70% Nederlandse webloggers tegen Europese grondwet

26 mei 2005, 12:29

Uit onderzoek van Web-log.nl in samenwerking met Minitrue.nl onder 285 bloggers in Nederland blijkt dat er in blogosfeer regelmatig over de Europese grondwet en het aankomende referendum wordt geschreven. Vooral in de contrasfeer wel te verstaan. Van de 78 procent van de bloggers die zegt te gaan stemmen op 1 juni zegt 70 procent tegen de Europese grondwet te gaan stemmen.

De schrijvers van weblogs zijn negatiever over de grondwet dan de rest van de Nederlandse bevolking, zo blijkt uit het onderzoek. Ter vergelijking: in het onderzoek van Peil.nl van Maurice de Hond van vorige week wordt voorspeld dat 53 procent van de kiezers tegen zal stemmen op 1 juni. De opkomstverwachting van Peil.nl is veel lager dan die onder webloggers: slechts 43 procent.

Het web-log.nl onderzoek laat verder zien dat politiek en met name de Europese grondwet een ‘hot topic’ is in de Nederlandse blogosfeer. 48 procent van de ondervraagden heeft wel eens een blog-bericht gelezen waarin gesproken wordt over de Europese grondwet. 22 procent van de ondervraagde bloggers sneed het onderwerp actief aan op het eigen web-log.

“Actuele politieke onderwerpen zoals de Europese Grondwet lenen zich uitstekend voor discussies op weblogs”, zegt Michiel Houben, bij ilse media verantwoordelijk voor web-log.nl. “Een weblog is een heel toegankelijke manier om je mening wereldkundig te maken en vooral de tegenstanders van de Europese grondwet hebben die mogelijkheden benut.” Hij vervolgt: “We zijn overigens niet verrast over deze uitslag. Uit eerder onderzoek door web-log bleek namelijk al dat voornamelijk aanhangers van linkse partijen (met name de SP) fervent bloggen.”

Bron:

Persbericht ilse media

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Gert Meijboom

    Jeroen, je zegt zelf dat de pr-jongens en meisjes van Ilse Media ‘een flinke draai’ aan je resultaten hebben gegeven. En in het persbericht staan niet dat het om een kleine steekproef gaat, maar worden de resultaten zelfs vergeleken met peilingen van Maurice de Hond. Ilse Media heeft je gewoon misbruikt voor publiciteit voor hun web-log.nl product. Zoals je weet twijfel ik niet aan je cijfers, maar de conclusies die getrokken worden slaan nergens op. Natuurlijk is het niet wetenschappelijk, maar wek dan ook niet de suggestie. Zeg dan dat het om een ‘kleine steekproef’ gaat. Ik zou dit als onderzoeker niet pikken.


    27 mei 2005 om 13:23
    Jeroen

    Beste Gert,

    De PR-afdeling heeft geen draai gegeven aan de resultaten, ze hebben een draai gegeven aan de volgorde van onderwerpen in het bericht zoals ik het heb geschreven. Dat kun je zelf ook vergelijken, ik heb mijn werk ook gewoon online gezet.

    En in het persbericht staat wel degelijk dat het om een kleine steekproef gaat! “Uit onderzoek van Web-log.nl in samenwerking met Minitrue.nl onder 285 bloggers in Nederland blijkt dat…”

    Ik zou veel liever met je in discussie gaan waarom je de conclusies die ik heb getrokken niet wilt accepteren, maar daar heb ik nog niks over gehoord.


    28 mei 2005 om 05:49
    Gert Meijboom

    Beste Jeroen, ik ga graag met je in discussie over dit soort pseudo-onderzoeken en het misbruik dat (in dit geval) Ilse Media van ‘het steekproefje’ maakt. Laten we dan ook meteen de opgeklopte hype (o.a. door Ilse Media) rond weblogs erbij pakken. Doe je een voorstel?


    28 mei 2005 om 18:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!