Boter bij de vis

29 september 2005, 18:42

imageVanmiddag was het seminar Boter bij de vis in het Media Plaza, waarvan MarketingFacts een van de partners was. Met Igor Beuker (oa voorzitter IAB) als dagvoorzitter werden zo’n 100 marketeers de hele middag meegenomen in de wereld van accountability.

Accountability geeft marketeers inzicht in de effecten van communicatieinspanningen. Focus van de middag lag op de inzet van interactieve marketing, om zo de meet- en stuurbaarheid van campagnes te optimaliseren.

Accountability en marketing

De aftrap werd gegeven door Igor Beuker zelf. Een motiverend verhaal, waarin hij probeerde aan te geven hoe je als (online) marketeer aan moet kijken tegen meten. Naar zijn mening ligt de focus hierbij nog veel teveel op aantallen hits of kliks bij campagnes. Aantallen ?kliks? zeggen niets. Belangrijker is het wat de kosten van een campagne zijn en wat er uiteindelijk onder de streep overblijft aan inkomsten. Accountability is op die manier een methode om beetje bij beetje de conversie te verhogen. Steeds beter luisteren naar de consument zal de tendens worden, in plaats van steeds harder schreeuwen.

Als stelling voor de rest van de middag noemde hij ?Accountability is leuk voor bij de borrel, maar marketeers willen blijkbaar niet meten?. Deze stelling ondersteunde hij met gegevens uit de SpinAwards Monitor 2004. In dit onderzoek gaven marketeers aan kanalen goed te kunnen meten, maar dat eigenlijk weinig te doen. Bang zijn om afgerekend te worden op de behaalde resultaten speelt hierin mee.

Volgende spreker was Jasper Hundepool van de E-COM commissie van de VEA. Hij sprak naar aanleiding van zijn white-paper ?Online media & effectmeting? (PDF). Zijn belangrijkste conclusie: ?Time is the new currency?.

Parallelsessies

Tijdens de parallelsessies werden een vijftal cases gepresenteerd, waarvan er 3 bijgewoond konden worden. Helaas moest ik hierdoor de cases ?Het succes van de Citroen C1? (door Clockwork) en ?Conversiegericht adverteren bij zoekmachines? (door Marktplaats/eBay en Checkit) overslaan.

De case over webanalyse (door Netstone/Webtrends en Bugaboo) ging over de mogelijkheden van het Webtrends systeem voor Bugaboo. Bottomline van het verhaal is dat letterlijk alles binnen de website meetbaar is gemaakt. Een andere ?case? was die van Marc Duindam van Google. Hij sprak de verwachting uit dat alle online marketeers van nu binnen 5 jaar Marketing Directors van de grote ondernemingen zullen zijn. Oorzaak hiervan is het steeds sneller naar elkaar toegroeien van kanalen, waarbij de focus steeds meer richting Internet verschuift.

image De case met de meeste cijfers kwam van mBuyu. Ze presenteerden een case voor de Otto waarvoor een affliate programma opgezet is. Dit programma maakt gebruik van een dochterpagina van Startpagina (kinderkleding.pagina.nl). Op deze pagina zijn tekstlinks geplaatst, wat een unieke test is geweest. De conversiecijfers (3-5%) bleken hierop vele malen hoger te zijn dan bij gewone banners of advertorials (max. 3%).

Daphne / Erwin van Lun

Na de parallelsessies sprak Arie den Boon van Daphne Communication Management BV. De strekking van zijn verhaal is dat campagnes niet pas na afloop meetbaar moeten zijn. Tijdens de hele loopduur moet het effect meetbaar en direct (desnoods iedere dag) bij te stellen zijn. Aan het einde van de campagne zal er meer conversie overblijven, doordat de campagne steeds is geoptimaliseerd. Daphne heeft een systeem ontwikkeld die dit tussentijds meten mogelijk maakt, met de naam Marketing Dashboard.

Afsluiter van de middag was Erwin van Lun, schrijver van het boek ?Van massamerk naar mensmerk? (met weblog). Hij hield een filosofisch verhaal over de positie van marketing over een aantal jaren. Op zeer amuserende manier schetste hij een beeld, vergelijkbaar met de film Minority Report. Zijn boodschap: ga de consument een ervaring bieden.

Robert de Boer
eigenaar bij Lead Today

Robert de Boer is oprichter van Lead Today (voorheen New Kitd), een bureau voor online leadgeneratie. Lead Today heeft één doel: leads genereren op uw website. Veel mensen bezoeken en verlaten een website zonder er iets te doen of achter te laten. Lead Today pakt dit probleem aan. Een mix van techniek, vormgeving, content en redactie verandert anonieme websitebezoekers in gekwalificeerde leads. Met onze modulaire aanpak kunt u leadgeneratie stap voor stap integreren in uw bestaande website of een compleet nieuwe website bouwen. Robert de Boer studeerde Bedrijfskundige Informatica en vulde deze opleiding aan met de Post HBO CRM opleiding (Beeckestijn Business School). Eerder werkte hij voor bureau's als Lectric, E-Village en Branddoctors. In 2006 werd hij onderscheiden met de DeMeter Award 2006, een vakprijs voor 'aanstormend marketingtalent'. Hij is tevens bestuurslid bij DeMeter, met innovatie als portefeuille, en was een van de initiefnemers van Resultblog, hét weblog over direct-marketing.

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Robert, mooi overzicht van de sprekers maar was het seminar nu ook de moeite waard? Kon er helaas zelf niet bij zijn en ben eigenlijk vooral benieuwd naar de presentatie van Arie den Boon. Zijn er concrete resultaten gepresenteerd?


    30 september 2005 om 04:57
    Robert de Boer

    Er zijn geen concrete resultaten gepresenteerd, met uitzondering van de case van Otto. Ook de presentatie van Arie den Boon bevatte welliswaar een case (de commercial van Hooghoudt met dat varkentje), maar cijfers ontbraken. Resultaten, aantallen, openingscijfers… het mocht allemaal niet bekend gemaakt worden. De presentaties waren hierdoor voornamelijk verkapte productpresentaties en verkoopverhalen.

    Leuk om een aantal mooie systemen te zien, om weer geprikkeld te worden om aan de slag te gaan. Maar ‘cases’ was niet een juiste benaming naar mijn idee. Overigens komt de enige case met cijfers, die van Otto, binnen enkele dagen beschikbaar voor iedereen.


    30 september 2005 om 05:35
    traffic4u

    Leuk verslag! Hoe was het publiek? Veel marketeers, of veel consultants? En was het druk?


    30 september 2005 om 07:15
    Robert de Boer

    Het publiek bestond voornamelijk uit marketeers volgens mij. Marketeers van kleine bedrijven, maar ook van grote (Wehkamp, Transavia, Philips, enz). Verder waren er natuurlijk veel mensen van de deelnemende partijen in de cases. Wel een goed publiek alles bij elkaar! Volgens mij wel wat weinig alleen (100 ofzo). Had ook het idee dat er meer mensen verwacht waren..


    30 september 2005 om 07:46
    Robert de Boer

    Bedankt voor het compliment Gert-Jan en Martin! Goed dat de presentaties al online staan!

    Er staan inderdaad wel cijfers in de presentatie, maar alle waarden bij de assen zijn weggehaald. Je weet dus niet of het gaat om kosten, percentages, aantallen, verkopen, percentages ten opzichte van de nulmeting, enz. Er zijn wel een paar verschillen tussen kanalen enzo te zien, maar geen concrete cijfers.


    30 september 2005 om 08:24
    Justin Vijgen

    Bedankt voor het heldere verslag Martin!

    De plenaire presentatie staan allemaal online, de laatste parallelsessies volgen vanmiddag of maandag.


    30 september 2005 om 10:42
    Robert de Boer

    Martin? 😉


    30 september 2005 om 12:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!