Advertentiecampagne over de gevolgen van filmpiraterij

24 juli 2003, 04:09

De Amerikaanse filmindustrie lanceert een publiciteitscampagne om mensen te informeren over de gevolgen van filmpiraterij.

In spotjes van 30 seconden, die vanaf donderdag bij 35 Amerikaanse televisiestations te zien zijn, vragen zij aandacht voor de gevolgen van plagiaat voor hun baan. Vanaf vrijdag is deze boodschap ook te zien in het voorjournaal van zo’n 5000 bioscopen. De Motion Picture Association of America (MPAA) denkt dat de filmindustrie jaarlijks 3 tot 4 miljard dollar misloopt door het illegaal kopi?ren van analoge videobanden.

Maar juist de nieuwe vormen van plagiaat, het kopi?ren van dvd’s en het uitwisselen van films via internet, baren de filmindustrie grote zorgen.

In de Verenigde Staten werd vorig jaar bijna 479 miljard dollar uitgegeven aan films, tv-shows, muziek, videospelletjes en andere producten met auteursrecht. Het land exporteerde in 2001 ongeveer 89 miljard dollar aan auteursrechtelijk beschermd werk. Films waren goed voor 14,7 miljard dollar.

In de filmbranche werken ongeveer 583.000 Amerikanen. Volgens de MPAA denken veel mensen dat een filmpje meer of minder niet uitmaakt voor de rijke jongens uit de filmindustrie. “Maar de meeste van onze werknemers zijn gemiddelde burgers met studerende kinderen en een hypotheek te betalen”, aldus een woordvoerder.

Bron:

http://nu.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!