ACT Responsible toont in Cannes hoe reclamemakers de wereld kunnen verbeteren

2 juli 2007, 13:14

ACT Responsible expositie in Cannes - Ice CreamEr was veel discussie op het festival in Cannes over reclamecampagnes voor not-for-profit organisaties. De jury moest ‘Dove Evolution’ naar een andere categorie verplaatsen vanwege de regel dat het werk voor charitatieve instellingen geen Grand Prix mocht krijgen. De Green Lion die Al Gore kreeg was helaas een eenmalige publiciteitsstunt van de organisatie. Gelukkig konden festivalbezoekers een plek in het festivalpaleis vinden waar niet-commerciële campagnes centraal stonden, direct onder de beroemde trap met de rode loper. ACT Responsible organiseerde daar een expositie met als doel “showing how advertising professionals can use their core talent – creativity – to play a role in addressing today’s crucial world issues.” ACT verzamelt wereldwijd niet-commerciële campagnes en organiseert exposities in grote steden. ACT wil graag Nederlandse bureaus uitnodigen om hun werk beschikbaar te stellen voor deze exposities en de online ACT galerie. Hieronder zijn voorbeelden van campagnes die op mij veel indruk hebben gemaakt.

Young & Rubicam France for Surfrider Foundation

ACT Responsible - Murena

DraftFCB Lisboa for VII International Refugee Congress

ACT Responsible - Refugee

Young & Rubicam France for Surfrider Foundation

ACT Responsible - Glove

Leo Burnett Kyiv for ‘Victims of Chernobyl’ Program, Ukriainian Red Cross

ACT Responsible - Chernobyl

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    serge.fenenko@novocortex.com

    Dank je wel, Marc, voor je aanvullingen!

    ACT heeft nu al veel campagnes uit Zuid-America, maar nog te weinig uit Oost-Europa. De redenen: ACT is daar relatief onbekend, en de prijs van 200 euro voor TV en Print inzendingen is vaak een drempel in Oost-Europa waar je 40-80 euro betaalt voor een gewone festival entry. ACT was van plan om de ACT Responsible expositie in Moskou en andere grote steden van Oost-Europa te organiseren (het is vooral een kwestie van geld, omdat ACT van donaties en sponsoring leeft). En ze hebben besloten om voor het interactieve werk geen geld te vragen. 200 euro afschaffen voor Print en TV lukt wellicht niet omdat bewerkingskosten van deze inzendingen hoog zijn (op grote formaten printen of naar juiste formaten converteren voor de expositie).

    Ik zal je reactie vertalen voor ze. Ik heb ze ook aangeraden om meer online te gaan doen. Ze zijn nu te afhankelijk van de website van AdForum.


    3 juli 2007 om 08:51
    Houtlust

    Als je toch contact me ze hebt, laat ze samenwerken met de blogs op dit terrein. Of nog beter, laat ze die blogs sponsoren of er op adverteren 🙂


    3 juli 2007 om 10:10
    serge.fenenko@novocortex.com

    Goed idee! Ik heb je lijst met weblogs (incl. Houtlust.nl zelf) doorgezet aan de projectmanager van ACT.


    3 juli 2007 om 17:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!