‘Branding is belangrijk bij fusie of overname’

5 december 2020, 08:04

Interview met Gijs Huisman van communicatie-adviesbureau G2O

Wanneer organisaties fuseren of worden overgenomen wil je dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Gijs Huisman van G2O weet als geen ander dat de identiteit, DNA en cultuur moeten matchen om doelen te behalen.

Gijs Huisman start in 1998 zijn communicatie-adviesbureau G2O. Inmiddels is de organisatie uitgegroeid tot een brand building agency die ambitieuze organisaties en ondernemers helpt. Om een sterk merk te bouwen gaat G20 samen met de organisatie op zoek naar de kracht van het merk. Voor een ijzersterk merk straal je uit wat een organisatie van binnen écht is, weet Huisman.

Cultuur en DNA matchen niet

Huisman: “Mensen weten dat branding belangrijk is bij een overname of een fusie. Maar we zien vaak dat de focus ergens anders ligt. Organisaties willen werken aan het grotere geheel: het samensmelten van twee bedrijven. Uit onderzoek blijkt dat 30 procent van de fusies falen, omdat de cultuur en het DNA niet matchen. Wanneer de verschillende identiteiten te veel botsen en er extreme verschillen zijn, is het onmogelijk om je beoogde doelen te bereiken.”

“De belangen van je medewerkers moet je niet onderschatten”

Voor de identiteit van je bedrijf wil je weten waar jouw medewerkers écht energie van krijgen, zegt hij. “Ergens moet er een fit en een match zijn – anders is de fusie gedoemd te mislukken. Het komt voor dat de identiteit of cultuur niet bij elkaar aansluiten – door dit boven water te krijgen – weet je waar de weerstand zit. Deze inzichten probeer je om te zetten naar een positieve move en energie. Zonder jouw mensen is het onmogelijk om jouw doelen te bereiken: de belangen van je medewerkers moet je niet onderschatten. De verschillen moet je omarmen om vervolgens te werken naar de stip op de horizon.”

Ben je benieuwd wat de inspirerende brandingstrategie van Gijs Huisman is voor fusies en overnamen? Bekijk deze nieuwe aflevering!

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!