Drie manieren om succesvol met influencers samen te werken

24 maart 2020, 07:00

De drie populairste manieren zijn: direct contact met de influencer, opdrachten beheren via een platform of de activiteiten uitbesteden aan een bureau. Wat voor jou het beste werkt? In dit artikel bespreek ik de mogelijkheden en licht ik per categorie de voor- en nadelen uit.

Influencer-marketing is niet meer hip en nieuw – in 2019 heeft 40 procent van de marketeers al meer dan vijf (!) influencer-campagnes gelanceerd. Ook dit jaar ging goed van start: 57 procent van dezelfde groep marketeers gaf aan het budget in 2020 te verhogen. Deze explosieve groei in de markt zorgt niet alleen voor een toename in het aantal influencers, ook de bemiddelaars, managements, bureaus en platforms springen als paddestoelen uit de grond. De vraag is dus niet alleen of en met welke influencer je moet samenwerken, maar ook hoe.

Kern van influencer-marketing

‘Samenwerken met invloedrijke personen op social media ter promotie van je bedrijf of merk’, zo zou je influencer-marketing in één korte zin kunnen omschrijven. De kenners weten inmiddels dat het om meer dan dat gaat, maar het blijft de kern van influencer-marketing. Iedereen kent de succescases van bijvoorbeeld Daniel Wellington, een merk dat van 0 naar 100 ging met influencers, en springt snel aan boord van de influencer-trein. Maar hoe ga je met influencers samenwerken als je dat nog nooit eerder hebt gedaan? Welke middelen, kennis, en menskracht heb je daar voor nodig? We verkennen drie manieren om met influencers samen te werken, en benoemen per punt de voor- en nadelen.

Direct samenwerken met influencers

Ik raad je aan om je duimspieren vast te masseren, want deze techniek gaat ervoor zorgen dat je héél veel Instagram-DM’s gaat sturen. Direct samenwerken houdt in dat je influencers zelf online gaat zoeken, identificeren, contact met ze zoekt en de afspraken maakt. Dit gaat, zoals gezegd, door Instagram-DM’s, maar via e-mail, WhatsApp, kopjes koffie drinken en ga-zo-maar-door. De voor- en nadelen? We lichten ze kort uit.

Voordelen

  • Je hebt direct contact met influencers, wat zorgt voor zo min mogelijk ruis op de lijn. Ook bouw je aan een langdurige relatie met de influencer.
  • Omdat er geen bemiddelingskosten bijkomen en het contact met influencers vaak vriendschappelijk is, blijven de kosten voor de samenwerkingen relatief laag.

Nadelen

  • Een influencer te pakken krijgen, afspraken maken, herinneringen sturen en een band opbouwen gaat niet over één nacht ijs. Sterker nog: direct samenwerken met influencers vraagt om een enorme tijdsinspanning.
  • Wanneer je inhoudelijk akkoord hebt, volgen de officiële zaken nog. Je wilt dat influencers een contract krijgen, je wilt dat hun betaling wordt uitgevoerd, je zult soms met managements moeten dealen. De hassle is huge.

Goed voor

Hele kleine bedrijven, éénpitters, hobbyprojecten, adverteerders die niet met meer dan twee, drie influencers willen samenwerken.

Samenwerken met influencers via een platform

Make way for the disruptors: net als in de retail (Bol.com) of het toerisme (AirBnB) wordt de influencer-markt opengebroken door technologische oplossingen om met influencers samen te werken. Technologie heeft de toekomst, en platforms als Join, Upfluence en Influentials winnen snel terrein. Waarom jij met een platform zou moeten werken? Check de voor- en nadelen hieronder.

Voordelen

  • De juiste influencer voor jouw merk, is dat niet een speld in een hooiberg? Zou je denken, maar is niets minder waar. Platforms bieden de mogelijkheid om met slimme technologie te zoeken naar influencers die voor jou relevant zijn. En dat kan nog wel eens handig zijn!
  • Net als bij het direct samenwerken met influencers heb je één-op-één contact met de influencer. Dat betekent dat je ook via een platform kan werken aan je relatie met de influencer.
  • Wat doe je als influencer-marketing goed voor je werkt? Schalen! Met platforms kun je gemakkelijk met steeds meer influencers werken, zonder dat de kosten exponentieel stijgen. Sterker nog: deze zullen over het gemiddelde zelfs dalen.
  • Markups, ruis op de lijn of een oneerlijke verdeling? Nope: platforms werken op basis van transparantie. Zo weet je altijd waar je aan toe bent!
  • Geautomatiseerde contracten, betalingen, digitaal management en een support team voor als er iets niet helemaal lekker loopt. Platforms zijn vrij van veel van de hassle die je bij directe samenwerkingen tegen zult komen.

Nadelen

  • Je zult het toch zelf moeten doen. Dit betekent dat het tijdsintensiever is dan wanneer je het zou uitbesteden.

Goed voor

MKB-bedrijven, bedrijven met een in-house marketingafdeling, bedrijven die regelmatig met influencers samenwerken

Je campagne uitbesteden aan een bureau

Heb je een influencer-marketingcampagne nodig, maar heb je geen tijd, manschappen of kennis om het zelf te doen? Je kunt de campagne altijd uitbesteden aan één van de vele (influencer-marketing) bureaus die ons land rijk is. Zo zijn er specialistische bureaus als IMA en Brand Ambassadors, of managements als A Million Faces. Waarom wel of niet? Check de voor- en nadelen hieronder!

Voordelen

  • Met het aannemen van de opdracht neemt het bureau ook de verantwoordelijkheid. Je weet dus dat iemand anders zijn uiterste best gaat doen voor je campagne.
  • Wanneer je de campagne uitbesteed, voorzie je het bureau van informatie. Daarna kunnen de beentjes omhoog! Van intake tot evaluatie, je wordt volledig ontzorgd.

Nadelen

  • Comfort comes at a price: je wordt wel volledig ontzorgd, maar mag daar ook de beurs voor trekken. De kosten voor samenwerkingen via bureaus zijn relatief hoog, en daarvan komt maar weinig bij de influencer terecht.
  • Elke samenwerking is een investering in de relatie, maar jammer genoeg wel in de relatie tussen de influencer en het bureau – en niet jouw merk! Dit aspect van influencer-marketing mis je dus wanneer je met een bureau werkt.

Goed voor

Grote partijen met exclusieve relaties met bureaus, campagnes met zeer hoge budgetten, bedrijven zonder in-house marketing.

Dat moet helpen bij de keuze! Nog steeds niet zeker wat het beste werkt voor jou? Bij veel platforms kun je een gratis trial aanvragen, op de website van veel bureaus kun je de mogelijkheden bekijken en je kunt altijd de influencer van je dromen een DM sturen! Ben je het met me (on)eens? Reageer op dit artikel!

David Dekker
Customer Success Lead bij Join Marketing

David Dekker (1994) is Customer Success Lead bij influencer marketing platform Join. Tijdens zijn International Bachelor Communication and Media aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam kwam hij in contact met Paolo Martorino, toenmalig partner van social media bureau 3sixtyfive. In 2016 startte Paolo Join Marketing B.V. en betrok David hier vanaf het begin bij. Nu, na ruim 3 jaar, heeft David duizenden influencers op het platform van Join aangesloten en honderden campagnes begeleid. Als creatieveling krijgt hij het vooral warm van mooie influencer content. Houdt niet alleen van influencers, maar ook enorm van koken, eten en drinken.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ed

    Technologie heeft de toekomst, en platforms als Join, Upfluence en Influentials winnen snel terrein.


    24 maart 2020 om 08:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!