[Teruglezen] Ook jij kunt het Ikea-effect toepassen

5 augustus 2021, 07:31

Als je zelf creëert, ben je bereid meer te betalen

Bij ons in het winkelcentrum zit een Lidl-supermarkt met een broodafdeling. Mooi verlichte bakken met lekkere verse broodjes. Meestal fijn, maar soms vervloek ik deze afdeling. Want mijn jongste wil altijd ‘broodjes vangen’ zodra we ook maar één voet in de winkel zetten… Na onze vakantie stond er opeens iets nieuws te shinen op de winkelvloer naast de verse broodjes. Een heuse broodsnijmachine.

Teruglezen!

In de zomer lees je op Marketingfacts in de rubriek ‘Teruglezen’ oude blogs die nog steeds zeer de moeite waard zijn. Tijdloos en interessant! Dit blogartikel van Wendy Oude Veldhuis verscheen op 30 juli 2021.

Je kent het vast vanuit het buitenland, zo’n machine waar je een heel brood inlegt en die dan keurige plakjes voor je snijdt. Helemaal handig. Maar ook knetterslim. Van de marketeers van Lidl. Want door deze nieuwe snijmachine treedt opeens het Ikea-effect op bij de gebruikers van de machine. En dat effect kun je toepassen om mensen blijer te maken met het eindproduct, in dit geval brood.

Zo werkt het Ikea-effect

Laten we eerlijk zijn, zo’n broodsnijmachine is overbodig. Twee meter verder liggen namelijk zo’n veertig gesneden broden voor je klaar. Nagenoeg dezelfde als de ongesneden broden in de bak boven de broodsnijmachine. Al in de zak, zo klaar om in je kar te gooien. Luxe is zo’n machine ook niet, want je moet verdorie zelf aan de bak om je brood te snijden. Gedoe met in de zak krijgen et cetera. Waarom biedt Lidl dan tóch die machine aan, waarbij je zelf aan de slag moet?

Daar komt het Ikea-effect, dat werd onderzocht door de hoogleraren Dan Ariely, Mike Norton en Daniel Mochon. Laten we eens in gedachten naar de Ikea-winkel in jouw buurt gaan. Wanneer je een kast, bank of bed koopt, krijg je een bouwpakket mee. In huis worstel je je door de gebruiksaanwijzing en kom je soms één of twee schroeven tekort. Na een halve dag knutselen en de derde ruzie met je partner zit je nieuwe meubelstuk dan eindelijk in elkaar.

…en zo voelt het

Dat gevoel achteraf, als je trots bent. En waarbij je voldoening voelt vanwege jouw inzet. Je eigen zelfgemaakte meubelstuk zit in elkaar door jouw vermogen iets te creëren. Dát is het Ikea-effect. Je bent meer tevreden met dat wat je zelf hebt gemaakt, omdat je er tijd in hebt gestoken én moeite voor hebt gedaan.

Bij Ikea voeren ze dit effect zelfs door tot na de kassa. Want voordat je naar huis rijdt, koop je altijd nog even een ijsje toch? Je krijgt dan alleen een hoorntje bij de kassa, het ijsje mag je zelf maken bij de ijsmachine. Je maakt het ijsje dus grotendeels zelf tot een succes door jouw laatste handeling. Daardoor waardeer je het nóg meer dan een kant-en-klaar ijsje.

Je moet meer moeite doen voor dit brood dan voor het gewone brood

Zo werkt het dus ook met de broodsnijmachine in de supermarkt. Je moet meer moeite doen voor dit brood dan voor het gewone brood. Je hebt een brood uitgezocht, in de machine gelegd, op de knop gedrukt en vervolgens geprobeerd het netjes in een zak te krijgen. Er is door jou waarde toegevoegd aan het brood door er zelf aan te ‘werken’. Oh ja, je bent nu ook bereid om er meer voor te betalen, omdat je het deels zelf hebt gemaakt…

De origamikraanvogels van Dan Ariely

Hoogleraar Dan Ariely beschrijft in zijn boek ‘Motivatie’ een experiment naar het Ikea-effect. Hij liet proefpersonen volgens nauwkeurige instructies origamikraanvogels en -kikkers vouwen. De proefpersonen vonden hun eigen creaties meer waard dan ‘kopers’ die ook in het experiment zaten. Die waren niet bereid er zoveel voor te betalen, omdat ze er minder waarde in zagen.

We schatten de creaties die we zelf maken dus vele malen hoger in dan ze daadwerkelijk waard zijn voor een ander. Het Ikea-effect heeft dus geen invloed op anderen, maar alleen op onszelf. In het geval van de origamikikkers waren de proefpersonen bereid een bedrag te betalen voor hun eigen creatie dat maar liefst vijf keer hoger lag dan het bedrag dat de ‘kopers’ wilden betalen.

We waarderen onze eigen creaties hoger, omdat we er meer tijd en moeite insteken

In een tweede experiment werd de origami opdracht moeilijker gemaakt voor de proefpersonen. Er werden een aantal details uit de instructies weggelaten, waardoor het proces nog lastiger werd. Vergelijk het met de missende schroeven bij de kast van Ikea. De proefpersonen waardeerden hun eigen origamikikkers nu nóg hoger, terwijl de creaties slechter waren door de gebrekkige instructie. De ‘kopers’ gaven er nog minder geld voor dan in het eerste experiment. We waarderen onze eigen creaties dus hoger, omdat we er meer tijd en moeite insteken.

Zo pas je het Ikea-effect toe

Als je kijkt naar alle voorbeelden in dit artikel, dan is één ding wel duidelijk. Om je producten hoger te laten waarderen door je klanten, moeten ze er zelf iets aan doen. Neem dus niet ál het werk uit handen van je klanten of gasten, maar zorg ervoor dat ze zelf nog enige moeite moeten doen voor het eindresultaat. Zorg voor het Ikea-effect bij jouw klanten. Op die manier zullen ze jouw dienst of product hoger waarderen. Een paar ideeën:

  • Laat klanten zelf hun brood snijden in je supermarkt/bakkerij
  • Laat gasten zelf de saus over hun dessert gieten in je restaurant, of deels hun eigen gerecht maken
  • Bied de optie in je webshop om een product te customizen
  • Geef mensen een ietwat gebrekkige handleiding zodat ze meer moeite moeten doen voor het eindresultaat
  • Zoek naar mogelijkheden om je dienst of product te laten personaliseren door je klant
  • Verzin een manier waarop je klant de laatste hand kan leggen aan je product of dienst. Al is het maar door het plakken van een paar stickers, het uitzoeken van een aantal kleuren of het omzetten van een hostingpakket.

Hi! Mijn naam is Wendy Oude Veldhuis, marketingstrateeg en beïnvloedingspsycholoog met ruim 16 jaar ervaring in marketing en media. Wist je dat er meer dan 200 beïnvloedingstechnieken bestaan? Ik vertel je graag over de toepassingen, zowel in mijn blogs als in de trainingen en masterclasses die ik verzorg.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!