ABP breekt in op de online spaarmarkt

26 mei 2008, 03:47

{title}Gisteren las ik op de site van het Financieele Dagblad (inloggen verplicht) dat Loyalis, de uitvoeringsorganisatie van het grootste Nederlandse pensioenfonds ABP, Nederlandse leraren en ambtenaren een zeer concurrerend online spaaraanbod gaat doen. De 2,6 miljoen klanten van Loyalis kunnen een online rekening openen met een rente van 4,3%. Afgezet tegen andere online spaarinstellingen en met name de Nederlandse grootbanken is dit een zeer scherp aanbod.

Alleen buitenlandse aanbieders (The Economy Bank, AK Bank, Anadolubank, Credit Europe, Yapi Kredi Bank en de Amsterdam Trade Bank) hanteren een nog scherper tarief dat rond de 4,5% ligt. In vergelijking met Nederlandse aanbieders komen alleen SNS Reaal en AEGON Bank in de buurt met een percentage van 4,25%. Nadeel van deze proposities is echter een verplichte maandelijkse storting tussen EUR 50 en EUR 250/500. Een verplichting die Loyalis niet kent. Ten opzichte van de grootbanken Rabobank, Postbank en ABN AMRO biedt Loyalis tot 1,5% meer rente voor een zelfde rekening. (bron: Independer)

Komt de markt in beweging?

Grote vraag is uiteraard hoeveel ambtenaren en leraren er in beweging gaan komen en hun spaargeld overbrengen naar Loyalis. De buitenlandse spelers zijn met hoge rentepercentages succesvol geweest, en zijn fors gegroeid. Credit Europe, AT Bank, AK Bank en Argenta hebben gezamenlijk een verdubbeling gerealiseerd in 2007, zij zijn gegroeid van EUR 1,8 mld naar EUR 3,7 mld (bron: Financieel Dagblad 7-1-2008). Aan de andere kant leidt dit in de totale spaarmarkt van EUR 237 mld slechts tot een marktaandeel van 1,6% voor deze vier spelers (bron: CBS).

Grootste bottleneck voor de buitenlandse aanbieders is, naast de soms beroerde openingsprocessen, het gebrekkige vertrouwen in dergelijke banken onder consumenten. Dit ondanks het Deposito Garantiestelsel dat de inleg beschermt. Met name door deze switchbarrière is de entree van Loyalis interessant. Loyalis heeft onder ambtenaren niet te kampen met een gebrek aan vertrouwen, zij is immers de bekende pensioenuitvoerder voor de sector. In dit licht kunnen we de start van Loyalis op de spaarmarkt zien als een serieuze bedreiging voor het enorme marktaandeel van bijvoorbeeld Rabobank, met zo’n 38% de marktleider (bron: jaarverslag Rabobank). Al zal er aan de andere kant altijd een fors deel van de consumenten hun bank trouw blijven, alleen al omdat zij het prettig vinden om alle producten bij de huisbank onder te brengen.

Na mijn studie Economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam ben ik in 2001 gaan werken bij de ING Groep. Na diverse marketingfuncties binnen Postbank ben ik overgestapt naar IGH Consulting. Bij IGH Consulting werk ik als consultant in de Financial Services praktijk op strategie en business development opdrachten voor banken, verzekeraars, pensioenfondsen en branchevreemde toetreders. Naast het advieswerk ben ik binnen IGH initierend/ participerend in de ontwikkeling van diverse industry visies op het terrein van bijvoorbeeld: nieuwe distributiemodellen, retail finance, next generation consument en 'de nieuwe levens -en schadeverzekeraar'.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!