68% van de top100 adverteerders is slecht vindbaar

5 april 2006, 08:01

Search Engine Mediabureau Checkit heeft in samenwerking met de Universiteit van Tilburg onderzoek gedaan naar de online vindbaarheid van de 100 grootste adverteerders (op basis van Nielsen Media Research) in Nederland bij zoekmachines.

De resultaten zijn opmerkelijk: niet minder dan 68 van de 100 organisaties behaalden uiteindelijk een vindbaarheidsscore van minder dan 50%. De media-, telecom- en retailbranche domineren de top 10 en ook de overheid scoort met 2 vermeldingen niet slecht. Op basis van dit resultaat mag je volgens de onderzoekers concluderen dat het merendeel van de onderzochte sites onvoldoende geoptimaliseerd is om goed vindbaar te zijn bij zoekmachines. En dat terwijl uit onderzoek van comScore blijkt dat 25% van de zoekopdrachten direct leidt tot een aankoop gerelateerd aan de zoekopdracht.

top100 online vindbaarheid

Mediabudget geen invloed op vindbaarheid.

De grootte van het mediabudget blijkt niet van invloed te zijn op de vindbaarheid van websites bij zoekmachines. Het is dus niet zo dat organisaties die over een groot mediabudget beschikken, beter vindbaar zijn bij zoekmachines dan organisaties die het met minder mediabudget moeten doen. De branche waartoe een organisatie behoort, bleek daarentegen een betere indicator te zijn. De branche ‘Finance’ is hiervan een goed voorbeeld. De gemiddelde mediabesteding van de organisaties uit deze branche is relatief hoog en de vindbaarheid bij zoekmachines lag eveneens op een hoog niveau. Net als bij ‘Finance’ lag het gemiddelde mediabudget voor de branche ‘Food’ op een hoog niveau, maar daarentegen was de vindbaarheid bij zoekmachines in deze branche slecht.

Een mogelijke verklaring voor de verschillen tussen branches is het verschil in de directe commerciële afhankelijkheid van internet. De oriëntatie op, en de aankoop van producten, vindt in de branche ‘Finance’ vaker online plaats dan bij ‘Food’. Verrassend zijn in dat licht de tegenvallende resultaten van de branches ‘Travel’ en ‘Retail’, die goed zijn voor hoge online omzetten, maar die relatief laag scoren in de Vindbaarheid Top 100, aldus de onderzoekers. Eerlijk gezegd denk ik zelf dat er wel een relatie gelegd zou kunnen worden in de hoogte van de online mediabestedingen en de vindbaarheid van de adverteerder, maar dat komt niet in dit onderzoek naar voren.

Persberichtenpagina, een gemiste kans.

Voor de 100 grootste adverteerders die in dit onderzoek zijn opgenomen, is gekeken naar de wijze waarop men met online publiciteit omgaat. De kosten van een online publicatie zijn laag, maar kunnen uw merk veel positieve publiciteit opleveren. Bovendien levert het linken vanuit een persbericht naar uw website vaak meer kwalitatief bezoek op. Dit komt zowel uw linkpopulariteit als uw vindbaarheid ten goede. Maar liefst 40% van de onderzochte organisaties bleek niet te beschikken over een persberichtenpagina, en nog eens 15% had op deze pagina zeer weinig informatie staan.

Meer informatie over de opzet van dit onderzoek bij Checkit.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Hans

    Toch leuk dat Nuon rechts als referentie van Checkit staat, maar niet verder komt dan de 64e plek in de lijst…


    5 april 2006 om 08:51
    Barry J

    Hoe het onderzoek tot stand is gekomen, is mij niet helemaal duidelijk. Welke zoekwoorden zijn gebruikt? Is er rekening mee gehouden dat mensen wellicht direct een complete url in kunnen toetsen, die ze kennen vanuit andere media?


    5 april 2006 om 09:40
    venturo

    Tja ik weet niet. Je haalt alleen maar de appels uit de mand (findability) maar weet niet hoe men de overige media waardeert in de marcommix. Dat zelfde kan opgaan voor een merk dat wel heel goed scoort in de zoekmachineonderzoeken en traditionele media weinig gebruikt. Bovendien kijkt men altijd naar links of rechts (share of voice) en niet zo zeer in een ranking zoals dat hier wordt opgevoerd..


    5 april 2006 om 09:52
    evroekel

    @Barry: Heb je de Checkit-pagina onderin gezien? Daar staat wat meer info waaronder de 11 vindbaarheidscriteria die een rol speelden, hoewel de gebruikte zoekwoorden niet gegeven worden. Je punt t.a.v. spontaan de url intoetsen is ongetwijfeld niet meegenomen, het onderzoek richtte zich op vindbaarheid bij zoekmachines.


    5 april 2006 om 09:54
    Barry J

    @Erik: de toelichting vind ik erg mager. Het is een technisch verhaal waarin Check-it laat zien hoe goed ze weten hoe ze een pagina moeten optimaliseren.

    Volgens de directeur van Check-it wordt gezocht op dienstenniveau. Dus iemand die naar Heineken op zoek is zou zoeken op “dorstlesser”? Of op telegraaf.nl op “nieuws”?


    5 april 2006 om 10:13
    Arash

    Persoonlijk zet ik een hoop vraagteken bij dit soort onderzoeken.

    Natuurlijk wel weer een prachtige PR stunt van Chekit. Daar kunnen veel bedrijven nog van leren.


    5 april 2006 om 10:15
    Barry J

    Het gaat dus om de technische vindbaarheid van de sites, dus hoe een site geïndexeerd wordt door zoekmachhines. Een lage score in de ‘Vindbaarheid top 100’ wil niets zeggen of een site door bezoekers gevonden kan worden.


    5 april 2006 om 13:26
    Marcel Joosten

    Op zich een leuk lijstje, op deze manier hadden we de top 100 adverteerders nog niet gerangschikt. Echter wel jammer dat een onderzoek door iemand van de Universiteit van Tilburg in feite een infomercial voor Checkit is, waarin de onderzoeker zelf verder niet meer aan het woord komt. Ik had liever gezien dat deze ruimte was gebruikt om het artikel meer wetenschappelijk te onderbouwen of het breder te trekken dan online alleen. Er zijn ook anno 2006 voldoende bedrijven en instellingen die er bewust voor kiezen om online in de mediamix minder prominent aanwezig te zijn. Optimale aanwezigheid houdt voor een ieder iets anders in. Juist binnen crossmediale concepten versterken de ingezette kanalen elkaar. Alleen beoordeling op online aanwezigheid is leuk als verkoopverhaal en als ‘facts&figures’ maar is wat mij betreft als (universitair) onderzoek onvoldoende.


    5 april 2006 om 16:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!