“Alles wat geautomatiseerd kan worden, zal geautomatiseerd worden”

26 november 2018, 14:00

Menno Weij over disruptive-in-eigen-business VraagHugo

Een markt verstoren gebeurt vaak door buitenstaanders. Zij hebben niks te verliezen bij verandering en kunnen alleen maar winnen bij een nieuwe situatie. Dat is anders in het geval van VraagHugo. De site biedt ondernemers de mogelijkheid om eenvoudig zelf huis, tuin en keukencontracten op maat te maken, zonder dat daar een dure jurist of advocaat aan te pas komt. Het concept is mede bedacht door SOLV, een advocatenkantoor gespecialiseerd in technologie, media en communicatie. Daarmee knagen zij aan hun eigen werk. Bewust, zegt jurist en partner Menno Weij.

“Er zijn mensen die zeggen dat ze een business kunnen draaien op NDA’s, geheimhoudingsverklaringen. Ik denk dat je het daar op termijn niet van moet hebben, het is een dood spoor. Alles wat geautomatiseerd kan worden, zal toch geautomatiseerd worden.”

Nu al kun je veel van de eenvoudige contracten op internet vinden. VraagHugo voegt daar een juridische check aan toe. “Wij werken met veel verschillende versies van hetzelfde document aan de achterkant en schakelen al naar gelang nodig is. Al naar gelang wat jij op onze vragen antwoordt. En dat zijn soms ook open vragen.” Daarin zit het grote verschil met zelf knippen en plakken: “Het idee achter Hugo is nou juist dat je met een slimmevragen-flow aan de achterkant, de juiste vragen moet beantwoorden en je dus zeker weet: dit is een goed op maat toegespitst contract voor de situatie waarvoor ik het nodig heb.”

Abonnement

VraagHugo vraagt 79 euro per contract, maar het is ook mogelijk een jaarabonnement voor 149 euro per jaar af te sluiten. Dan heb je onbeperkt toegang tot het volledige aanbod. “We willen graag dat mensen een abonnement nemen. Dat zijn de terugkerende geldstromen.” Mensen met een abonnement krijgen automatisch een alert wanneer wetten veranderen en contracten moeten worden aangepast. “Je moet dan nu nog het contract opnieuw invullen, maar we willen er naartoe dat het straks helemaal klaar staat volgens de laatste richtlijnen.”

“VraagHugo zet in op low end werk”

High end en low end

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat VraagHugo acquisitie doet voor SOLV. “Toen ik laatst door iemand werd gebeld die een NDA nodig had, heb ik gezegd: dat wil ik best doen, maar ik denk dat je het in Hugo in een kwartier zelf kunt doen. Zo gezegd, zo gedaan. Het was precies wat hij zocht, maar diezelfde klant belt wel nog met mij als er paniek is met een datalek bijvoorbeeld en ik waarde kan toevoegen.”

“Voor dat low end werk, het productiewerk of knippen en plakken: daar is nu het alternatief VraagHugo voor. Dan moet je dus ook nee durven zeggen. Bij SOLV zeggen we nu: wij kunnen dat nooit voor dezelfde prijs doen als Hugo. Maar wij laten wel zien waar we wel waarde kunnen toevoegen: het high end werk.”

Disruptive

Niet iedere advocaat is blij met VraagHugo, zoals disruptie van markten vaak met wantrouwen en tegenwerking wordt ontvangen. “We kennen allemaal de Hema-notaris: de online notaris in een notendop. Een briljant idee, maar wat gebeurt er dan? De man achter de Hema-notaris komt in de problemen bij zijn eigen beroepsgroep, die heeft gewoon een klacht aan zijn broek gehad. Daar merkte je dat ze het niet konden hebben dat iemand out of the box, disruptive, ging schakelen. Terwijl dat wel is wat klanten willen. Datzelfde merk je bij iets als Uber: dat wordt aan alle kanten tegengewerkt vanuit de taximarkt, terwijl de behoefte vanuit de klant er is. Zo werkt het ook met je notaris. Het gaat er dus gewoon komen, linksom of rechtsom.”

“Linksom of rechtsom, het gaat er komen”

De documenten in VraagHugo zijn op dit moment alleen geschikt voor kleine ondernemers op de Nederlandse markt, maar uitbreiding volgt. Zo zijn er concrete plannen om ook in het buitenland te lanceren. Dat zal door lokale partijen worden gedaan. Om die reden wordt het sublabel Instatree opgezet: “We willen de stap zetten naar grotere bedrijven en ook naar de advocatuur zelf. Dat je dankzij de slimme vragen aan de achterkant als het ware je eigen content kunt maken. Een soort van white label gedachte, met je eigen templates, met je eigen documentatie, intern voor jezelf bruikbaar of voor je eigen klanten. Dat is voor ons een volgende stap. Maar we willen nog veel meer. Dit is pas het begin.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!