Beltonen big business, straks

3 augustus 2003, 09:23

Volgens een onderzoek van Strategy Analytics zal de markt voor beltonen in 2008 verdubbeld zijn in vergelijking met 2003. De analisten voorspellen dat met name mobiele belbedrijven hiervan gaan profiteren.

Strategy Analytics heeft een rapport uitgebracht over ‘echte muziek beltonen’, de opvolger van meertonige ringtones. De wereldwijde markt voor deze miniscule databestandjes bedraagt 4 miljard dollar, aldus de onderzoekers.

De onderzoekers maken een onderscheid tussen de oude bekende, eentonige beltonen, de polyfone beltonen en ‘real music ringtones’. De laatste categorie betreft beltonen die gebaseerd zijn op de originele opnamen van een artiest. Platenmaatschappijen zoals BMG, Sony Music, EMI, Warner Chappell en Universal zullen zich actief met deze lucratieve markt gaan bemoeien.

Binnen de komende vijf jaar zullen platenmaatschappijen beltoonproductiebedrijven gaan opkopen, er komt een consolidatie in deze markt, zo zegt analist Nitesh Patel. Ook zullen platenmaatschappijen wellicht zelf ringtones gaan produceren.

Maar de uiteindelijke winnaars zijn de belbedrijven, die zowel de telefoons verkopen, het netwerk beheren, de e-commerce applicaties hebben, en een portaalfunctie vervullen: ze zijn het betrouwbare startpunt voor consumenten.

Binnen de industrie werd er met verbazing gekeken naar het plotselinge succes van ringtones. Op internet waren al jarenlang deze downloadbare muziekjes te vinden, voordat belbedrijven zelf deze tonen (voor veel geld) aan consumenten wisten aan te bieden.

Maar volgens de koffiedikkijkers laten de mobiele belbedrijven zich geen tweede maal verrassen: ze beginnen langzamerhand te concurreren met het aanbod van downloadbaar vermaak, de prijzen zullen dalen en de marketing zal verbeteren.

Bron:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!