API’s kijken en opvoeden met Yahoo!

9 maart 2006, 01:20

Yahoo! op Times Square New York

Yahoo! heeft weer een paar API’s vrijgelaten om mee te spelen. De nieuwste API’s zijn de API’s van Yahoo! -Photo, -Myweb 2.0 en-Calendar. Daarnaast zijn nu ook de mashups van bestaande API’s te bewonderen in de API galerij. Alles API is nu te vinden op hun developer website. Door API’s beschikbaar te stellen aan derden worden er vele nieuwe diensten gebouwd bovenop de bestaande applicaties van Yahoo!

Iedere mashup kan in een later stadium weer van waarde zijn omdat het in feite een vorm van segmentatie is die Yahoo niets kost. Google heeft ook al een tijd een API lab maar belangrijk verschil is dat het de developers minder vrijheid geeft dan Yahoo! Bij Yahoo! mag de developer zelf ook nog wat verdienen aan zijn mashup. Google verbied het commercialiseren van zijn mashups maar behoud zelf wel het recht voor om inkomsten te gaan creëren vanuit deze maps doormiddel van adwords. Yahoo! vertrouwd dan ook veel meer op de kracht van zijn gebruikers dan Google. Yahoo werkt onder andere samen met Kayak en Rollyo en heeft het afgelopen jaar onder andere Flickr, Webjay en Del.icio.us gekocht.

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!