Adverteren op je eigen naam, wel of niet doen?

14 september 2016, 09:00

Is het nou wel of niet slim om te adverteren op je eigen bedrijfsnaam in Google Adwords? Het is en blijft een vraag waarmee veel bedrijven worstelen, terwijl het antwoord in de meeste gevallen eigenlijk vrij makkelijk is. Om het antwoord beter te begrijpen, eerst wat achtergrondinformatie.

Adverteren op merknaam

Met Google Adwords kun je bieden op de zoektermen waarbij Google jouw advertentie laat zien. Uiteraard wordt er ook veel gezocht op merknamen, dus daar kun je ook op bieden. Als een merknaam beschermd is en dit bekend is bij Google, zijn er wel wat beperkingen. Zo kun je wel adverteren op een beschermde merknaam, maar mag je de merknaam niet in je titel of tekst terug laten komen, maar wel in de zichtbare url, tenzij je toestemming krijgt van de eigenaar van de merknaam. Er zijn hierop nog wat specifieke uitzonderingen, meer daarover vind je hier.

De belangrijkste reden om te adverteren op je eigen merknaam is dan ook een ‘verdedigingstactiek’. Concurrenten kunnen immers ook op jouw merknaam bieden. Een aantal jaren geleden was er nog sprake van een ‘gentlemen’s agreement‘ in de reisbranche, waarbij de reisbureaus de intentie hadden om niet meer op elkaars merknamen te bieden. Daar is, begrijpelijk, niet veel van terecht gekomen. Met zoveel verschillende spelers in de competitieve reisbranche kon je erop wachten tot de eerste partij de afspraak zou doorbreken.

Waarom niet

Er zijn twee redenen waarom je niet op je eigen merknaam moet adverteren.

  1. Monopolie. Als je met je bedrijf in een absolute monopoliepositie zit, heb je misschien de luxe dat je niet op je eigen merknaam hoeft te adverteren. (Maar in de meeste gevallen is er altijd wel een vorm van concurrentie aanwezig.)
  2. Budget. De eeuwige beperking van iedere marketeer is een gelimiteerd budget. De beste tip in dat kader: maak je campagnes meetbaar, zodat er budget vrijgemaakt kan worden.

Waarom wel

Hier zijn vier redenen waarom je wél op je eigen merknaam moet adverteren.

  1. Als jij het niet doet, doet een ander het wel. Concurrenten kunnen op je merknaam adverteren, dus wees slim en wees ze voor. Omdat jouw kwaliteitsscore beter zal zijn op je eigen merknaam, kost het je minder en zul je eerder bovenaan staan. Ook als je niet 100 procent zeker weet of je concurrent adverteert, is het verstandig om te doen. Door slim gebruik te maken van locatietargeting kunnen concurrenten je ook uitsluiten van hun advertenties, waardoor jij ze niet ziet, maar ‘gewone’ klanten wel.
  2. Controle over je uitstraling. Met alleen organische resultaten heb je slechts beperkt invloed op je uitstraling. Bovendien heb je geen invloed op hoe snel wijzigingen worden opgepakt door Google. Via AdWords kun je direct iets communiceren, bijvoorbeeld een tijdelijke actie. Daarnaast kun je met de beschikbare extensies meerdere zaken communiceren, zoals je USP’s door de highlight-extensies of je telefoonnummer door de oproep-extensies.
  3. Spreid je winkansen. Door ook te adverteren op je merknaam, ben je niet alleen meer afhankelijk van organische resultaten. Normaal gesproken scoor je een kwaliteitsscore van 10/10, waardoor je vaak bovenaan komt en je daarmee een groter aandeel hebt in de resultaatpagina.
  4. Algemene verbetering van kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore van Google blijft een black box, maar veel wijst erop dat de totale prestaties van de adverteerder worden meegenomen in de berekening. Door op je merknaam te adverteren (waarop je een kwaliteitsscore hebt van 10/10) zal het gemiddelde van je gehele account verbeteren. Uiteindelijk kan dat zelfs resulteren in een lagere CPC, dus je zou er in het ideale geval de kosten mee terug kunnen verdienen.

In de meeste gevallen is het dus aan te raden om op je eigen merknaam te adverteren. Nog steeds niet overtuigd? Google dan maar eens op ‘Google AdWords’ en bekijk de advertenties.

Teun van den Acker
Head of Digital bij TEAM LEWIS

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jeroen Smit

    De redenen die je geeft bij “Waarom niet” kunnen naar mijn mening beter en completer.

    Bij veel bedrijven die op eigen naam via Adwords adverteren zijn de kosten van die woorden zeer laag. Het moeten dan wel namen zijn die niet bedacht zijn met belangrijke zoekwoorden erin (zoals goedkopeprinterinkt.nl). Dan heb je bij het bepalen van je bedrijfsnaam ook ervoor gekozen om altijd in concurrentie te blijven.

    Er is nog een andere reden om het niet te doen. Deze heeft te maken met SEO. De positie van je website en de verschillende producten/diensten/pagina’s binnen de organische zoekresultaten wordt bepaalt op basis van vele factoren. CTR van je organische resultaten is er 1 van. Als je adverteert met je bedrijfsnaam heeft dit uiteraard direct gevolgen op het CTR van je belangrijkste zoekwoord: je bedrijfsnaam. Normaal is hier het CTR heel hoog, maar omdat er ook een advertentie boven komt te staan zullen beide posities elkaar beconcurreren, met als resultaat lager CTR.

    En als je het wel doet, om welke reden dan ook, zorg dan wel dat je de resultaten van je campagne(s) goed onder de loep neemt.

    Je ziet nog wel eens totaal resultaten waar de conversies die via bedrijfsnaam zijn binnengekomen bij de rest wordt opgeteld. Hierdoor krijg je een onrealistisch beeld van de werkelijke kosten van een conversie via de andere zoekwoorden.

    Leuke manier voor een SEA specialist om de resultaten van zijn inspanningen net wat beter te laten lijken dan ze eigenlijk zijn.


    14 september 2016 om 13:11
    Bob Meijer

    @Teun, het is jammer dat adverteerders deze best-practice vaak links laten liggen vanwege budget gerelateerde kwesties of redenen als “we hebben al een organische toppositie”. Naast de vier redenen die je noemt om wél te adverteren op branded keywords heb ik de volgende aanvullingen:

    – Door een organische toppositie met een branded tekstadvertentie te combineren stijgt het totale verkeer naar de website;

    – Het verkeer is beter te sturen;

    – Branded keywords zijn een steal.

    Wanneer adverteerders sceptisch blijven over de voordelen van branded campagnes, kun je jezelf (en de klant) de volgende vragen stellen:

    – Wat gebeurt er met het totale verkeer wanneer de branded campagnes aan/of uit worden gezet?

    – Stijgt het conversiepercentage en verkoopvolume wanneer de branded campagnes aan staan?

    @Jeroen, door branded keywords te isoleren in branded campagnes en deze vervolgens uit te sluiten op campagneniveau bij alle andere campagnes, blijven de resultaten realistisch en transparant. Bovendien zijn de resultaten veel makkelijker te rapporteren c.q. te evalueren.


    14 september 2016 om 14:20
    teunvandenacker

    Hi Jeroen,

    Bedankt voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens dat het artikel niet compleet is en er nog vele andere redenen, zowel voor als tegen, te bedenken zijn.

    Maar met de SEO reden die je aandraagt ben ik het niet eens. Als het adverteren op je eigen naam een negatief effect zou hebben op je CTR van je eigen organische resultaat, dan heeft dat het toch ook op alle andere partijen die ranken op hetzelfde keyword (ook al is het je bedrijfsnaam)? Het lijkt me logischer dat Google haar algoritme heeft gebaseerd op een relatieve CTR voor uitsluitend de organische resultaten. Sterker nog, het kan juist een prima strategie zijn om door middel van SEA de eerste 2 posities in te nemen in plaats van alleen afhankelijk te zijn van je #1 organische positie.


    15 september 2016 om 06:25
    Joran van Diermen

    Hoi Teun,

    Bedankt voor je artikel, leuk en snel te lezen!

    Het adverteren op je eigen naam is voor mij ook een must, vooral wegens alle opties die Google Adwords voor je biedt.

    Denk dan aan de advertentie extensies als verkopersbeoordelingen, oproepextensies, highlight extensies (voor je USP’s) en bij gebruik van apps de app extensie. Dankzij de handmatige opties kan je zelf ervoor zorgen dat zoekopdrachtgever meer informatie krijgt. Dit aangevuld met SEO en Google Mijn Bedrijf zorgt voor een sterk eerste zicht van je bedrijf.

    De reden van Jeroen over een negatief effect van je CTR vind ik een vreemde opmerking. Alsof je met oogkleppen kijkt naar individuele resultaten. Uiteindelijk draait het (heel misschien een beetje kort door de bocht) om één doel en dat is het verkeer vanuit Google naar je website, of dit dan via SEO of SEA gaat maakt voor je merknaam niet uit (met uitzondering van je budget uiteraard). Zoals eerder genoemd, een goed gevulde combinatie van drie opties op je merknaam in Google zorgt voor een prima ‘startpagina’!


    16 september 2016 om 08:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!