ACT Responsible toont in Cannes hoe reclamemakers de wereld kunnen verbeteren

ACT Responsible toont in Cannes hoe reclamemakers de wereld kunnen verbeteren

ACT Responsible expositie in Cannes - Ice CreamEr was veel discussie op het festival in Cannes over reclamecampagnes voor not-for-profit organisaties. De jury moest ‘Dove Evolution’ naar een andere categorie verplaatsen vanwege de regel dat het werk voor charitatieve instellingen geen Grand Prix mocht krijgen. De Green Lion die Al Gore kreeg was helaas een eenmalige publiciteitsstunt van de organisatie. Gelukkig konden festivalbezoekers een plek in het festivalpaleis vinden waar niet-commerciële campagnes centraal stonden, direct onder de beroemde trap met de rode loper. ACT Responsible organiseerde daar een expositie met als doel “showing how advertising professionals can use their core talent - creativity - to play a role in addressing today’s crucial world issues.” ACT verzamelt wereldwijd niet-commerciële campagnes en organiseert exposities in grote steden. ACT wil graag Nederlandse bureaus uitnodigen om hun werk beschikbaar te stellen voor deze exposities en de online ACT galerie. Hieronder zijn voorbeelden van campagnes die op mij veel indruk hebben gemaakt.

Young & Rubicam France for Surfrider Foundation

ACT Responsible - Murena

DraftFCB Lisboa for VII International Refugee Congress

ACT Responsible - Refugee

Young & Rubicam France for Surfrider Foundation

ACT Responsible - Glove

Leo Burnett Kyiv for ‘Victims of Chernobyl’ Program, Ukriainian Red Cross

ACT Responsible - Chernobyl


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Die discussie over sociale campagnes tijdens de Cannes Lions komt steeds weer terug, maf want het speelt al jaren dat sociale campagnes niet mee kunnen dingen naar de hoogste prijzen. Het argument, sociale campagnes spelen in op het gevoel van de ontvanger en kunnen niet objectief beoordeeld worden, vind ik vreemd. Elke goede campagne, profit en non-profit, moet een emotie oproepen.
    En ook de ergernissen over Cannes dat de Cyber Lions geen afspiegeling zijn van wat er werkelijk allemaal wereldwijd gemaakt wordt is veel breder. Ook op het terrein van sociale campagnes zijn het de grote spelers die in de prijzen vallen. Ook dit jaar zijn het weer het WNF en Amnesty die met met de meeste prijzen naar huis gaan. De campagnes met wat meer subversieve inhoud zie je in Cannes niet langskomen. Het blijft allemaal wat veilig en braaf. Is dat erg? Ik weet het niet. Het is lijkt me inherent aan een groot festival.

    Snel bladerend geeft ook deze nieuwe site van ACT een vergelijkbaar beeld. VS, Europa en Azië geven de toon aan lijkt het wel. De werkelijkheid is anders. Midden en Zuid-Amerika en een aantal Oost-Europese landen brengen ons regelmatig mooi werk.

    Ik wil niet teveel zeuren, de site van ACT is goed verzorgd en toont aan social campaigning een volwaardige discipline is. Alleen het interactieve aspect is vaak nog wat mager.

    ACT heeft trouwens al een tijd een andere database online staan. In samenwerking met het Franse ADEME staan er zo'n 1000 campagnes over duurzaamheid hier.

    En we hebben natuurlijk een aantal aardige blogs :-)
    - theblong
    - Campagne Sociali
    - Comunicando il Sociale
    - MASR Marketing Alternativo Socialmente Responsable
    - Les Agitateurs de solidarité
    Ik heb het idee dat ik er één vergeet maar kan niet meer op de naam komen :-)

    En dan hebben we nog een hele rits Social Marketing bureau's en blogs, vooral in de VS en Azië booming business. Ik mis zoiets nog in ons land.

    geplaatst op
  • Dank je wel, Marc, voor je aanvullingen!

    ACT heeft nu al veel campagnes uit Zuid-America, maar nog te weinig uit Oost-Europa. De redenen: ACT is daar relatief onbekend, en de prijs van 200 euro voor TV en Print inzendingen is vaak een drempel in Oost-Europa waar je 40-80 euro betaalt voor een gewone festival entry. ACT was van plan om de ACT Responsible expositie in Moskou en andere grote steden van Oost-Europa te organiseren (het is vooral een kwestie van geld, omdat ACT van donaties en sponsoring leeft). En ze hebben besloten om voor het interactieve werk geen geld te vragen. 200 euro afschaffen voor Print en TV lukt wellicht niet omdat bewerkingskosten van deze inzendingen hoog zijn (op grote formaten printen of naar juiste formaten converteren voor de expositie).

    Ik zal je reactie vertalen voor ze. Ik heb ze ook aangeraden om meer online te gaan doen. Ze zijn nu te afhankelijk van de website van AdForum.

    geplaatst op
  • Als je toch contact me ze hebt, laat ze samenwerken met de blogs op dit terrein. Of nog beter, laat ze die blogs sponsoren of er op adverteren :-)

    geplaatst op
  • Goed idee! Ik heb je lijst met weblogs (incl. Houtlust.nl zelf) doorgezet aan de projectmanager van ACT.

    geplaatst op
  • There is not another simple way to get excellent mark than to compose the free essays close to this topic and it’s, as well, easy to purchase the speeches essay at the essays writing service.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.