Adfact: bol.com topt lijstje offline ad spend Sinterklaas met 5,3 miljoen euro

15 december 2021, 09:49

Rondom Sinterklaas is ook in 2021 door bedrijven ruim geld uitgegeven aan advertenties: meer dan 24,5 miljoen euro. Webwinkel bol.com staat bovenaan; de webgigant heeft bijna 5,3 miljoen euro uitgegeven aan offline advertenties (op radio, tv, bladen en buitenreclame) rondom Sinterklaas. Dit blijkt uit onderzoek naar bruto mediabestedingen van monitoring bedrijf Adfact, zo meldt het bedrijf vanmorgen in een persbericht.

Inventarisatie ATL massamedia campagnes in Nederland

Adfact monitort, rapporteert en analyseert reclame uitingen: op dagelijkse basis inventariseert het alle ATL massamedia campagnes in Nederland. Voor de (bruto) mediabestedingen rondom Sinterklaas heeft het bedrijf gekeken naar advertenties op radio, tv, in (dag)bladen en Out of Home (zoals abri’s) rondom Sinterklaas tussen 1 november en 5 december van dit jaar.

De totale bruto mediabestedingen in deze periode waren ruim 578 miljoen. Van deze uitgvaven was 4,2% (24,5 miljoen) gericht op Sinterklaas. “Dit lijkt veel, meldt het persbericht, “maar vergeleken met de totale bestedingen aan het uit Amerika overgewaaide Black Friday, in de laatste week van november, valt het mee. Rondom deze koopjesdag werd door Nederlandse adverteerderers meer uitgegeven: ruim 28 miljoen euro.”

Afbeelding: Top 10 merken bruto mediabestedingen Sinterklaas verdeeld naar mediumtype.

Detailhandel grootste adverteerder Sinterklaas

De Nederlandse detailhandel heeft de meeste bruto mediabestedingen in de categorie Sinterklaas: ruim 91% van deze totale bestedingen kwam hieruit (22,4 miljoen euro), gevolgd door de ‘media’: ruim 657 duizend euro (of 2,7% van de Sinterklaas mediabestedingen).

Opvallend genoeg, wellicht door de aanwezigheid van een lockdown, is er niet door de warenhuizen en speelgoedzaken, maar levensmiddelenzaken het meest uitgegeven aan advertenties voor Sinterklaas: ruim € 11,5 miljoen. Verder in de top 5 van branches: warenhuizen op 2 (€ 6,6 miljoen), drogisterijen en parfumerieën op 3 (€ 1,4 miljoen), boekwinkels op 4 (€ 895 duizend) en zaken met huishoudelijke artikelen op 5 (€ 828 duizend).

Het bedrijf met de meeste bruto mediabestedingen aan Sinterklaas was dit jaar dus voor webgigant bol.com: bijna € 5,3 miljoen euro.

In onderstaande grafiek: de top 10 grootste merken met betrekking tot de bruto mediabestedingen aan Sinterklaas. Hier zie je op de linkeras de verhouding van de Sinterklaas bestedingen ten opzichte van de ‘overige’ bestedingen. Aan de rechterkant zie je de totale bruto mediabestedingen van deze merken (inclusief en exclusief Sinterklaas). Bijvoorbeeld: bol.com heeft bijna 70% aan Sinterklaas besteed en ongeveer 30% aan overige.

Over het onderzoek

Adfact slaat alle televisie- en bioscoop commercials, radiospotjes, dagblad- en tijdschrift advertenties, buitenreclame-, online display- en video uitingen op. Daarnaast verrijkt het bedrijf de opgeslagen uitingen met informatie over o.a. merk, concern, branche, productlijn, mediawaarde, mediabureau, heading en verschijningsdatum. Daarbovenop kunnen aan reclame-uitingen branchespecifieke kenmerken worden toegevoegd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!