organisaties (61 procent).

  • 89 procent van de marketeers vindt dat Customer Relation Management de toekomst is voor relevante (e-mail)communicatie.

  • 70 procent van de marketeers stelt dat door de toenemende informatie-overload het steeds moeilijker wordt middels e-mailings de doelgroep te bereiken.

  • 23 procent van de marketeers geeft aan dat de waarde van e-mailmarketing is gedaald met de opkomst van social media.

  • 79 procent van de marketeers vindt de mogelijkheid van segmenteren op Iphone en Ipad bezitters waardevol.

  • 44 procent van de marketeers vindt e-mail voor zijn organisatie het marketingkanaal met de beste ROMI.

Afbeelding: Esparta Palma

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bart Hoogenraad

    Marketeers laten een grote kans liggen door e-mailmarketing niet aan een centrale database te koppelen. Door niet te koppelen krijgen ze een gefragmenteerd beeld van hun customers.


    4 juli 2012 om 08:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!