Breedbandgebruikers betalen sneller voor contentdiensten

13 januari 2003, 20:54

Internetgebruikers met een breedbandverbinding hebben een grotere betalingsbereid voor online content. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van Jupiter Research.

Zo blijkt dat 25% van de breedbandgebruikers en 18% van de smalbandgebruikers bereid is te betalen voor muziek. Verder geeft 18% van de breedbandgebruikers en 11% van de smalbandgebruikers aan dat zij eventueel willen betalen voor video content. Jupiter verwacht dat West-Europeanen 2,5 mrd euro zullen uitgeven aan digitale content tegen 2007, tegenover 337 mln euro afgelopen jaar.

Van de totale internetpopulatie in Europa gaf 41% aan dat zij weigeren te betalen voor contentdiensten. Vorig jaar was dat nog 47%. De betalingsbereidheid voor online videodiensten is over deze periode toegenomen van 3% naar 13% nu. “Er is geen dramatische verandering opgetreden in de hoofden van de Europeanen wat betreft betalingsbereidheid op internet; de acceptatie verloopt zeer geleidelijk,” aldus onderzoeker

Olivier Beauvillain van Jupiter Research. “Het goede nieuws is dat breedband de belangrijkste factor is in de cultuuromslag van gratis naar betalen.”

Verder verwacht de onderzoeker veel van online gaming. De regelmatige gamers zullen jaarlijks gemiddeld 100 euro tot 150 euro uitgeven aan het downloaden of online spelen van games.

Voor het onderzoek werden 10.000 internetgebruikers ge?nqu?teerd in Duitsland, Frankrijk, Itali?, Spanje, Groot-Brittanni? en Zweden.

Bronnen:

http://www.jupiterresearch.com/

http://www.reuters.com/

http://www.newmediazero.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!