ReclameReview: Klaverblad Verzekeringen behoorlijk over de top

7 juli 2021, 13:00

Bij Klaverblad Verzekeringen draait het niet om winst, maar om mensen. Dat is de boodschap van de nieuwe commercial van de verzekeraar uit Zoetermeer. We zien dat Klaverblad Verzekeringen niet voor een louche organisatie kiest, maar liever samenwerkt met bedrijven die het beste met mensen voor hebben.

Credits

Bureau: The Family Amsterdam

Doelstelling

Klaverblad neerzetten als de meest menselijke verzekeraar.

Uitwerking

Klaverblad Verzekeringen werkt volgens de Code Duurzaam Beleggen. Divisiemanager Commercie, Esther Oostrom, zegt hierover in het persbericht: “We kiezen er heel bewust voor om in sommige bedrijven of sectoren niet te beleggen. Bijvoorbeeld de tabaks-, kolen-, of wapenindustrie. Maar we kiezen er ook heel bewust voor om dingen wél te doen. Zoals samenwerken met partijen die net als wij het beste met mensen voor hebben.”

Joris Kuijpers, namens The Family in het persbericht: “Samen met Klaverblad hebben we de propositie aangescherpt: bij Klaverblad werken mensen die mensen helpen. Dat is een belangrijk uitgangspunt in geval van schade, zoals we in de vorige commercial lieten zien, maar ook bij de keuze van bedrijven of assurantieadviseurs waarmee Klaverblad samenwerkt. Of waar ze hun geld instoppen.

“Klaverblad Verzekeringen introduceerde onlangs het platform Klaverblad Plus. Met dit platform helpt de verzekeraar mensen om de emotionele schade na een ingrijpende gebeurtenis te verwerken. Onderdeel van het platform was het e-book Verwerkverhaaltjes.nl, dat kinderen helpt om een brand een plekje te geven.”

Oordeel

De langlopende campagne van Klaverblad vind ik erg sterk. Blijf gewoon doen en je wordt vanzelf bijzonder, zo werkt het écht. Inmiddels heeft Klaverblad zich daarmee ook al behoorlijk goed gepositioneerd, wat toch best knap is in het overvolle landschap van verzekeraars. Hoe langer deze campagne blijft lopen, des te beter werkt hij. Alleen de invulling is elke keer weer een uitdaging, al heb je als creatief natuurlijk wel steevast een goed haakje om het idee aan op te hangen.

Blijf gewoon doen en je wordt vanzelf bijzonder, zo werkt het écht

De boodschap van deze commercial draait om duurzaam beleggen en investeren. Dat is nou net iets waar veel banken en verzekeraars tegenwoordig de nadruk op leggen. Dus dan moet Klaverblad hier bijna ‘extra gewoon’ uit naar voren komen. Ik heb het idee dat dit niet helemaal is gelukt. Waar we in de eerdere commercials, bijvoorbeeld met de reclamemensen, een herkenbare situatie zien, is het in dit geval allemaal behoorlijk over the top. Dat dit gedaan is om de normaalheid van Klaverblad te benadrukken, snap ik. Maar ik vind deze commercial daardoor wel een beetje uit de toon vallen.

Aan het begin wordt de goede vraag gesteld: “Hoe weten we nou zeker dat de bedrijven waarmee we samenwerken geen foute dingen doen?” Maar daarna zien we echt enorm stereotype foute en goede samenwerkingspartners. Alsof het in de praktijk zo zwart/wit is als het om duurzaamheid gaat. Het had wat mij betreft iets minder kolderiek mogen zijn en iets echter. Iets gewoner, misschien?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!