Adblockers: wat hebben marketeers er aan?

13 september 2018, 09:00

Adblockers zijn een uitkomst voor consumenten. Tegelijkerlijk maken ze het werk van marketeers een stuk lastiger. Maar is dat wel zo erg?

Het gebruik van adblockers neemt elk jaar toe. 27 procent van de Nederlanders gebruikt een adblocker zodat ze minder online advertenties te zien krijgen. Ik vind het trouwens opvallend dat op mobiele devices slechts 11 procent een adblocker gebruikt, maar dat terzijde.

Deze toename kun je als vervelend ervaren, met name als je marketeer bent. Logisch, want die adblockers maken het een stuk lastiger om jouw doelgroep te bereiken. Maar de cijfers zijn nog niet desastreus. Nog steeds krijgt 73 procent gewoon alle advertenties te zien. Als ze tenminste geen Google Chrome gebruiken. Toch kunnen we de adblocker niet negeren.

“Meer adblockers is waardevol signaal”

Deze toename in gebruik geeft een waardevol signaal af. Een signaal vanuit de consument. Ze zijn die irritante advertenties beu, wat een logisch gevolg is van een jarenlange overkill aan online advertenties.

Dit kunnen we niet negeren. Volgens mij is het dan ook de hoogste tijd voor nieuwe manieren van adverteren die beter aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep.

Coalition for Better Ads

Uiteraard zijn er meerdere factoren die aansturen op een nieuwe werkwijze. Niet alleen die adblockers dwingen bedrijven waardevolle advertenties en content te maken. De AVG doet dat ook. Pas na een vrijwillige opt-in van de bezoeker mag je gegevens verzamelen. Als jouw advertenties vooral irritatie opwekken, is de kans klein dat ze daar toestemming voor geven.

De oplossing? Advertenties maken die minder irritant zijn en beter aansluiten bij de bezoekers van websites. Maar wat is nou irritant? Daar zijn natuurlijk heel veel meningen over. De Coalition for Better Ads (CfBA) probeert daar een antwoord op te geven.

“Consument wil liever geen full-screen, pop-up of autoplay-video’s”

Zo zien bezoekers liever geen advertenties die het hele scherm overnemen (full-screen), pop-ups of ads die automatische geluid afspelen, eigenlijk alles wat de gebruikerservaring verstoort.

De CfBA heeft standaarden opgesteld waar advertenties aan moeten voldoen om als relevante advertentie te boek te staan. Alleen dan wordt jouw advertentie getoond aan jouw doelgroep. Deze ontwikkeling kan ik alleen maar toejuichen. Net als de beslissing van Google om in hun Chrome-browser advertenties te blokkeren die niet voldoen aan de CfBA-voorwaarden.

Effect van adblockers op outstream-video?

Adblockers hebben effect op alle advertentievormen, ook op outstream-video. Zo blokkeert Google autoplay-video’s die direct geluid beginnen af te spelen. Volkomen terecht, vind ik. Er is niks irritanter dan een advertentie die geluid afspeelt zonder dat de gebruiker daar om heeft gevraagd.

Hou daar dus rekening mee als je kiest om outstream-video in te zetten in je campagne. Het is sowieso goed om te zorgen dat de boodschap van jouw video ook overkomt zonder geluid. Op een mobiel apparaat browsen mensen vaak in eerste instantie zonder geluid. Zorg bijvoorbeeld voor ondertiteling of een goede call-to-action die uitnodigt tot interactie.

Nike heeft het begrepen

Adblockers dwingen ons dus op een andere manier te werken. Dit past precies in de ontwikkeling waarbij reclame en andere marketingboodschappen niet langer alleen moeten zenden. Ze moeten juist meerwaarde bieden. Door content te delen die relevant is voor de doelgroep, door rekening te houden met het type medium waar je zichtbaar wilt zijn of door zich te mengen in het maatschappelijke debat. Zoals de recente campagne van Nike met de omstreden American Football-speler Colin Kaepernick.

Het is een gave campagne met duidelijke identiteit van Nike. De video is nice to watch en heeft een duidelijke boodschap. Alleen jammer van de ondertiteling… “Don’t ask if your dreams are crazy. Ask if they’re crazy enough.”

Behalve deze mooie video van Nike, waren er weer een paar outstream-video’s die ons opvielen afgelopen maand.

De beste outstream-video’s van augustus

1. Nissan: Qashqai

Creatie: Nissan, OMD en Streamads

Media: OMD

Dit is de winnaar van augustus. Nissan maakt op een originele manier gebruik van de interactieve mogelijkheden van video. De verschillende buttons linken naar een specifieke pagina waardoor de interacties in de video goed meetbaar zijn.

2. KvK: Internationaal ondernemen

Creatie: Havas Lemz

Media: Initiative

Prima creatie! Het logo van de KvK is zichtbaar, de video is ondertiteld en met 20 seconden is deze niet te lang. Gecombineerd met het zakelijke umfeld waarin de video zichtbaar is maakt het een mooie case.

3. Bavaria: Swinckels

Creatie: Dawn

Media: Mindshare

Goede aansprekende video waarin het merk Swinckels direct zichtbaar is.

Erik Dubbeldeman zet sinds dit jaar voor Marketingfacts elke maand de drie beste outstream-video’s op een rij.

Oprichter en mede-eigenaar van Streamads. Houdt zich bezig met native video advertising. Verantwoordelijk voor sales en marketing. Passie voor technologie en innovatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    MarcvdMeulen

    Natuurlijk helemaal niet erg dat het ons dwingt een beetje creatief te zijn, Leuke voorbeelden!


    13 september 2018 om 09:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!